Ταμεία και... Τέρατα: Πώς το «Godzilla vs. Kong» έφερε την άνοιξη στο παγκόσμιο Box Office

Ήταν το πρώτο blockbuster που κυκλοφόρησε «επίσημα» σε όσες αίθουσες είναι ανοιχτές από την καλοκαιρινή διανομή του «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν και κατάφερε να κάνει διπλάσιο άνοιγμα στην Αμερική, παράλληλα με την κυκλοφορία του στο ΗΒΟ MAX. Ευοίωνο ή μπερδεύει ακόμα περισσότερα τα πράγματα;

Από τον Χρήστο Πολίτη
Ταμεία και... Τέρατα: Πώς το «Godzilla vs. Kong» έφερε την άνοιξη στο παγκόσμιο Box Office

Η νέα τακτική της Warner να κυκλοφορήσει τις μεγάλες ταινίες της παράλληλα με το ΗΒΟ MAX είχε, και συνεχίζει ακομα να προκαλεί, αντιδράσεις από τον κινηματογραφικό χώρο, μιας και οι θεατές είναι οι αποδέκτες ενός πειράματος που δίνει εύκολη πρόσβαση σε ένα προδιαγεγραμμένο εμπορικό hit.

Η περιπτωση του «Godzilla vs. Kong» του Άνταμ Γουίνγκαρτ που συγκέντρωσε 48,5 εκατομμύρια δολάρια τις πέντε πρώτες ημέρες ανοίγματος στις κινηματογραφικές αίθουσες της βόρειας Αμερικής, την ίδια στιγμή που οι συνδρομητές του ΗΒΟ MAX την είδαν χωρίς επιπλέον χρέωση από τον καναπέ του σπιτιού τους, βγάζει ένα ενδιαφέρον πόρισμα.

Από τη μία το κοινό θέλει να δει σινεμά και από την άλλη τα στούντιο είναι σε θέση να επιλέξουν, να τονώσουν και να πειραματιστούν με τις νέες κυκλοφορίες τους. Σε μια πόλη που διαθέτει κάποια ανοιχτά σινεμά, οι θεατές όπως φάνηκε πήγαν να δουν την ταινία του Γουίνγκαρτ στην αίθουσα, τη στιγμή που άλλοι τόσοι επέλεξαν να την παρακολουθήσουν στο σπίτι τους. Σινεμά και τα δυο, στην λογική του σήμερα. Αλλά πόσο κακό θα κάνει μια τέτοια επιτυχία στο μέλλον των blockbusters που έρχονται και είναι πολλά; Και κυρίως τι θα συμβεί με μικρότερες, ανεξάρτητες ταινίες που μπορεί να προτιμάται η διανομή κατ’ οίκον;

Η υβριδική διανομή του «Godzilla vs. Kong» δεν θα ήταν καν πιθανό σενάριο πριν από ένα χρόνο. Για να ακριβολογούμε δεν υπήρχε καν η πλατφόρμα της Warner. Και δεν είναι μόνο αυτή. Υπάρχουν εκεί έξω Netflix, Apple TV, Amazon Prime, Disney+. Τουλάχιστον.

«Το γεγονός πως αυτή η ταινία συγκέντρωσε τόσο το κοινό στις αίθουσες, τη στιγμή που υπάρχει και η streaming επιλογή, φανερώνει την πολιτισμική δύναμη και το πόσο σημασία έχει ακόμα να πηγαίνεις στον κινηματογράφο. Οι θεατές αυτοί αναγνωρίζουν πως αυτό το θέαμα δεν μπορείς να το ζήσεις στο σαλόνι του σπιτιού σου. Δεν είναι μόνο νίκη του "Godzilla vs. Kong", αλλά επικύρωση της ιστορίας και του μέλλοντος της κινηματογραφικής εξόδου». Τάδε έφη Σον Ρόμπινς, αναλυτής του Box Office Pro.

Είναι ακόμα πολύ νωρίς να βγάλουμε συμπεράσματα για το πως θα κινηθεί το κοινό, όταν ανοίξουν περισσότερες αίθουσες στην Αμερική και στον υπόλοιπο κόσμο. Αυτό που αναρωτιούνται οι αναλυτές, είναι το πως θα μπορέσει αυτή η «νέα τάξη πραγμάτων» να λειτουργεί ταυτόχρονα και αίθουσα/streaming να συμπορεύονται. Το φυσικό εισιτήριο ή/και η συνδρομή στην πλατφόρμα θα αποτελεί μέτρο σύγκρισης για την επιτυχία μιας ταινίας;

Το πρόσφατο παράδειγμα της «Μουλάν» που είχε έξτρα χρέωση για τους συνδρομητές του Disney+ και η δωρεάν διάθεση του οσκαρικού «Soul» λίγους μήνες μετά, είναι πειράματα στο βωμό μιας καινούργιας συνθήκης που κανείς ακόμα δεν ξέρει - και δεν μπορεί εύκολα - να προβλέψει το πώς θα λειτουργήσει.

Ίσως το «Godzilla vs. Kong» είχε ένα μεγαλύτερο κοινό και πολλά υποσχόμενο θέ(α)μα για να γίνει η μεγαλύτερη επιτυχία του στούντιο φέτος. Γιατί όμως δεν δόθηκαν πληροφορίες και για άλλες ταινίες που έκαναν πρεμιέρα στην πλατφόρμα, όπως το «Τομ και Τζέρι», αλλά και το «Judas and the Black Messiah»; Μήπως επειδή η επιτυχία ήταν περιορισμένη και όχι άξια αναφοράς για να φέρει κόσμο στην πλατφόρμα; Ερωτήματα, έρευνες και αναλύσεις που τρέχουν μήνες τώρα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Από την άλλη, οι αναλυτές είναι αισιόδοξοι πως αυτή η συγκεκριμένη επιτυχία της αίθουσας θα παρακινήσει τον κόσμο, μιας και το πλάνο της ταυτόχρονης διανομής της Warner θα λήξει το 2021, καθώς δεσμεύτηκε πως το 2022 θα παρέχει «κινηματογραφική ανάσα» 45 ημερών στις ταινίες πριν την streaming ευκολία του σπιτιού.

Η αλήθεια είναι πως κερδισμένη βγαίνει η Warner, που αναγνωρίζει (ευτυχώς) την επιτυχία και την γιορτάζει με φράσεις όπως «ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΠΕΣΤΡΕΨΑΝ ΜΕ ΕΝΑ KAIJU-SIZED ΑΝΟΙΓΜΑ», εννοώντας το ύψος, το μέγεθος και τον όγκο του Γκοτζίλα, μιας ταινίας που κόστισε 165 εκατομμύρια δολάρια και φέρνει κατά πως φαίνεται αποτελέσματα. Αξίζει να σημειώσουμε πως τα μέτρα θέλουν μόνο το 55% των αιθουσών ανοιχτό και η πληρότητα κυμαίνεται σε ένα ποσοστό της τάξης 25-50%.

Είναι μια δύσκολη και περίεργη χρονιά αυτή που φεύγει, και ακόμα μια δύσκολη αυτή που έρχεται. Τα στούντιο προσπαθούν να καταλάβουν το πώς θα συμπεριφερθούν οι καταναλωτές στη νέα εποχή.

Το τι έρχεται, τουλάχιστον στην Αμερική από εδώ και πέρα, είναι γνωστό. Το σίκουελ της ταινίας «Ένα Ήσυχο Μέρος», η επιστροφή του Τομ Κρουζ στο «Top Gun: Maverick», αλλά και το ένατο μέρος του «Fast & Furious» θα παιχτούν αποκλειστικά σε αίθουσες πριν καταλήξουν σε πλατφόρμες. Από την άλλη, η «Κρουέλα» θα ακολουθήσει το παράδειγμα της «Μουλάν», αλλά θα κυκλοφορήσει ταυτόχρονα και σε όποιες αίθουσες είναι ανοιχτές, το πολυαναμενόμενο μιούζικαλ του Λιν Μανουέλ Μιράντα «In the Heights» θα παίξει αποκλειστικά στο HBO MAX και το ίδιο θα συμβεί με το «Luca» της Pixar στο Disney+.

Μπορεί η επιτυχία του «Godzilla vs. Kong» να οφείλεται στην αναμονή, μπορεί οι φανατικοί της αίθουσας να έτρεξαν γιατί είναι μια «ταινία αίθουσας», μπορεί.... χιλιάδες, μπορεί κι άλλα τόσα. Το βασικό είναι πως το κοινό μοιάζει έτοιμο να επιστρέψει σε εκείνο που πάντα αγαπούσε: την αίθουσα.

Για την ιστορία η ταινία έχει φτάσει περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιες εισπράξεις και οι προβλέψεις θέλουν να ξεπερνά τα 100 εκατομμύρια στο αμερικάνικο box office. Όλοι κοιτούν τα «μεγαθήρια» αυτή τη στιγμή και το πως θα κινηθούν στο δεύτερο (κρίσιμο) Σαββατοκύριακο. Προς το παρόν παίζουν μόνα τους σε μια αρένα που σιγά σιγά θα γεμίζει.