Αυτό το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας ποιος θα το πάρει φέτος;

Με τις πλατφόρμες να ποντάρουν από υποψηφιότητες μέχρι νίκες, και με ένα αβέβαιο 2021 να έχει κάνει τουλάχιστον αισιόδοξο ποδαρικό, το Variety βάζει κάτω τα χαρτιά του και βγάζει την πιθανή φετινή υποψήφια δεκάδα για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το 2020. 

Από τον Χρήστο Πολίτη
Αυτό το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας ποιος θα το πάρει φέτος;

Παραδοσιακά, τα τελευταία χρόνια, το φεστιβάλ Βενετίας τοποθετούσε τα πρώτα φαβορί για την οσκαρική κούρσα που θα ακολουθούσε («Η Μορφή του Νερού», «Η Ευνοούμενη», «Ρόμα», «La La Land»). Υπήρχαν και οι «τυχεροί» του πιο εκλεκτικού φεστιβάλ των Καννών (θυμηθείτε την περσινή σαρωτική νίκη των «Παράσιτων»). Φέτος όμως, τα πράγματα δείχνουν πιο αβέβαια από ποτέ. Με ελάχιστες ταινίες να έχουν κάνει την προγραμματισμένη τους πρεμιέρα μέσα στο 2020, με το φεστιβάλ των Καννών να ακυρώνεται, και τη μια πλατφόρμα μετά την άλλη να φιλοξενούν τα δυνατά χαρτιά της χρονιάς, το «Nomadland» της Κλόι Τζάο, που καρπώθηκε τον φετινό Χρυσό Λέοντα και παρουσιαζόνταν ως το ακλόνητο οσκαρικό φαβορί, μοιάζει να μένει και κοιτάζει την τράπουλα να μοιράζεται ξανά και ξανά. Να σημειωθεί εδώ ότι η μόνη πανελλήνια προβολή της ταινίας μέχρι στιγμής έχει γίνει στο πλαίσιο του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, τον Σεπτέμβρη που μας πέρασε. 

Με τις Χρυσές Σφαίρες να δίνουν προβάδισμα στο «Μανκ» του Ντέιβιντ Φίντσερ και με τη «Δίκη των 7 του Σικάγο» του Άαρον Σόρκιν και με το δεύτερο μέρος του «Μπόρατ» του Σάσα Μπάρον Κόεν να κερδίζουν έδαφος, η χρονιά μοιάζει πια με ένα γύρισμα της τύχης για όλους τους φετινούς υποψήφιους.

Μαζί με τούτα, φέτος είναι σίγουρα η χρονιά και των ανεξάρτητων επιλογών, μιας και το «Minari» του Λι Άιζακ Τσανγκ, το «Young Promising Woman» της Έμεραλντ Φένελ και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ρετζίνα Κινγκ, «Μια Νύχτα στο Μαϊάμι» βρίσκουν θέση ανάμεσα στις υποψήφιες καλύτερες ταινίες της χρονιάς σε άφθονες λίστες Ενώσεων.

Με μια διερευνητική ματιά, το Variety μαντεύει πως οι 9 ταινίες που θα περάσουν στην τελική φάση της κατηγορίας για το Όσκαρ της Καλύτερης Ταινίας είναι το «Nomadland» της Κλόι Τζάο, η «Δίκη των 7 του Σικάγο» του Άαρον Σόρκιν, το «Minari» του Λι Άιζακ Τσανγκ, το «Promising Young Woman» της Έμεραλντ Φένελ, το «Μια Νύχτα στο Μαϊάμι» της Ρετζίνα Κινγκ, το «News of the World» του Πολ Γκρίνγκρας, ο «Ήχος από Μέταλλο» του Ντάριους Μάρντερ, το «Judas and the Black Messiah» του Σάκα Κινγκ και το «Ma Rainey’s Black Bottom» του Τζορτζ Γουλφ, με την τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση του Τσάντγουικ Μπόουσμαν.

Αν στα παραπάνω λογίσουμε και πιθανούς τίτλους που βρίσκονται στη γωνία για να κερδίσουν μια θέση στην εννιάδα, σημειώστε τον «Πατέρα» του Φλόριαν Ζέλερ (με τον Άντονι Χόπκινς και την Ολίβια Κόλμαν, σίγουρους υποψήφιους), το «Μανκ» του Ντέιβιντ Φίντσερ, το «Da 5 Bloods» του Σπάικ Λι, το «Soul» των Πιτ Ντόκτερ και Κεμπ Πάουερς, το «First Cow» της Κέλι Ράιχαρντ, τον «Μαυριτανό» του Κέβιν Μακντόναλντ, το «On the Rocks» της Σοφία Κόπολα, το «Malcolm & Marie» του Σαμ Λέβινσον, το «Another Round» του Τόμας Βίντερμπεργκ (που βάζει πλώρη για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας), το «Τραγούδι του Χίλμπιλη» του Ρον Χάουαρντ και το «Palm Springs» του Μαξ Μπάρμπακοου.

Για να καταλάβουμε καλύτερα τη φετινή χρονιά, από τους παραπάνω 20 τίτλους, οι 11 χρηματοδοτήθηκαν και διανεμήθηκαν σε πλατφόρμες (Netflix, Amazon, Hulu, Apple), κι αν βάλουμε στο παιχνίδι και το «Soul» που έκανε πρεμιέρα στο Disney+, φτάνουμε τους 12.

Μια περίεργη χρονιά, όπως και μια ακόμα πιο ενδιαφέρουσα συνθήκη που ενδεχομένως αποβεί καταλυτική για το μέλλον ενός σινεμά το οποίο μπορεί και να μην έχει ανάγκη την αίθουσα για να βραβευτεί με Όσκαρ.