Ο Σπάικ Λι μιλά για τη σημασία διατήρησης ταινιών όπως το «Όσα Παίρνει ο Άνεμος»

Σε virtual panel που διοργάνωσε η αμερικανική ταινιοθήκη, ο γνωστός σκηνοθέτης υποστήριξε το σεβασμό στην κινηματογραφική ιστορία ως τρόπο επαναξιολόγησης όσων αυτή δίδαξε. 

Από τον Τάσο Μελεμενίδη
Ο Σπάικ Λι μιλά για τη σημασία διατήρησης ταινιών όπως το «Όσα Παίρνει ο Άνεμος»

Ο Σπάικ Λι είναι από τους σκηνοθέτες που έχει διαβάσει και σέβεται όσο λίγoi την κινηματογραφική ιστορία. Δεν έχει διδαχθεί απλά από αυτήν αισθητική παιδεία, αλλά χρησιμοποιεί συχνά ατόφια πλάνα από το παρελθόν, εισάγοντας κατά κάποιο τρόπο τη λογική του essay film μέσα στην αφήγησή του. Από περιπτώσεις όπως του «Bamboozled», με την εισαγωγή πολλών clips από το παρελθόν, ως και το πρόσφατο «BlacKKKlansman» ο Λι διδάσκει στο κοινό του μέσω της ιστορίας και αυτή φαίνεται να είναι και η αντίληψή του για το σινεμά του παρελθόντος ακόμη και όταν δε βρίσκεται πίσω από  την κάμερα. 

Ο σκηνοθέτης βρέθηκε σε ένα panel της αμερικανικής ταινιοθήκης, το οποίο συντόνισε ο Μπάρι Τζένκινς, και κάποια στιγμή η κουβέντα πήγε στο πρόσφατο debate γύρω από το «Όσα Παίρνει ο Άνεμος» και τις φωνές περί απαγόρευσης ή της χρήσης disclaimers πριν από  κάθε προβολή του. Ο Λι (που έχει χρησιμοποιήσει και τη «Γέννηση του Έθνους» σε ταινία του ακριβώς για να υποδείξει τα λάθη της) πήρε σαφή θέση κατά των απαγορεύσεων προβολής των ταινιών.

«Είμαστε σινεφίλ, αγαπάμε τις ταινίες και αντιλαμβανόμαστε πως στο παρελθόν έχουν παρουσιαστεί αφηγήσεις που φαίνονται πολύ λανθασμένες σήμερα. Όποτε έχουμε την ευκαιρία, προσπαθούμε να ρίχνουμε φως στο σκοτάδι αυτών των αφηγήσεων που διατηρήθηκαν για πάρα πολλά χρόνια. Αν θυμάστε, το "BlacKKKlansman" ξεκινά με ένα από τα σπουδαιότερα πλάνα στην ιστορία του σινεμά, τη Σκάρλετ Ο' Χάρα. Πιστεύω πως αυτό το φιλμ, το "Όσα Παίρνει ο Άνεμος" πρέπει να προβάλλεται σήμερα στον κόσμο. Συχνά δείχνω τη "Γέννηση Ενός Έθνους" στη σχολή που διδάσκω, εξηγώντας το ιστορικό και κοινωνικό  της πλαίσιο, παρουσιάζοντας την ίδια ώρα τις καινοτομίες που έφερε ο Γκρίφιθ στην κινηματογραφική γλώσσα.»

Μπορείτε να παρακόλουθήσετε όλη την ενδιαφέρουσα συζήτηση (με αναφορές και νέο φιλμ του σκηνοθέτη «Da 5 Bloods») στο παρακάτω βίντεο - η κουβέντα για τη «Γέννηση του Έθνους» και το «Όσα Παίρνει ο Ανεμος» που περιλαμβάνει και όσα αναφέραμε παραπάνω ξεκινά στο 12ο λεπτό.

Ιστορική συμφωνία Universal και αιθουσών επιτρέπει γρηγορότερη κυκλοφορία νέων ταινιών σε VODΤα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου, ταινία έναρξης στο Orizzonti του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας