Utama, Το Σπίτι μας

Utama

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2022
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Βολιβία, Ουρουγουάη, Γαλλία
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλεχάντρο Λοάιζα Γκρίσι
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Αλεχάντρο Λοάιζα Γκρίσι
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Χόσε Καλκίνα, Λουίσα Κουίσπε, Καντελάρια Κουίσπε
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Μπάρμπαρα Άλβαρεζ
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Neo Films
    Utama, Το Σπίτι μας

Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Κέτσουα θα δει την ζωή του να αλλάζει δραματικά, όταν η κλιματική αλλαγή και το γήρας δυσκολέψουν κατά πολύ την παραμονή τους στο οροπέδιο των Άνδεων, το σπίτι τους.

Από την Βαρβάρα Κοντονή

Σκηνοθετικό και σεναριακό ντεμπούτο για τον Βολιβιανό δημιουργό Αλεχάντρο Λοάιζα Γκρίσι, τα διαπιστευτήρια του οποίου στη φωτογραφία φαίνονται από το πρώτο κιόλας πλάνο της ταινίας - ένας άνδρας περπατάει προς τον ανατέλλοντα ήλιο, μια φλεγόμενη, χρυσή μπάλα που έχει μόλις αρχίσει να απλώνει το φως της πάνω από την οροσειρά των Άνδεων – βάζοντας ήδη τον πήχη εξαιρετικά ψηλά, σε ό,τι αφορά στον λιτό και ανεπιτήδευτο λυρισμό των εικόνων που έπονται.

Ο Βιργίνιο (Χοζέ Καλσίνα) και η γυναίκα του Σίσα (Λουίζα Κίσπε) ζουν όλη τους τη ζωή κάπου στα ορεινά της Βολιβίας. Εκείνος ασχολείται καθημερινά με τη βοσκή του κοπαδιού λάμα που έχουν και εκείνη, με την καλλιέργεια της γης. Η απουσία πρόσφατης βροχής και η σταδιακή έλλειψη νερού, θα δοκιμάσουν τα όρια του ζευγαριού, ιδιαίτερα όταν στην εξίσωση προστεθεί και ένας επίμονος βήχας του Βιργίνιο. Η επίσκεψη από τον εγγονό τους Κλέβερ (Σάντος Τσοκ), θα προκαλέσει νέους τριγμούς μεταξύ του ζευγαριού, αφού η πρότασή του να μετακομίσουν μαζί του στην πόλη, θα βρει την σθεναρή αντίσταση του παππού Βιργίνιο, ο οποίος αρνείται πεισματικά να εγκαταλείψει τα πάτρια εδάφη.

Μεγάλο ατού της ταινίας (ένα από τα πολλά) είναι σαφέστατα το πρωταγωνιστικό της ντουέτο (ζευγάρι και στην πραγματικότητα), ενώ εξίσου εντυπωσιακό είναι και το γεγονός πως πρόκειται για ερασιτέχνες ηθοποιούς, τους οποίους έτυχε να συναντήσει ο Γκρίσι κατά την διάρκεια αναζήτησης τοποθεσιών για το φιλμ του. Υπάρχει μια ειλικρινής τρυφερότητα ανάμεσά τους, μια αμοιβαία κατανόηση και αντίληψη της κοινής τους – κινηματογραφικής - κατάστασης, που «περνάει» μέσα από τις ματιές τους, κατευθείαν στην κάμερα και από εκεί στον θεατή, που μένει να παρακολουθεί με θαυμασμό την ερμηνευτική δύναμη των «σκαμμένων» προσώπων τους και των στωικών τους βλεμμάτων, απέναντι στο αναπόφευκτο τέλος της ζωής τους όπως την ξέρουν.

Η σκηνοθεσία του Γκρίσι λειτουργεί ως το ιδανικό φόντο για την διήγηση μιας ιστορίας οικουμενικής και «μεγάλης», μεγαλύτερης ακόμα και από τους δυο πρωταγωνιστές της. Είναι η ιστορία της ίδιας της ανθρωπότητας, η αρχή και το τέλος, το δέσιμο με την γενεσιουργό γη και το αναπόφευκτο, βίαιο ξερίζωμα. Χωρίς καμία διάθεση να «καπελώσει» τις βαθιά συγκινητικές ερμηνείες των ηρώων του, ο Γκρίσι ακολουθεί την ρουτίνα της καθημερινότητάς τους με πλάνα που εναλλάσσονται από τα γενικά της φύσης και του τοπίου, σε έξτρα κοντινά στα πρόσωπά τους και από εκεί, σε τράβελινγκ και στατικά, ενισχύοντας τόσο τον άρρηκτο δεσμό φυσικού περιβάλλοντος-ανθρώπου, αλλά και την αέναη κίνηση της φύσης, μια αδιάκοπη ροή ενέργειας που υπήρχε πολύ πριν από εμάς και θα εξακολουθήσει να υπάρχει ακόμα και όταν ο τελευταίος από εμάς πάψει πλέον να υπάρχει πάνω σε τούτον τον πλανήτη.

Η σύγκρουση του παλιού με το νέο είναι, παρ’ όλα αυτά, αναπόφευκτη. Ο ερχομός του Κλέβερ και η συνακόλουθη αλυσιδωτή αντίδραση ήταν μονάχα θέμα χρόνου να συμβεί. Μέσα σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει, η πίστη στην παράδοση και τις αλλοτινές αξίες ζωής δοκιμάζονται, το ίδιο και οι άνθρωποι που μένουν πίσω παλεύοντας να τις κρατήσουν ζωντανές. Ο Βιργίνιο και η Σίσα δεν ενδιαφέρονται να διαλέξουν το που θα ζήσουν το υπόλοιπο του χρόνου που τους απομένει, η μοίρα τους είναι προκαθορισμένη, δεν εμπεριέχει μια ζωή ξένη σε μια ξένη πόλη, τους θέλει στο «εδώ και τώρα» της γης τους, τώρα και για πάντα.

Τα πλάνο με το οποίο επιλέγει ο Γκρίσι να ανοίξει την ταινία του, ταιριαστά θα μπορούσε και να την κλείσει και εσύ ακόμα θα έμενες με την εντύπωση πως μόλις παρακολούθησες ένα μικρό, κινηματογραφικό ποίημα για τους ανθρώπους της ζωής μας, το πραγματικό μας «σπίτι».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Utama, Το Σπίτι μας
  • Utama, Το Σπίτι μας