«Mad as Hell» στο «Δίκτυο» του Σίντνεϊ Λουμέτ

Σαν σήμερα εξέπεμψε κινηματογραφικό σήμα το βραβευμένο με τέσσερα Όσκαρ «Δίκτυο» του Σίντνεϊ Λουμέτ (Α' Αντρικού, Α' Γυναικείου, Β' Γυναικείου και Πρωτότυπου Σεναρίου).

Από τον Νεκτάριο Σάκκα
«Mad as Hell» στο «Δίκτυο» του Σίντνεϊ Λουμέτ

Οι ταινίες του Σίντνεϊ Λουμέτ, καθόρισαν το αμερικανικό σινεμά τοποθετώντας τον ιδεαλισμό δίπλα στη διαφθορά, την ελπίδα μαζί με την απαισιοδοξία, το θάρρος με το «σπασμένο» σύστημα, ενώ οι ήρωές του - συχνά εκτός κατεστημένου - ήταν αουτσάιντερ που παλεύουν το σύστημα και τη σύμφυτη αδικία του, χάρη στους δικούς τους ηθικούς κώδικες. Και φυσικά με το ανάλογο κόστος.

Σε μία φιλμογραφία που περιλαμβάνει αξέχαστους τίτλους από τα «Σέρπικο», «Σκυλίσια μέρα», «12 Ένορκοι», «Ετυμηγορία», το «Δίκτυο» (1976) είναι άλλη μία από τις ταινίες του, που ξεχώρισαν.

Βγαλμένο από την οξύνοια του Πάντι Τσαγιέφκσι, ενός διακεκριμένου insider της αμερικανικής τηλεόρασης και πολυβραβευμένου σεναριογράφου, το «Δίκτυο» παραμένει ως σήμερα μια διαχρονική, πικρή σάτιρα πάνω στο ανθρωποφάγο κόσμο του θεάματος, μαζί και της κοινωνίας που εναγκαλίζεται σε ένα φαύλο κύκλο προκρούστιας νουθεσίας και επανατροφοδότησης στη λογική του κοινωνικού αυτοματισμού.

Με τον μεγάλο Σίντνεϊ Λουμέτ να εμφυσεί σε κάθε του πλάνο ένα αέρα οργουελικού ζόφου και ιδεολογικού κυνισμού, το φιλμ ακολουθεί τον προδιαγεγραμμένο επαγγελματικό - και όχι μόνο - αφανισμό ενός ξεπεσμένου παρουσιαστή δελτίου ειδήσεων (Πίτερ Φιντς), ο οποίος αναβάλλεται μονάχα μπροστά στην προοπτική υψηλής τηλεθέασης, έπειτα από το αντισυμβατικό live ξέσπασμα του τελευταίου, πως σκοπεύει να αυτοκτονήσει σε ζωντανή μετάδοση.

Διάσημο για τα πομπώδη, μεσσιανικά κηρύγματα του πρωταγωνιστή και ιδίως την «mad-as-hell» ομιλία, τις οσκαρικές ερμηνείες τόσο των Φιντς, Φέι Ντάναγουεϊ και Μπεατρίς Στρέιτ αλλά και το εσκεμμένα εξωφρενικό σενάριο του Τσαγιέφσκι, το «Δίκτυο» εξακολουθεί να αντικατοπτρίζει την ισχυρή πεποίθηση πως, αν μη τι άλλο, ο χώρος του θεάματος είναι ο πρώτος διδάξας στο πώς και πότε πρέπει να σκοτώνει κανείς τα γέρικα άλογά του.

A Song to Remember: 25 τραγούδια που το σινεμά έκανε τίτλους τουΒίντεο: Το βλέμμα του Ιαν ΜακΚέλεν φανερώνει το υποκριτικό του μεγαλείο