Κινηματογράφος με θέα τον άνθρωπο: Αυτό είναι το πρόγραμμα του 16ου Ethnofest

Το Ethnofest - Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει για 16η χρονιά, τόσο στις αίθουσες της Αθήνας όσο και διαδικτυακά σε όλη την Ελλάδα, παρουσιάζοντας ντοκιμαντέρ από κάθε γωνιά του πλανήτη.

Κινηματογράφος με θέα τον άνθρωπο: Αυτό είναι το πρόγραμμα του 16ου Ethnofest

16ο Ethnofest - Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας 
25 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ - 30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΑΣΤΟΡ
1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ
1-7 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ONLINE

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΣΤΟ MORE.COM 

Η ανθρώπινη εμπειρία, σε κάθε εποχή και τόπο, παραμένει ο σταθερός πυρήνας του Φεστιβάλ. Συνεχίζοντας με συνέπεια τη διαδρομή και το όραμά του, το Ethnofest αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο ως χώρο ενσυναίσθησης και διαλόγου, εκεί όπου το βλέμμα μετατρέπεται σε εργαλείο κατανόησης του άλλου και του εαυτού. 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: «Γεωγραφία του Βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950 - 2000)» 

Η φετινή διοργάνωση σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, φιλοξενεί το αφιέρωμα «Γεωγραφία του βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950–2000)». Το αφιέρωμα, ένα κινηματογραφικό οδοιπορικό στην ελληνική ύπαιθρο μέσα από σπάνια ντοκιμαντέρ εμβληματικών δημιουργών, φωτίζει τη συλλογική μνήμη και την πολιτιστική ταυτότητα του τόπου, αναδεικνύοντας τον κινηματογράφο ως ζωντανό αρχείο της κοινωνικής και πνευματικής μας κληρονομιάς. Περισσότερες πληροφορίες: ΕΔΩ

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ: BALLET, του FREDERICK WISEMAN 

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του προβολή, το φεστιβάλ τιμά και προβάλλει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το εμβληματικό Ballet, του Frederick Wiseman. Στρέφοντας το βλέμμα στο American Ballet Theatre, ο Wiseman ακολουθεί πρόβες, μαθήματα, καλλιτεχνικές συσκέψεις και παραστάσεις, φωτίζοντας τον αθέατο, έντονα απαιτητικό κόσμο που στηρίζει την τελειότητα της σκηνής. Με τις χαρακτηριστικά μεγάλες, ανεπεξέργαστες σκηνές του, αναδεικνύει τη σωματικότητα, την πειθαρχία, τη διαρκή διαπραγμάτευση μεταξύ εξουσίας και δημιουργικότητας - όλα όσα συνθέτουν τη δυναμική ενός μεγάλου καλλιτεχνικού οργανισμού. Το πρώτο μέρος του ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται στις μεθόδους εργασίας των χορογράφων, ενώ στο δεύτερο, ο Wiseman ακολουθεί τον θίασο σε μια ευρωπαϊκή περιοδεία με στάσεις στην Αθήνα και την Κοπεγχάγη. Πρόκειται για ένα αριστοτεχνικό πορτραίτο του American Ballet Theatre που εξακολουθεί να ορίζει τη μορφή του ντοκιμαντέρ παρατήρησης

ΤΜΗΜΑ: SIGHTS FOR SORE EYES

Η διευρυμένη και ανανεωμένη αυτή ενότητα ενώνει τα προϋπάρχοντα τμήματα του Πανοράματος και των Κινηματογραφικών Πειραματισμών στην Εθνογραφία και αγκαλιάζει δημιουργίες που αμφισβητούν τις βεβαιότητές μας και ανανεώνουν την κινηματογραφική ματιά πάνω στον κόσμο, φέρνοντας στο επίκεντρο υβριδικές, πειραματικές και βαθιά ανθρωποκεντρικές αφηγήσεις. Από τις φαβέλες του Ρίο στο Τσίρκο (Lamia Chraibi) έως την αρχιτεκτονική μνήμη και τον εκτοπισμό στο Περί της Ανθρώπινης Τρυφερότητας (Minou Norouzi), και από τα ίχνη ενός χαμένου επιστήμονα στο Από εδώ, Μοιάζει να Ανήκω (Emilia Auhagen-Kuoppamäki, Leon Emonds-Pool) μέχρι τη διακριτική παρατήρηση της γυναικείας εργασίας στις Μαστόρισσες (Γαβριέλα Γερολέμου), το πρόγραμμα συνθέτει ένα μωσαϊκό διαφορετικών κόσμων. Η ενότητα ανοίγει το βλέμμα μας στη χρυσοθηρία και τον μύθο στο Κάτω από τους Φοίνικες Moriche (Chris Gude), στη διαδρομή αυτογνωσίας ενός βετεράνου στο Νέο Ξεκίνημα (Isabelle Ingold, Vivianne Perelmuter), αλλά και στο στοχασμό για την τέχνη εν μέσω γενοκτονίας στο Ξε-Γύρισμα (Bilal Alkhatib). Η μνήμη της Κύπρου αναδύεται τόσο στο Screen Recording 2020-11-20 at 1.59.44 PM (Αργυρώ Νικολάου) όσο και στο Μια Ανάσα στο Πεζοδρόμιο των Αγνώστων (Cindy Chehab), ενώ η οικογενειακή απώλεια μετατρέπεται σε κάλεσμα ακρόασης στο Άκουσε τις Φωνές (Maxime Jean-Baptiste). Μια ενότητα που συγκεντρώνει ταινίες - κοσμοθεωρίες, προτρέποντάς μας να κοιτάξουμε εκ νέου, και πιο προσεκτικά, ό,τι συνήθως προσπερνούμε. 

ETHNOFEST x BIENNALE

Η παρουσίαση του έργου Στες Πέτρες (Stes Pétres / Taşlara) της Σεβίνας Φλωρίδου και της συλλογικότητας Fisherwomxn, που εκπροσώπησε την Κύπρο στην 19η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, γεφυρώνει την εθνογραφία, την τέχνη και την παραδοσιακή τεχνική, αναδεικνύοντας το κυπριακό τοπίο ως γλώσσα και ως ζωντανό αρχείο μνήμης. 

ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ: INITIATIONS

Φέτος, το φεστιβάλ αναβαθμίζει το τμήμα «Initiations: Σπουδαστικές Ταινίες στην Ελλάδα» σε Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα, δίνοντας έμφαση στις νέες φωνές και στα καινοτόμα έργα που αναδύονται από την Ελλάδα. Το τμήμα «Initiations: Διεθνείς Σπουδαστικές Ταινίες» περιλαμβάνει ταινίες που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων καθώς και διεθνών θερινών σχολείων, προσφέροντας μια ματιά στον τρόπο με τον οποίο νέοι δημιουργοί από όλο τον κόσμο προσεγγίζουν την έρευνα πεδίου μέσα από συλλογικές και δημιουργικές μεθόδους. Τα δύο αυτά τμήματα αποτελούν την καρδιά της νέας γενιάς δημιουργών: ταινίες που γεννιούνται μέσα σε πανεπιστήμια, συλλογικότητες και θερινά σχολεία, όπου οι πρώτες κινηματογραφικές χειρονομίες συναντούν τον πειραματισμό, την παρατήρηση και την προσωπική μαρτυρία. Μικρές αλλά δυνατές ιστορίες που προμηνύουν το ντοκιμαντέρ του αύριο. Συνδέοντας την ακαδημαϊκή έρευνα με τη φοιτητική παραγωγή και τη βιωμένη εμπειρία με ταινίες που εστιάζουν σε καθημερινές πρακτικές, προσωπικές ιστορίες και τοπικές κοινότητες, το τμήμα αναδεικνύει την εκμάθηση της κινηματογραφικής και εθνογραφικής γλώσσας ως διαδικασία εξερεύνησης και πειραματισμού. 

INITIATIONS: ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Στην Απόδραση στο Βράχο (Αγγελίνα Ρέκα), δύο φίλοι ακολουθούν τις αναρριχητικές τους εξορμήσεις και την ανάπτυξη της σχέσης τους με το φυσικό περιβάλλον. Το Καλλιθέα, Αγάπη Μου (Αντώνης Γαλλιός, Ραφαήλ Κλαριδόπουλος, Γιώργος Κρητικός) εστιάζει στον έρωτα ενός ανθρώπου για την ομάδα και τη γειτονιά του. Στην Ταράτσα (Δήμητρα Χρυσούλα), μια ομάδα γυναικών πυγμαχίας επανενώνεται μετά τον COVID-19, ανακαλώντας τις προπονήσεις και τις εμπειρίες τους. Στη Λίμνη (Έφη Αναγνωστίδου) ανακαλύπτουμε τα μυστικά της μακροζωίας μέσα από τις συζητήσεις με τους ντόπιους, ενώ Το Καφενείο θα Παραμείνη Κλειστό (Μάγδα Αλεξανδρή, Άννα Χρυσανθακοπούλου) παρακολουθεί τον καθημερινό κόσμο ενός ηλικιωμένου καφετζή. Στις Τσαντισμένες στην Θεμιστοκλέους 13 (Δήμητρα Παρασκευοπούλου, Μαριάννα Νικολαΐδη), η καθημερινότητα και οι ανησυχίες της Gen Z φωτίζονται σε ένα πολυσύχναστο διαμέρισμα της Αθήνας. Τέλος, η Χαντέτια (Θεοδώρα Ευσταθοπούλου, Νικολέτα Λασκίδου) αναδεικνύει τον ήχο και τη μνήμη των κουδουνιών στη Δράμα. 

INITIATIONS: ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Το Σημείο Συνάντησης, η Ελιά (Nimal Bourloud, Lienke Roos, Hannah Hertzberg) ακολουθεί την αρχαιότερη ελιά της Αθήνας ως ζωντανό μνημείο σχέσεων με τους κατοίκους και το περιβάλλον, ενώ Το Φάντασμα του κυρίου Μπόκι (Esther Carlin), αποτελεί ένα πορτραίτο που συγχωνεύει μυθοπλασία και πραγματικότητα για να εξετάσει τη σιωπή και την απώλεια. Στο Μονοπάτι του Θηρίου (Pedro Valtierra Anza), παρακολουθούμε ένα ταξίδι μεταναστών πάνω σε εμπορικά τρένα, ενώ στο Τι Είδες Σήμερα, Πουλί; (Tiziano Locci, Anna R. Japaridze), αναδεικνύεται η ζωντάνια της γλωσσικής και μουσικής παράδοσης της αρμπερέσκ κοινότητας της Ιταλίας. Η καθημερινότητα και η συλλογική δράση φωτίζονται επίσης στο Μην Παρκάρετε Εδώ το Σάββατο (Myrto Greve, Sarah Krause) και στην Άμυνα του Όουεν (Hannah Knox, Emma Tsoneva) ενώ στη Σχισμή (Laura Cadena, Dephne Kuzucu, Αντώνιος Σωμαράκης) αναδεικνύεται η κοινή οικονομία αποκλεισμών στα περιθώρια της Αθήνας. Τέλος, ταινίες όπως το Όλα ένα Δάσος (Giovanni Astorino, Πάνος Αχνιώτης),  Ο Ήχος του Ξύλου (Margherita Vita, Emelie Victoria Isaksen), το Απολέων (Amir Youssef), το Κόμοντο (Elettra Gotti) και η Κοινή Γλώσσα (Harra Garramone, Eszter Kalman, Anna Lehmann) αναδεικνύουν την ποικιλομορφία της εθνογραφικής πρακτικής, από τη σχέση με τη φύση και την ιστορία μέχρι τη συλλογική αντίσταση και τις κοινωνικές δομές. 

Μέσα από όλες αυτές τις συναντήσεις, το Ethnofest συνεχίζει να χτίζει γέφυρες ανάμεσα στον κινηματογράφο και την εθνογραφία, ανάμεσα στην καλλιτεχνική έμπνευση και την κοινωνική έρευνα - γιορτάζοντας τους πολλαπλούς τρόπους με τους οποίους κατανοούμε και αφηγούμαστε τον κόσμο γύρω μας.

ONLINE ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Από την 1η έως και τις 7 Δεκεμβρίου έχετε την δυνατότητα να παρακολουθήσετε διαδικτυακά μέρος του φεστιβάλ και συγκεκριμένα τις ακόλουθες ταινίες: 

CIRCO| SIGHTS FOR SORE EYES 
ΜΑΣΤΟΡΙΣΣΕΣ | SIGHTS FOR SORE EYES 
NEW BEGINNINGS | SIGHTS FOR SORE EYES 

INITIATIONS: ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: 
ΤΣΑΝΤΙΣΜΕΝΕΣ ΣΤΗΝ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ 13 
ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΣΤΟ ΒΡΑΧΟ 
ΤΑΡΑΤΣΑ 
ΧΑΝΤΕΤΙΑ - ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΉΧΟ  
ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ 
ΚΑΛΛΙΘΕΑ, ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ 
ΤΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ ΘΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΗ ΚΛΕΙΣΤΟ 

Επιλεγμένες από το Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ: 
AN ELEMENT OF HOPE 

(Ελλάδα 2025, 23') Σκηνοθεσία: Ναταλία Κουτσούγερα, Γιώργος Δανόπουλος 
KEFI: THE STORY OF FDF, THE GREEK ORTHODOX FOLK DANCE FESTIVAL 
(Η.Π.Α., 2020, 42') Σκηνοθεσία: Πάτι Τέστερμαν (Patti Testerman) 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ 

18:00 ΤΡΙΤΗ 2 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ | ΑΥΛΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ 
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με το Ethnofest, το Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών επιλέγει δύο ταινίες που θα προβληθούν διαδικτυακά και διοργανώνει μια ανοιχτή διαδικτυακή συζήτηση. 
 
ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΜΕΡΑ 
Ανοικτή διαδικτυακή συζήτηση 

Τι “βλέπει” η κάμερα όταν “κοιτάζει” τα σώματα που χορεύουν; Η συζήτηση εστιάζει στη σχέση ανάμεσα στην κινηματογραφική ματιά και την εθνογραφική προσέγγιση των χορευτικών πρακτικών, διερευνώντας πώς η κάμερα μπορεί να καταγράψει, να ερμηνεύσει και να αποδώσει τις εμπειρίες του σώματος, της κοινότητας και της ταυτότητας με επίκεντρο την κίνηση. Με αφορμή τις ταινίες Kefi: The Story of FDF, the Greek Orthodox Folk Dance Festival (2020) και An Element of Hope (2025), οι οποίες προβάλλονται στο διαδικτυακό πρόγραμμα του EthnoFest, οι σκηνοθέτριες/ες Patti Testerman, Ναταλία Κουτσούγερα και Γιώργος Δανόπουλος συνομιλούν με την ομάδα του Εργαστηρίου Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας (ΕΚΠΑ) και μοιράζονται τις εμπειρίες τους από τη μακρόχρονη ενασχόλησή τους με την κινηματογραφική αναπαράσταση διαφορετικών χορευτικών ειδών, πολιτισμικών ομάδων και επιτελεστικών περιστάσεων. Στον διάλογο παρεμβαίνουν μέλη του ερευνητικού προγράμματος #DanceMuse από το Εργαστήριο Γλώσσας, Λαογραφίας και Πολιτισμού (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων). 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικτυακή παρακολούθηση της συζήτησης, επισκεφθείτε το site μας: www.ethnofest.gr

16o ETHNOFEST 
Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας 
25 Νοεμβρίου - 7 Δεκεμβρίου 2025 
Για περισσότερες πληροφορίες και ανακοινώσεις: www.ethnofest.gr

Επικοινωνία: info@ethnofest.gr / press@ethnofest.gr 
Site | Facebook | Instagram

Τιμές εισιτηρίων: 
6€ ανά προβολή | 4€ ανά προβολή για φοιτητές και άνεργες/άνεργους 
*Για τις προβολές που είναι δωρεάν στο κοινό θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας 
Τιμή εισιτηρίων για τις διαδικτυακές προβολές: 3€ ανά προβολή

Νέο τρέιλερ «Wake Up Dead Man»: Προ το πυλών η νέα περιπέτεια του Μπενουά Μπλαν!