Η Άλμα είναι καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Γέιλ. Διδάσκει φιλοσοφία, εποφθαλμιά εδώ και καιρό τη θέση της κοσμήτορα, είναι εργασιομανής και κάθε βράδυ γυρίζει κατάκοπη στο άνετο διαμέρισμα που μοιράζεται με τον ψυχίατρο σύζυγό της, ο οποίος εδώ και χρόνια έχει μάθει να υπομένει και να συγχωρεί τις κυκλοθυμίες της. Υπό την επίβλεψη της Άλμα βρίσκεται η Μάγκι, μια αφροαμερικανικής καταγωγής queer μαθήτρια, από ευκατάστατη οικογένεια, η οποία βρίσκεται στα τελευταία στάδια ολοκλήρωσης του διδακτορικού της. Κάποιο βράδυ, κατά τη διάρκεια μιας φιλικής συγκέντρωσης στο σπίτι της Άλμα, σε ένα διάλειμμα από άφθονα ποτήρια κρασί και ατέρμονες συζητήσεις περί ηθικής, η Μάγκι ανακαλύπτει τυχαία ένα δυσάρεστο μυστικό από το παρελθόν της καθηγήτριάς της. Μία ημέρα μετά, θα της εξομολογηθεί κλαίγοντας ότι το προηγούμενο βράδυ έπεσε θύμα βιασμού. Θύτης ήταν ο Χανκ, ένας υπερόπτης και γυναικάς νεαρός συνάδελφος της Άλμα στο πανεπιστήμιο, με τον οποίο τους δένει όχι μόνο μακροχρόνια φιλία αλλά και μια υπόγεια ερωτική ένταση.
Ξαφνικά η Άλμα βρίσκεται σε εξαιρετικά λεπτή θέση: θα πιστέψει τις κατηγορίες της προστατευόμενης μαθήτριάς της και θα στηρίξει την απόφασή της να κοινοποιήσει το τι της συνέβη στους κύκλους του πανεπιστημίου; Ή θα δεχτεί τους ισχυρισμούς του Χανκ ότι κατηγορείται για μια πράξη την οποία δεν διέπραξε; Αν όμως πάρει τελικά το μέρος εκείνου, δεν κινδυνεύει να εκτεθεί η ίδια στα μάτια ενός περίγυρου που πλέον ξέρει μόνο να (κατα)κρίνει και για όλους έχει κάτι να πει; Και ποια είναι εκείνη η βασανιστική λεπτομέρεια από το παρελθόν της, την οποία με τόση προσωπική αγωνία (κι ενίοτε σωματικό πόνο) απωθεί;
Ο Γκουαντανίνο αναρωτιέται αν, σε ένα μπερδεμένο και διχαστικό κόσμο όπως είναι πλέον ο δικός μας, απομένει κάτι που να αξίζει κανείς να υπερασπιστεί
Ηθική παραβολή μέσα από την οποία παρελαύνουν ένα σωρό φλέγοντα ζητήματα της εποχής- από την κουλτούρα της ακύρωσης και τα σύγχρονα κυνήγια μαγισσών μέχρι τη συγκαλυμμένη υποκρισία μιας ολόκληρης κοινωνίας απέναντι σε θέματα τάξης, φυλής, προνομίων και σεξουαλικότητας, το ψυχολογικό θρίλερ του Λούκα Γκουαντανίνο αντλεί το σασπένς του από τη διαρκή αμφισημία που καλλιεργεί το σενάριο. Κανείς δεν είναι εντελώς αθώος στην ταινία του Ιταλού σκηνοθέτη. Κανείς δεν είναι απολύτως ειλικρινής. Και κανείς δεν επιχειρεί βήμα χωρίς την προσωπική, ενδεχομένως ιδιοτελή του ατζέντα. Όλοι υπάγονται σε ένα δίκτυο από απωθημένα μυστικά και ασαφή κίνητρα, από γκρίζες αξιακές ζώνες σε μια πραγματικότητα που θεωρεί επιτακτική την ανάγκη να χωρίζει τους πάντες σε ιδεολογικά στρατόπεδα.
Περίτεχνο στην κατασκευή του, το σενάριο της πρωτοεμφανιζόμενης Νόρα Γκάρετ καλεί τους θεατές να προβάλλουν τις δικές τους πεποιθήσεις επάνω στα όσα βλέπουν και να μαντέψουν μόνοι πού βρίσκεται η αλήθεια και πού το ψέμα. Το ότι ανοίγει μέτωπα χωρίς εν τέλει να παίρνει κάποια ριψοκίνδυνη θέση απέναντί τους, μάλλον παραμένει και το μεγαλύτερο πρόβλημα στην πλοκή της. Ευτυχώς όμως που με ένα κλείσιμο του ματιού, ακριβώς στο φινάλε της ταινίας, ο Γκουαντανίνο απαντά σαν γνήσιος σκηνοθέτης ενός ανθρώπινου θεάτρου συμπεριφορών και κοινωνικών μεταμφιέσεων, παιγμένου με φόντο τον στομφώδη μικρόκοσμο των ακαδημαϊκών και των διανοούμενων, τα καλαίσθητα μητροπολιτικά σαλόνια που γεμίζουν αυτάρεσκα με τον καπνό των τσιγάρων και τα πομπώδη τους λογύδρια.
Ο μόνος που μένει ακέραιος σε αυτό τον υπεροπτικό κόσμο είναι ο άνθρωπος που αποδεικνύεται ότι αγαπά περισσότερο και με τη μεγαλύτερη ανιδιοτέλεια. Και αυτός είναι ο στωικός σύζυγος της Άλμα, ο σιωπηλός μα σοφός παρατηρητής των πάντων, ο οποίος ξέρει πως το σημαντικότερο που οφείλεις να κάνεις πλέον πριν κρίνεις κάποιον είναι, αν μη τι άλλο, να ακούσεις προσεκτικά τι έχει να σου πει, Συλλαμβάνοντάς τον μέσα τις χαριτωμένες του εκκεντρικότητες, ο Μάικλ Στούλμπαργκ παραδίδει την ωραιότερη ερμηνεία στο φιλμ και μοιάζει με τον μοναδικό ήρωα που ο σκηνοθέτης φαίνεται να έχει πλησιέστερα στην καρδιά του. Γιατί όταν οι εντάσεις κοπάσουν και οι μάσκες λίγο πολύ πέσουν, αυτό που ο Γκουαντανίνο επιθυμεί περισσότερο είναι να εξακριβώσει το αν, σε ένα μπερδεμένο και διχαστικό κόσμο όπως είναι πλέον ο δικός μας, απομένει κάτι που να αξίζει κανείς να υπερασπιστεί.
Το cinemagazine.gr ταξιδεύει στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας με την Aegean Airlines.