Απόψε το AOAFF παρουσιάζει το ατμοσφαιρικό αριστούργημα «Νοσφεράτου» του Μουρνάου σε μουσική επένδυση Νίκου Βελιώτη

Κάντε ηλεκτρονική προκράτηση Δελτίων Εισόδου και ενημερωθείτε για την δυνατότητα δωρεάν μετακίνησης για την ξεχωριστή προβολή του κινηματογραφικού ορόσημου του Μουρνάου «Νοσφεράτου» με συνοδεία πρωτότυπης, ζωντανής μουσικής από τον συνθέτη Νίκο Βελιώτη. Σάββατο 24 Ιουλίου στις 21:15. Είσοδος Ελεύθερη.

Απόψε το AOAFF παρουσιάζει το ατμοσφαιρικό αριστούργημα «Νοσφεράτου» του Μουρνάου σε μουσική επένδυση Νίκου Βελιώτη

To Athens Open Air Film Festival, σε συνδιοργάνωση με την «Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», σας προσκαλεί σε ένα τετραήμερο δρώμενο - κινηματογραφικό ταξίδι στην ιστορική Ελευσίνα, από τις 23 έως και τις 26 Ιουλίου 2021. Πρόκειται για μια σειρά δωρεάν κινηματογραφικών προβολών, εμπνευσμένων από την ανεξερεύνητη τοπογραφία της Ελευσίνας, με γνώμονα το σινεμά ως εικαστική παρέμβαση και ως ανάδειξη ενός χώρου, ως εμπειρία και διάλογο με μια τοποθεσία. 

Πρόθεση του Athens Open Air Film Festival είναι η απρόσμενη συνομιλία της κινηματογραφικής θέασης με το φυσικό σκηνικό που θα τη φιλοξενήσει και τη μεταμόρφωση μιας σειράς προβολών σε site specific καλλιτεχνική δράση. 

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε (5) προβολές σε πέντε τοποθεσίες ιδιαίτερης αισθητικής και σημασίας για το ιστορικό φορτίο και το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον της Ελευσίνας, προσφέροντας μια εκ νέου «ανάγνωση» πέντε εκπληκτικών φιλμ.

Κατεβάστε το ωρολόγιο πρόγραμμα εδώ.

Την Σάββατο 24 Ιουλίου θα προβληθεί το «Νοσφεράτου - Μια Συμφωνία Τρόμου» (1922) του Φρίντριχ Βίλεμ Μουρνάου με ζωντανή μουσική από τον Νίκο Βελιώτη στο Θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου (Κανελλοπούλου 1, Παραλία Ελευσίνας). 

Μια μεγαλοπρεπής ελεγεία του άσπρου και του μαύρου, του μακάβριου και του γοτθικού, του άπλετου φωτός και του απέραντου σκοταδιού, της αόρατης γέφυρας που ενώνει τον κόσμο των ζωντανών με εκείνο των νεκρών. Με το εξπρεσιονιστικό βωβό αριστούργημα του Μούρναου, εμπνευσμένο από τον ανυπέρβλητο λογοτεχνικό «Δράκουλα» του Μπραμ Στόουκερ, ξημέρωσε ένας ολόκληρος αιώνας κινηματογραφικής μυθολογίας τρόμου. Το «Νοσφεράτου» θεωρείται μια από τις σπουδαιότερες δημιουργίες στην ιστορία του σινεμά.

Λίγα λόγια για την ταινία

Η ακατανίκητη επιθυμία του ανθρώπου να ξορκίσει τους εσωτερικούς του δαίμονες και επί της οθόνης θα οδηγούσε αργά ή γρήγορα στη δημιουργία του είδους του κινηματογραφικού τρόμου. Όμως τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο χωρίς τον «Νοσφεράτου». Εξωθώντας στα άκρα τη σκοτεινή πλευρά του Ρομαντισμού που εξέφρασε ο Γερμανικός Εξπρεσιονισμός, ο  Φρίντριχ Βίλελμ Μουρνάου ξεπέρασε σε φρίκη κάθε προγενέστερη απόπειρα όπως «Το Εργαστήρι Του Δρος. Καλιγκάρι» και το «Γκόλεμ». Ο ίδιος ο πλήρης τίτλος της ταινίας, «Νοσφεράτου, Μια Συμφωνία Τρόμου» («Nosferatu, Eine Symphonie Des Grauens»), προδίδει σαφέστατα τις προθέσεις του.

Και να σκεφτεί κανείς ότι ο «Νοσφεράτου» λίγο έλειψε να περάσει για πάντα στη λήθη. Κάτοχος των δικαιωμάτων του γοτθικού μυθιστορήματος του συζύγου της, η χήρα του Μπραμ Στόουκερ (στον «Δράκουλα» του οποίου βασίστηκε άτυπα αλλά αρκετά πιστά ο Μουρνάου) Φλόρενς πέτυχε μια δικαστική απόφαση που διέταζε ρητά την καταστροφή του αρνητικού και κάθε κόπιας της ταινίας. Ευτυχώς κάποιες από τις κόπιες του διαβολικού αυτού αριστουργήματος διασώθηκαν για να μεταβιβάσουν την αρρωστημένη του επιρροή στις επερχόμενες γενιές.

Έχοντας στη διάθεσή του τον πενιχρό προϋπολογισμό μιας εταιρείας στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, ο Μουρνάου έσπασε τα στεγανά του Εξπρεσιονισμού και αποτόλμησε εκτεταμένα εξωτερικά γυρίσματα, τακτική σχεδόν ανήκουστη για τη γερμανική κινηματογραφική βιομηχανία της εποχής που προτιμούσε να κατασκευάζει εκ του μηδενός δάση και πολιτείες στα θεόρατα στούντιο της UFA και άλλων εταιριών, κάτι που χάριζε τη χαρακτηριστική τεχνητή όψη στις περισσότερες ταινίες της περιόδου. Παρά το φανταστικό περιεχόμενο του «Νοσφεράτου», ο χειρισμός αυτός προσέδωσε έναν απροσδόκητο ρεαλισμό στην ιστορία του θρυλικού βρικόλακα που εγκαταλείπει τα Καρπάθια για να γραπώσει με τα γαμψά του νύχια την ψυχή μιας γερμανικής πόλης, σκορπώντας αδιακρίτως το θάνατο στο πέρασμά του.

Αναπόφευκτα, ο «Νοσφεράτου» δεν τρομάζει το σύγχρονο κοινό όπως πιθανότατα τους θεατές του 1922, όμως η απειλητική ατμόσφαιρα διατηρείται ολοζώντανη. Ο Μουρνάου αναγνώριζε την υπεροχή της εικόνας, περιορίζοντας μάλιστα σε σύγκριση με τους συγχρόνους του τη χρήση των μεσότιτλων. Άφηνε το περίτεχνο μοντάζ και την παράλληλη δράση να προκαλέσουν τη μέγιστη εντύπωση, υιοθετώντας πρωτοποριακές τεχνικές, όπως το stop motion και την παρεμβολή αρνητικού φιλμ. Αποκορύφωμα της ραδιούργας σκηνοθεσίας του, η σεκάνς στο καταραμένο πλοίο: της έγερσης του απέθαντου Όρλοκ από το φέρετρό του και της αργής κίνησής του προς τον τελευταίο επιζώντα, σε ένα αριστουργηματικό πλάνο κοντρ-πλονζέ – μια από τις πολλές σκηνές ανθολογίας του φιλμ που αναπαρήγαγε και ο Βέρνερ Χέρτσογκ στο επιβλητικό ριμέικ του 1979.

Παρά την εξόφθαλμη αλλαγή των ονομάτων, χαρακτήρων και τοποθεσιών, ο Μουρνάου κράτησε τη βασική πλοκή του «Δράκουλα» - μεταφέροντας τη δράση από το βικτοριανό Λονδίνο στην καρδιά της μεσαιωνικής Ευρώπης, όπου είχε ρίξει βαριά τη σκιά της η πανούκλα. Οι νεωτερισμοί του ωστόσο υπερβαίνουν τη βαμπιρική μυθολογία, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα: τα σκόρδα, οι σταυροί, η εμμονή με την αιώνια νεότητα και η απουσία ειδώλου στον καθρέπτη και σκιάς βρικόλακα δεν έχουν θέση στον «Νοσφεράτου». Αντίθετα η σκιά του Όρλοκ χρησιμοποιείται αριστοτεχνικά σε ένα απαράμιλλο παιχνίδι σκότους και φωτός. Ταυτόχρονα ο Μουρνάου μετέτρεψε το χάπι εντ σε μια μεγαλειώδη αυτοθυσία, απαλλαγμένη από το νοσηρό ερωτισμό του Στόκερ.

Ο εκτρωματικός βρικόλακας του Μαξ Σρεκ δεν έχει καμία σχέση με τις μετέπειτα ενσαρκώσεις του Δράκουλα ως σεξουαλικά ακαταμάχητου δανδή. Είναι η ενσάρκωση του καθαρού εφιάλτη, προσωποποίηση της αρρώστιας και του θανάτου, απογυμνωμένος από όποια σαγηνευτική όψη του κακού και ρομαντική διάθεση και -γιατί όχι;- ένα πορτρέτο μιας Γερμανίας με ανοιχτές ακόμη τις πληγές του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Οι φήμες ότι κάτω από το γκροτέσκο μακιγιάζ κρυβόταν κάποιος άλλος, διάσημος ηθοποιός που δεν επιθυμούσε να εκτεθεί, ο ίδιος ο Μουρνάου ή ακόμη ένα αληθινό βαμπίρ (υπόθεση που έκανε ταινία ο Ελάιας Μέριγκε στη «Σκιά Του Βρικόλακα») αποτελούν επιπλέον δείγμα της παραδοξολογίας που συνοδεύει τη δημιουργία του «Νοσφεράτου». Ευτυχώς για μας, η αξεπέραστη δύναμή του δε βρίσκεται σε μια τέτοια μεταφυσική εξήγηση. Θανάσης Πατσαβός

Πρωταγωνιστούν: Μαξ Σρεκ, Γκούσταβ Φον Βαγκενχάιμ | Διάρκεια: 94’

Ο Νίκος Βελιώτης θα αναπαράγει ηχητικά περιβάλλοντα που θα εμπλουτίσουν το ακουστικό αφήγημα της ταινίας.

Συνθέτης και τσελίστας, εκπρόσωπος της εναλλακτικής πειραματικής και ροκ μουσικής. Στα 80s δημιουργεί τους In Trance 95 μαζί με τον Αλέξανδρο Μαχαίρα. Στα 90s στρέφεται στον πειραματισμό και την avant-garde με βασικό όχημα το βιολοντσέλο. Δημιουργεί τους Cranc (με τα αδέλφια Rhodri & Angharad Davies). Στα 00s δημιουργεί τους Texturizer (με τον Coti K.) και τους Looper (με τους Ingar Zach & Martin Kuchen) . Κονιορτοποιεί το βιολοντσέλο του [Cello Powder] και συνεργάζεται με τον Γιάννη Αγγελάκα και τον David Grubbs. Διοργανώνει επίσις το φεστιβάλ 2:13 στην Αθήνα [2000 – 2007]. Στα 10s δημιουργεί τους Mohammad μαζί με τους ILIOS και Coti K. [μετονομάστηκαν σε MMMΔ μετά την αποχώρηση του Coti K. To 2015]. Εχει γράψει μουσική για θέατρο, χορό και κινηματογράφο. Έχει πλούσια δισκογραφία και πολυάριθμες εμφανίσεις σε διεθνή φεστιβάλ (Ευρώπη, Αμερική, Ασία).

Προκράτηση Δελτίων Εισόδου εδώ: https://forms.gle/Zg2UpnDxmunF6g7n9

Ο χώρος που θα φιλοξενήσει την προβολή της ταινίας

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Δωρεάν Μετακίνηση

Για τους/τις θεατές που δεν διαθέτουν μεταφορικό μέσο για τις προβολές της Παρασκευής 23.7Σαββάτου 24.7 και Δευτέρας 26.7 από την Αθήνα, το Athens Open Air Film Festival προσφέρει δωρεάν μετακίνηση με λεωφορεία τα οποία θα ξεκινήσουν από το Σύνταγμα και θα επιστρέψουν σε αυτό μετά το πέρας της προβολής. Προκράτηση θέσεων για τη μετακίνησή σας μπορείτε να κάνετε εδώ:

Σάββατο, 24 Ιουλίου: https://forms.gle/pQMuWQ2UnyahkQt57

Οι ταινίες του προγράμματος

Παρασκευή 23 Ιουλίου | 21:15
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΩΡΑ: THE FINAL CUT (APOCALYPSE NOW: THE FINAL CUT, 1979 / 2019) του Φράνσις Φορντ Κόπολα

Σάββατο 24 Ιουλίου | 21:15

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ - ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΡΟΜΟΥ (NOSFERATU- EINE SYMPHONIE DES GRAUENS, 1922) του Φρίντριχ Βίλεμ Μούρναου

Συνοδεία πρωτότυπης, ζωντανής μουσικής από τον συνθέτη ΝΙΚΟ ΒΕΛΙΩΤΗ.

Κυριακή 25 Ιουλίου | 21:15
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ: ΡΕΠΟΡΤΕΡ (THE PASSENGER, 1975) του Μικελάντζελο Αντονιόνι

Δευτέρα 26 Ιουλίου | 21:00
ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ, του Φίλιππου Κουτσαφτή (2000)

Δευτέρα 26 Ιουλίου | 21:30
ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΧΑΒΡΗΣ (LE HAVRE, 2011) του Άκι Καουρισμάκι

Διαβάστε αναλυτικές πληροφορίες για το σύνολο του προγράμματος εδώ

Δελτία Εισόδου

Προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία της δημόσιας υγείας και η ομαλή ροή των θεατών μας στις προβολές, σας ενημερώνουμε ότι:

- Η είσοδος στον χώρο προβολής θα πραγματοποιείται μόνο με ονομαστικά ΔΕΛΤΙΑ ΕΙΣΟΔΟΥ τα οποία οι θεατές μπορούν να προμηθευτούν με ηλεκτρονική προκράτηση στο aoaff.gr.

- Κάθε θεατής δικαιούται ΜΟΝΟ ΕΝΑ δελτίο εισόδου, οπότε παρακαλούμε θερμά να φροντίσετε να έρθετε εγκαίρως μαζί με τους/τις συνοδούς σας σε περίπτωση που επιθυμείτε να καθίσετε κοντά.

-  Θα τηρούνται αυστηρά οι αναγκαίες αποστάσεις μεταξύ των θεατών.

Καλές μας προβολές!

Για διαρκή ενημέρωση, νέες ανακοινώσεις και περισσότερες πληροφορίες συντονιστείτε στα site του cinemagazine.gr, του aiff.gr και του aoaff.gr και στις σχετικές σελίδες στα social media: Facebook AIFFInstagramTwitter.