Oι 100 καλύτερες ταινίες των ‘00s σύμφωνα με το Indiewire

Το αφιέρωμα της ιστοσελίδας στα '00s βρίσκεται σε εξέλιξη. Οι φίλοι του Σπίλμπεργκ θα χαρούν πολύ με την ταινία που ψηφίστηκε στην πρώτη θέση.

Από τον Γιάννη Βασιλείου
Oι 100 καλύτερες ταινίες των ‘00s σύμφωνα με το Indiewire

Μια κινηματογραφική λίστα που διαλέγει ένα μικρότερο σύνολο ταινιών από ένα πολύ μεγαλύτερο, μοιραία θα έχει ελλείψεις. Όταν φτιάχνεις μια λίστα με τα καλύτερα μιας δεκαετίας δε, θες λίγο να αποτυπωθεί το στίγμα της, θες να φανούν οι τάσεις της, αλλά στο τέλος της μέρας έχεις (μόνο) 100 επιλογές από τη σοδειά δέκα ετών. Η συμμετοχή περισσότερων ανθρώπων, αν και θεωρητικά μπορεί να φερει ποικιλία, στην πράξη ενδέχεται να δυσκολέψει την κινηματογραφικώς εννοούμενη ευρύτερη συμπερίληψη, ειδικά αν τηρηθούν αυστηρά οι δημοκρατικές διαδικασίες. Οι τελευταίες εξηγούν σε έναν βαθμό και το αποτέλεσμα τόσο ως προς το περιεχόμενο, όσο και ως προς το σκέλος της αξιολογικής σειράς που, για τον υπογράφοντα, είναι εκ των πραγμάτων μια άχαρη διαδικασία – ποια ουσιώδη διαφορά μπορεί να έχει η 68η από την 65η θέση, για παράδειγμα;

Βασική λειτουργία σχετικών κινηματογραφικών λιστών για αυτούς που τις φτιάχνουν είναι η πρόταση - το curating, επί το σινεφιλικότερο- και να γράφτουν δυο ενδιαφέροντα πράγματα για σινεμά και για όσους τις διαβάζουν να αντλήσουν προτάσεις και κείμενα που θα τους δώσει δυο πράγματα να σκεφτούν πάνω στις προτάσεις αυτές αυτές - ή έστω θα δικαιολογούν επαρκώς την επιλογή. Από αυτή την άποψη, η πρώτη θέση του «Α.Ι.» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, πέρα από δικαίωση για μια ταινία που άρχισε να εκτιμάται μια δεκαετία μετά την έξοδό της, σημαίνει ότι θα την δουν λίγοι περισσότεροι άνθρωποι  - και αυτό μόνο για κέρδος μπορεί να λογαριαστεί. Εντύπωση μας κάνει και ότι προτιμήθηκε το «2046» του Καρ Βάι, που βρέθηκε στην 4η θέση, έναντι του «In the Mood for Love», που θα στοιχηματίζαμε ότι έχει κλειδώσει μέσα στο Top-10, αλλά ήρθε 13ο - ασχέτως του εισαγωγικού κειμένου, εδώ υποψιαζόμαστε ότι μέτρησε η προσωπική επιλογή, κάποιος/οι δλδ είχαν μόνο το πρώτο και όχι το δεύτερο. Οι θέσεις του «Time that Remains» (9ο) του Ελία Σουλεϊμάν – έχουμε κι ένα ομώνυμο (και καλό) του Οζόν μέσα στη δεκαετία- και του «Βαλς με τον Μπασίρ» (15ο) σχετίζονται ασφαλώς με την τρέχουσα πολιτική συγκυρία. Η μαζική (;) στήριξη στο «35 Shots of Rum» της Κλερ Ντενί ώστε να φτάσει στην 5η θέση θα φέρει επίσης περισσότερους θεατές για μια ταινία που είδαν ελάχιστοι, κι αυτό για κέρδος μετράει κι ας διαφωνούμε με την επιλογή. Επίσης, παρατηρούμε ότι «Mulholland Drive» και «Χαμένοι στη Μετάφραση» παραμένουν τοτέμ μιας νεότερης  γενιάς κριτικών που, βάσει αποτελεσμάτων, δεν εκτιμά τον Ίστγουντ όσο η προηγούμενη και ας ήταν τα ‘00s η δεκαετία του, για όσους τα ζήσαμε – να μια κραυγαλέα έλλειψη.

Πολλές ταινίες, ευκαιρία να (ξανα)δούμε αρκετές, η πλήρης λίστα, μετά των κειμένων της, εδώ. Στη συνέχεια παραθέτουμε τις πρώτες 20.

1. “A.I. Artificial Intelligence” (Steven Spielberg)
2. “Yi Yi” (Edward Yang)
3. “Mulholland Dr.” (David Lynch)
4. “2046” (Wong Kar Wai)
5. “35 Shots of Rum” (Claire Denis)

6. “There Will Be Blood” (Paul Thomas Anderson)
7. “The Beaches of Agnès” (Agnès Varda)
8. “Lost in Translation” (Sofia Coppola)
9. “The Time that Remains” (Elia Suleiman)
10. “Spirited Away” (Hayao Miyazaki)
11. “25th Hour” (Spike Lee)
12. “Offside” (Jafar Panahi)
13. “In the Mood for Love” (Wong Kar Wai)
14. “Children of Men” (Alfonso Cuarón)
15. “Waltz with Bashir” (Ari Folman)
16. “The Lord of the Rings” (Peter Jackson)
17. “A Serious Man” (Ethan & Joel Coen)
18. “Goodbye, Dragon Inn” (Tsai Ming-liang)
19. “Crouching Tiger, Hidden Dragon” (Ang Lee)
20. “La Ciénaga” (Lucrecia Martel)

Το τρίτο «Αvatar» ετοιμάζεται πυρετωδώς και αποκτά τίτλο«Οθέλλος» στο Ιράκ; Ο Ντάνιελ Κρεγκ έτοιμος για την κινηματογραφική μεταφορά