«The Blair Witch Project»: 25 χρόνια μετά, η ταινία στην αυθεντική της εκδοχή

Οι δημιουργοί της ταινίας που έφερε τον Τρόμο στον 21ο αιώνα βάζουν έναν τέλος στον θρήνο τους που η ταινία δεν προβλήθηκε ποτέ όπως την προόριζαν.

Από τον Ηλία Δημόπουλο
«The Blair Witch Project»: 25 χρόνια μετά, η ταινία στην αυθεντική της εκδοχή

Αυτά είναι συνήθως προβλήματα που ταλανίζουν δημιουργούς και σινεφίλ με σπασικλάδικη αρτηρία περί της αισθητικής ορθότητας. Θεωρητικά μιλώντας οι δεύτεροι τουλάχιστον διαβάζουν το άρθρο αυτό - και οι οκτώ τους.

Το πρόβλημα είναι απλό - και κάποτε ανυπέρβλητο. Η ταινία γυρίστηκε σε βίντεο. Το 1999 οι προβολείς στις αίθουσες δεν έπαιζαν από βίντεο, έπρεπε να γίνει μεταγραφή (transfer στα καθ΄ημάς) σε 35άρι φιλμ. Όταν η ταινία πέρασε στην οικιακή ψυχαγωγία το πρόβλημα διαιωνίστηκε, αφού η μεταγραφή έγινε από το αρνητικό των 35mm, κι όχι από το βίντεο. Όμως η ταινία δεν είναι σε φιλμ, όπως λέει και ο παραγωγός Μάικ Μονέλο. Ό,τι κυκλοφόρησε σε home video εκδοχή έκτοτε είναι εσφαλμένο διότι μετέφερε το φιλμ σε ψηφιακή μορφή, και όχι το βιντεο-αρνητικό. Όπως λέει ο Μονέλο «δεν έμοιαζε με home video, δεν έμοιαζε και με φιλμ».

Tωρα το πρόβλημα διορθώνεται, 25 χρόνια μετά, από την Second Sight Film, αποκαθιστώντας την ταινία όπως σχεδιαζόταν να ιδωθεί.

Θα καταλάβει ο μέσος θεατής κάτι; Όχι. Έχει κάποια ουσιώδη διαφορά στην παρακολούθηση; Όχι - εξαιρώντας το γεγονός ότι η ταινία έχει πρόβλημα κάδρου στο Peacock που προβάλλεται, η αναλογία είναι λάθος και αυτό είναι αισθητό σε κάθε θεατή που δεν θέλει να χάνει πληροφορία από το κάδρο. Οι μεγάλες εποχές που βλέπαμε τον Λεόνε τετράγωνο στην τηλεόραση - αρχαιοπρεπές αλλά αληθινό.

Επί της ουσίας μιλώντας, πέρα από τις προσωπικές προτιμήσεις, η ταινία έχει έναν ιστορικό χαρακτήρα, όχι γιατί είναι το πρώτο found footage στον Τρόμο (αυτό είναι μάλλον το «Ολοκαύτωμα των Κανιβάλων» σχεδόν 20 χρόνια πριν), ούτε γιατί είναι η καλύτερη προσθήκη στο είδος (εδώ οι απόψεις θα είναι πολλές, προσωπικά βλέπω «Paranormal Activity» στη θέση αυτή), αλλά γιατί αποφέροντας παγκόσμια 250 εκατομμύρια δολάρια -πάνω από 400 φορές τον ισχνό προϋπολογισμό του-  κατέστη μια από τις πιο επιτυχημένες παραγωγές όλων των εποχών, η πρώτη που χρησιμοποίησε ιδιοφυώς το διαδίκτυο ως παράγοντα διαφήμισης, αλλά και αυτή που έφερε το found footage, τον Τρόμο και, ίσως μια μορφή ανεξάρτητου σινεμά, στον 21ο αιώνα.

Στον άερα η κινηματογραφικη συνέχεια του «Τελειώνει με Εμάς»Ο Βιμ Βέντερς τιμάται για την συνεισφορά του από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου