Κάννες 2025: Χρυσός Φοίνικας στον Τζαφάρ Παναχί για την ταινία «It Was Just an Accident»

Τριάντα χρόνια μετά την βράβευσή του με Χρυσή Κάμερα για «The White Balloon», ο Τζαφάρ Παναχί κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα με το «It was Just an Accident».

Από τον Πάνο Γκένα
Κάννες 2025: Χρυσός Φοίνικας στον Τζαφάρ Παναχί για την ταινία «It Was Just an Accident»

Ο Τζαφάρ Παναχί, σημαντικός, πολυβραβευμένος και πολυβασανισμένος από το θεοκρατικό καθεστώς του Ιράν (ένα ζοφερό βιογραφικό που περιλαμβάνει συλλήψεις, καταδίκες, απεργίες πείνας) είναι ο μεγάλος νικητής του φετινού Φεστιβάλ Καννών με το «It was Just an Accident». Τριάντα χρόνια μετά την Χρυσή Κάμερα για το «The White Balloon» (βράβευση που σηματοδότησε την πρώτη διάκριση ιρανικής ταινίας στις Κάννες) και δέκα χρόνια μετά την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου με το «Taxi», ο Παναχί κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών. Η επιλογή της κριτικής επιτροπής, με Πρόεδρο την Ζιλιέτ Μπινός, αποτελεί αναμφίβολα καλλιτεχνική, όσο και επίκαιρη πολιτική τοποθέτηση, ένα σχόλιο για τον ταραγμένο κόσμο μας, της γενοκτονίας και της ανελευθερίας του λόγου.

Στην ομιλία του, ο Παναχί παραλαμβάνοντας τον Χρυσό Φοίνικα απευθύνθηκε «σε όλους τους Ιρανούς, με διαφορετικές απόψεις, στο Ιράν και σε όλο τον κόσμο». «Το πιο σημαντικό είναι η πατρίδα μας και η ελευθερία της πατρίδας μας. Ας φτάσουμε μαζί σε αυτή τη στιγμή, όπου κανείς δεν θα τολμά να μας λέει τι πρέπει να φοράμε, τι πρέπει ή δεν πρέπει να κάνουμε».

Το πολυεπίπεδο οικογενειακό δράμα «Sentimental Value» του Νορβηγού σκηνοθέτη Γιοακίμ Τρίερ, μία ταινία για την προσπάθεια ενός δύσκολου σκηνοθέτη να επανασυνδεθεί με την αποξενωμένη κόρη του, κέρδισε το Μέγα Βραβείο. Παραλαμβάνοντας το βραβείο, ο Τρίερ ευχαρίστησε τις Κάννες που προάγουν έναν χώρο «όπου μπορούμε να ταυτιστούμε μέσα από τον στοχασμό και τη συμπόνια».

Η Νάντια Μελίτι, πρωταγωνίστρια του «Little Sister» τιμήθηκε με το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας, ενώ το  βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας απονεμήθηκε στον Βάγκνερ Μούρα για την συγκλονιστική του εμφάνιση στο «The Secret Agent» του Κλέμπερ Μεντόζα Φίλιο, ο οποίος τιμήθηκε δικαίως με τη σειρά του ως Καλύτερος Σκηνοθέτης.

Ο Τζον Σ. Ράιλι, αφού εξέπληξε το κοινό τραγουδώντας το «La Vie en Rose» (στα αγγλικά βέβαια) απένειμε το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στους Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν για το κοινωνικό δράμα «Young Mothers» που απέσπασε θερμότατες κριτικές.

Το Βραβείο της Επιτροπής μοιράστηκε ανάμεσα στον Ισπανό σκηνοθέτη Ολιβιέ Λάσε για το «Sirat» και την ταινία «Sound of Falling» της Γερμανίδας Μάσα Σιλίσκι, δύο από τις πιο ξεχωριστές φωνές του φετινού διαγωνιστικού, ενώ το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής κέρδισε ο Μπι Γκαν για το παραληρηματικά, σινεφίλ «Resurrection».

Μακριά από τα περσινά βραβεία που ανέδειξαν την πικάντικη (μα και οσκαρική) «Anora», τη διχαστική «Emilia Perez» και το αιματοβαμμένο «The Substance», η αποψινή τελετή αποτέλεσε ουσιαστικά μονομαχία των ανεξάρτητων διανομέων Neon και Mubi. Η Neon, η οποία έχει διανείμει τους πέντε τελευταίους Χρυσούς Φοίνικες στις ΗΠΑ, συνέχισε το σερί της και η arthouse πλατφόρμα Mubi, που εισήλθε δυναμικά στη διανομή με την περσινή επιτυχία του «The Substance», έκλεισε την πιο ακριβή συμφωνία του Φεστιβάλ αποκτώντας το «Die My Love» της Λιν Ράμσεϊ με την Τζένιφερ Λόρενς έναντι 24 εκατ. δολαρίων. 

Διαβάστε στη συνέχεια αναλυτικά τα βραβεία του 78ου Φεστιβάλ Καννών και τις κριτικές των ταινιών των μεγάλων νικητών. Υπενθυμίζουμε πως μαζί με την Πρόεδρο Ζιλιέτ Μπινός, στην Κριτική Επιτροπή συμμετείχαν οι ηθοποιοί Χάλι Μπέρι, Τζέρεμι Στρονγκ και Άλμπα Ρορβάχερ, καθώς και οι σκηνοθέτες Ντιεουντό Χαμαντί, Χονγκ Σανγκ-σου, Παγιάλ Καπάντία, Κάρλος Ρεϊγάδας και η Γαλλομαροκινή συγγραφέας Λεϊλά Σλιμανί.

Τα βραβεία του 78ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Χρυσός Φοίνικας: «IT WAS JUST AN ACCIDENT» του Τζαφάρ Παναχί
Κάννες 2025: Με το «It Was Just an Accident», ο Τζαφάρ Παναχί δίνει άφεση αμαρτιών στους δυνάστες του και γίνεται φαβορί για τον φετινό Χρυσό Φοίνικα

Μέγα Βραβείο: «SENTIMENTAL VALUE» του Γιοακίμ Τρίερ
Κάννες 2025: Τα όρια μεταξύ ζωής και τέχνης μπλέκουν αξεδιάλυτα στο «Sentimental Value» του Γιοακίμ Τρίερ

Σκηνοθεσία: Κλέμπερ Μεντόζα Φίλιο «THE SECRET AGENT»
Κάννες 2025: Το «The Secret Agent» είναι μάλλον η καλύτερη ταινία των φετινών Καννών και σίγουρα μια από τις κορυφαίες της χρονιάς

Βραβείο Επιτροπής εξίσου στα: «SIRÂT» του Όλιβερ Λάσε και «SOUND OF FALLING» της Μάσα Σιλίνσκι
Κάννες 2025: To «Sirat» του Όλιβερ Λάσε είναι μία τέκνο έκρηξη στα θεμέλια του επίσημου διαγωνιστικού
Κάννες 2025: Το «Sound of Falling» εκκινεί εκκωφαντικά το επίσημο διαγωνιστικό

Σενάριο: «YOUNG MOTHERS» των Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν

Κάννες 2025: Το «Young Mothers» είναι ολόκληροι οι Νταρντέν σε μιάμιση ώρα

Ανδρική Ερμηνεία: Βάγκνερ Μόουρα, «THE SECRET AGENT»
Γυναικεία Ερμηνεία: Νάντια Μελίτι, «LA PETITE DERNIÈRE»

Ειδικό Βραβείο Επιτροπής: «RESURRECTION» του Μπι Γκαν
Κάννες 2025: Το «Resurrection» του Μπι Γκαν είναι ένα εκστατικό, παραληρηματικό όνειρο αφιερωμένο στο ίδιο το σινεμά

Χρυσή Κάμερα: «THE PRESIDENT’S CAKE» του Χασάν Χάντι
Χρυσή Κάμερα, Ειδική Μνεία: «MY FATHER’S SHADOW»  του Ακινόλα Ντέιβις Τζ.
Χρυσός Φοίνικας ταινίας μικρού μήκους: «I’M GLAD YOU’RE DEAD NOW» του Ταουφίκ Μπαρχόμ
Ειδική Μνεία ταινίας μικρού μήκους: «ALI» του Άντναν αλ Ρατζίβ

Διαβάστε τις ανταποκρίσεις του ΣΙΝΕΜΑ cinemagazine.gr από το 78ο Φεστιβάλ Καννών:
Κάννες 2025: Ένα μεσημέρι με τον Πολ Μέσκαλ
Κάννες 2025: Το «Resurrection» του Μπι Γκαν είναι ένα εκστατικό, παραληρηματικό όνειρο αφιερωμένο στο ίδιο το σινεμά

Κάννες 2025: Με το «It Was Just an Accident», ο Τζαφάρ Παναχί δίνει άφεση αμαρτιών στους δυνάστες του και γίνεται φαβορί για τον φετινό Χρυσό Φοίνικα
Κάννες 2025: Το «Young Mothers» είναι ολόκληροι οι Νταρντέν σε μιάμιση ώρα
Κάννες 2025: Ένα ημερολόγιο στοιχειώνει το καλοκαίρι στο «Romeria» της Κάρλα Σιμόν
Κάννες 2025: Τα όρια μεταξύ ζωής και τέχνης μπλέκουν αξεδιάλυτα στο «Sentimental Value» του Γιοακίμ Τρίερ
Κάννες 2025: Το «Fuori» του Μάριο Μαρτόνε είναι μια γλυκιά παράφωνη ωδή στη γυναικεία φιλία
Κάννες 2025: Ο Πολ Μέσκαλ και ο Τζος Ο' Κόνορ ραγίζουν καρδιές με το «The History of Sound»
Κάννες 2025: Το «Alpha» της Ζουλιά Ντικουρνό είναι μια ασυνάρτητη αλληγορία σωματικού τρόμου

Κάννες 2025: Το «Nouvelle Vague» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ είναι μια γενναιόδωρη δόση σινεφιλικής νοσταλγίας
Κάννες 2025: Το «The Secret Agent» είναι μάλλον η καλύτερη ταινία των φετινών Καννών και σίγουρα μια από τις κορυφαίες της χρονιάς
Κάννες 2025: Ο Γουές Άντερσον ξεδιπλώνει το «Φοινικικό Σχέδιο» καθώς βυθίζεται όλο και πιο βαθιά στη μανιέρα
Κάννες 2025: Το τέλος της αθωότητας έρχεται γλυκά στο πανέμορφο «Renoir» της Τσι Χαγιακάουα
Κάννες 2025: Στο «Die, My Love» της Λιν Ράμσεϊ μια γυναίκα εξομολογείται
Κάννες 2025: Με το «The Chronology of Water» η Κρίστεν Στιούαρτ πραγματοποιεί μια σκηνοθετική βουτιά στα βαθιά

Κάννες 2025: To «Sirat» του Όλιβερ Λάσε είναι μία τέκνο έκρηξη στα θεμέλια του επίσημου διαγωνιστικού
Κάννες 2025: Στο «Eddington», ο Άρι Άστερ σκιαγραφεί ένα χαοτικό, παρανοϊκό πορτρέτο της επί Covid Αμερικής
Κάννες 2025: Ο Ντομινίκ Μολ ανοίγει την «Υπόθεση 137»
Κάννες 2025: Στο «Two Prosecutors» ο Σεργκέι Λοζνίτσα ξυπνά έναν καφκικό απολυταρχικό εφιάλτη
Κάννες 2025: Το «Sound of Falling» εκκινεί εκκωφαντικά το επίσημο διαγωνιστικό

Το cinemagazine ταξίδεψε στο 78ο Φεστιβάλ Καννών με την ευγενική υποστήριξη της AEGEAN. 

Oι ταινίες που θα δούμε στις αίθουσες από την Πέμπτη 29 ΜαϊουΚάννες 2025: Το «Resurrection» του Μπι Γκαν είναι ένα εκστατικό, παραληρηματικό όνειρο αφιερωμένο στο ίδιο το σινεμά