Μετά τη sci-fi επίθεσή της στις φαρμακοβιομηχανίες στο «Little Joe» και την κατάφωρα ειρωνική κατάθεσή της πάνω στη θρησκευτική πίστη στη «Λούρδη», η οποία εξακολουθεί να παραμένει η καλύτερη ταινία της έως τώρα φιλμογραφίας της, η αυστριακής καταγωγής Τζέσικα Χάουζνερ εξαπολύει τα βέλη της καινούργιας της σάτιρας με στόχο τον θεσμό της εκπαίδευσης, τις προβληματικές διατροφικές μόδες και κατ’ επέκταση τους πιστούς της ακόλουθους, μέλη στην πλειοψηφία τους μιας σύγχρονης μπουρζουαζίας. Στο πλαίσιο των ποικίλων παράλληλων δράσεων που προσφέρει στους επίλεκτους μαθητές του, ένα ακριβό ιδιωτικό σχολείο υποδέχεται ως πιο πρόσφατη προσθήκη στο εκπαιδευτικό προσωπικό του τη δεσποινίδα Νόβακ (Μία Γουασικόφσκα), μια νεαρή δασκάλα που αναλαμβάνει να αλλάξει προς το καλύτερο τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών με ένα πρωτοποριακό σεμινάριο «ενσυνείδητης διατροφής».
Μυστηριώδως, ο όρος αυτός δεν αποτελεί αποκύημα της Χάουζνερ αλλά μια ολοσδιόλου αληθινή και ιδιαιτέρως δημοφιλή διατροφική τάση των τελευταίων ετών που στόχο έχει να περιορίσει τον ανεξέλεγκτο σύγχρονο τρόπο διατροφής μας όσον αφορά το πόσο, πώς και τι τρώμε. Πολύ γρήγορα η μις Νόβακ θα κερδίσει την εμπιστοσύνη των εξαιρετικά ανασφαλών μαθητών της, οι οποίοι υποφέρουν ήδη από κάθε λογής διατροφικά και άλλα συμπεριφορικά προβλήματα, θέτοντας ως πανάκεια τη δραματική μείωση της ποσότητας των γευμάτων τους. Την ίδια στιγμή, οι ως επί το πλείστον αδιάφοροι γονείς και λοιποί καθηγητές όχι απλώς θα αργήσουν να συνειδητοποιήσουν τον κίνδυνο αλλά θα μείνουν κι ευχαριστημένοι από το γεγονός ότι τα καλομαθημένα βλαστάρια τους έχουν βρει κάτι νέο και πιο «υγιές» για να τους κρατήσει απασχολημένους.
Η Χάουζνερ, φυσικά, δεν ενδιαφέρεται απλώς να σατιρίσει τις new age διατροφικές τάσεις – ένας, ούτως ή άλλως, μάλλον εύκολος στόχος – αλλά περισσότερο την τυφλή εμπιστοσύνη που σχεδόν σύσσωμοι οι ενήλικες χαρακτήρες δείχνουν στη νεοφερμένη αυθεντία, ικανοποιημένοι που έτσι αποποιούνται ευκολότερα των δικών τους ευθυνών. Και το κάνει τραβώντας ακόμα περισσότερο στα άκρα το στυλιζάρισμα που έχει επιδείξει τα τελευταία χρόνια, και ειδικά στο προηγούμενο πόνημά της, «Little Joe», σε τέτοιο βαθμό που το οπτικοακουστικό σύμπαν που χτίζει εδώ, σε συνδυασμό με τη μείξη κωμωδίας, δράματος και στοιχείων τρόμου, θα μπορούσε κάλλιστα να το έχει συναντήσει κανείς στο έργο του Γιώργου Λάνθιμου.
Καθώς οι τακτικές της Μις Νόβακ και οι νέες προκλήσεις που προσφέρει στους πιστούς μαθητές της γίνονται ολοένα πιο ακραίες και επικίνδυνες, με αποτέλεσμα οι απόψεις της να θυμίζουν πλέον περισσότερο αρχηγό αίρεσης παρά έγκριτη διατροφολόγο, γίνεται ολοφάνερο ότι η Χάουζνερ παραμερίζει την όποια υπόνοια ρεαλισμού προς χάρην ενός φανταστικού κόσμου φτιαγμένου αποκλειστικά για να εξυπηρετήσει τις προθέσεις της. Από τα πολύχρωμα αλλά ταυτόχρονα αποστειρωμένα σκηνικά και τις ομοιόμορφες στολές των μαθητών, μέχρι τον αποστασιοποιημένο τρόπο ερμηνείας των ηθοποιών και το μαύρο χιούμορ που ενίοτε απειλεί κατά μέτωπο την αίσθηση του καλού γούστου (αποκορύφωμα η σκηνή όπου μια μαθήτρια «ανακυκλώνει» το περιεχόμενο του πεπτικού της συστήματος), η Χάουζνερ παραμένει συνεπής στο στόχο και τις καλλιτεχνικές της επιλογές. Εκεί που χωλαίνει, ωστόσο, είναι στο περιεχόμενο της ευκολοχώνευτης αλλά όχι και τόσο θρεπτικής αλληγορίας της, που εν τέλει μοιάζει κατώτερο της κινηματογραφικής κατασκευής που την περιβάλλει.
Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes
Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 76o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών πραγματοποιείται 16 - 27 Μαΐου 2023.