Κάννες 2022: Στο «Decision to Leave» o Παρκ Τσαν-Γουκ μιξάρει νεο-νουάρ, ρομάντζο και μελό

Έξι χρόνια μετά την «Υπηρέτρια» ο Παρκ Τσαν-Γουκ, επιστρέφει στην Κρουαζέτ με ένα υπέρκορο διάλυμα νουάρ, ρομάντζου και μελοδράματος.

Αποστολή στις Κάννες: Θοδωρής Καραμανώλης
Κάννες 2022: Στο «Decision to Leave» o Παρκ Τσαν-Γουκ μιξάρει νεο-νουάρ, ρομάντζο και μελό

Ένας αστυνομικός σε κατάσταση μόνιμης αϋπνίας ερευνά το μυστηριώδη θάνατο ενός ευκατάστατου μεσήλικα, που φαίνεται να έπεσε από την κορυφή ενός βράχου. Η νεαρή χήρα του, μια όμορφη Κινέζα νοσοκόμα, μοιάζει απαθής απέναντι στο γεγονός, πράγμα που στρέφει το ενδιαφέρον του μεθοδικού αστυνομικού αποκλειστικά επάνω της. Όταν αποφανθεί πως εν τέλει πρόκειται για αυτοκτονία, η σχέση μεταξύ τους πυκνώνει, γίνεται αλληλοκατανόηση, μέχρι που ένας δεύτερος θάνατος επαναφέρει τις υποψίες και περιπλέκει τα πράγματα...

...Όπως αρκετά περίπλοκη είναι και η νέα δουλειά του Παρκ Τσαν-Γουκ, στην ουσία ένα όχι και τόσο μετρημένο κράμα ρομάντσου και νεο-νουάρ, που στο τέλος καταφεύγει στο μελόδραμα. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή, καθώς το πιο κρίσιμο και το πιο ενδιαφέρον στοιχείο εδώ είναι η μέθοδος, που στο πανί μεταφράζετα σε ένα εξαντλητικά μελετημένο σενάριο και μια λεπτομερή αστυνομική διαδικασία. Γίνεται άμεσα αντιληπτό πως η ταινία χτίζεται πάνω σε αρχέτυπα και αναφορές, τα οποία παραμένουν διάφανα σε όλη τη διάρκειά της. Από τη femme fatale της εξαιρετικής εδώ Τανγκ Γουέι, που αινιγματική σαν τη «Μόνα Λίζα» κουβαλάει όλο βάρος του κόσμου χωρίς να της το ζήτησε ποτέ κανείς, μέχρι το σκανδιναβικό νουάρ, τον Σερκ και το σκρούμπολ. Έκδηλα είναι επίσης όλα τα trademark χαρακτηριστικά του σκηνοθέτη, ο οποίος εξαπολύει την οπτικοακουστική τελειομανία του μέσα από ένα ταχυδακτυλουργικό μοντάζ, ενώ προσεγγίζει με χιούμορ κι ελαφρότητα ακόμη και τις πιο σκοτεινές στροφές ενός μάλλον αναιμικού μυστηρίου.

Το ζητούμενο πάντα στη φιλμογραφία του ήταν να βρει ουσία που να αντέξει το βάρος της αδιαπραγμάτευτης βιρτουοζιτέ του και παρακολουθώντας το «Decision to Leave», την περισσότερη ώρα φοβάσαι πως δεν το έχει καταφέρει. Γιατί στη μεγαλύτερη διάρκειά του περιστρέφεται γύρω από μια «ακίνδυνη» συνθήκη, προσθέτει νέα στοιχεία σε μία υπόθεση που δεν έχει ψυχή και παράλληλα αυξάνει την ένταση σε μία όχι και τόσο παθιασμένη σχέση. Υπάρχει όμως ένα σημείο θραύσης σε όλο αυτό, που ταυτίζεται με το πέρασμα στην τρίτη πράξη. Κι εκεί σηκώνεται μια πραγματική παλίρροια συναισθημάτων, ικανή να πνίξει την ταινία σε μια καθαρτική υπερβολή. Η σκηνοθεσία του Παρκ Τσαν-Γουκ μοιάζει με την κίνηση ενός επιδέξιου DJ που στα decks έχει από τη μία έχει τη λογική κι από την άλλη το συναίσθημα, και με μία ανεπαίσθητη κίνηση στους διακόπτες κάνει το ιδανικό πέρασμα σε ένα φινάλε που θέλει να κάνει το ντεσιμπελόμετρο να σπάσει.

Είναι η στιγμή στην οποία επιτέλους φεύγουμε από το μέτρο, η μόνη σε δυόμισι ώρες θέασης που δικαιώνει τον τίτλο και τον υποτιθέμενο πυρήνα της ταινίας. Τι δηλαδή είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους να αναχωρήσουν. Να εγκαταλείψουν μία σχέση, τη βολή τους, τις μεθόδους τους, τη ζωή την ίδια... Αν κάπου η «Υπηρέτρια» τα κατάφερνε καλύτερα ήταν στο ότι το παιχνίδι με τα είδη και το στυλ είχε έναν πολύ πιο ισχυρό συνεκτικό δεσμό στο ερωτικό πάθος. Εδώ τόσο οι υφολογικές όσο και οι κινηματογραφικές αντιθέσεις οξύνονται κατά πολύ. Το πάθος γίνεται ο προορισμός και το μόνο που μένει για να δέσει την ταινία, είναι η καλύτερη σκηνοθετική δουλειά ενός αμετανόητου στυλίστα από την εποχή της μεγαλοπρεπούς τραγωδίας του «Oldboy».

Το θέμα βέβαια παραμένει· η ικανότητα και η δεξιοτεχνία που δικαιολογημένα κατατάσσουν τον Παρκ Τσαν-Γουκ στους κορυφαίους του καιρού μας δεν κρύβονται, αλλά δεν είναι και αρκετές. Τουλάχιστον το «Decision to Leave», όπως και η «Υπηρέτρια» πριν λίγα χρόνια, επαναφέρει την υπόσχεση κάτι πραγματικά μεγάλου, κάτι που από το «Lady Vengeance» μέχρι το «Stoker» είχε χαθεί. 

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2022: Ο Έστλουντ πλοηγεί το «Triangle of Sadness» σ’ ένα σπαρταριστά ταξικό τρίγωνο του διαβόλου

Κάννες 2022: Το «Brother and Sister» του Αρνό Ντεπλεσάν είναι ένα φορτηγό με σπασμένα φρένα
Κάννες 2022: Με το φαντασμαγορικό «Three Thousand Years of Longing» ο Τζορτζ Μίλερ υπογράφει τις δικές του «Χίλιες και Μία Νύχτες»
 
Κάννες 2022: Το «Scarlet» του Πιέτρο Μαρσέλο θα το ζήλευε κι ο Ζακ Ντεμί
Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι
Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε
Κάννες 2022: Αποθεωτική έναρξη με Ζελένσκι και Ζόμπι
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.