Στο «Drive my Car» του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι το βραβείο της Ένωσης Κριτικών Νέας Υόρκης

Ξεκίνησε επίσημα εκείνη η εποχή που οι ενώσεις δίνουν τα βραβεία τους και αχνοφαίνεται η τάση για τη φετινή οσκαρική κούρσα. Και το «Drive my Car» νικάει στο νήμα την «Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον, που ήταν το φαβορί για το μεγάλο βραβείο της Ένωσης της Νέας Υόρκης.

Από τον Χρήστο Πολίτη
Στο «Drive my Car» του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι το βραβείο της Ένωσης Κριτικών Νέας Υόρκης

Η Ένωση Κριτικών της Νέας Υόρκης (New York Film Critics, αλλιώς) είναι μια ομάδα σχεδόν 50 δημοσιογράφων από έντυπα της Αμερικής, μεταξύ των οποίων το Variety και το Time και δουλεύουν στη Νέα Υόρκη και είναι από τις πρώτες που ξεκινάνε τον χορό των βραβείων, πριν εξειδικευτούν με τις ενώσεις σκηνοθετών, σεναριογράφων, παραγωγών, ηθοποιών και δοθεί ξεκάθαρα το οσκαρικό στίγμα της χρονιάς.

Συνήθως, τα βραβεία της Ένωσης των κριτικών της Νέας Υόρκης, και δη αυτό της καλύτερης ταινίας δεν συμπίπτει με το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Για παράδειγμα, το 2020 βραβεύτηκε η «Πρώτη Αγελάδα» της Κέλι Ράινχαρτ, στις αρχές της ίδιας χρονιάς ο «Ιρλανδός» του Μάρτιν Σκορσέζε, το 2019 το «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν και το 2018 το «Ladybird» της Γκρέτα Γκέργουικ, ενώ η τελευταία φορά που συμφώνησε με την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου ήταν το 2012 με το «The Artist» του Μισέλ Χαζαναβίσιους.

Φέτος, το βραβείο Καλύτερης Ταινίας κέρδισε το ξενόγλωσσο «Drive My Car» του Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι, που προβλήθηκε στις φετινές θερινές Κάννες και κέρδισε το βραβείο Σεναρίου, το Οικουμενικό Βραβείο της Επιτροπής, αλλά και το βραβείο FIPRESCI της Ένωσης Κριτικών.

Νικητής όμως στέφθηκε η «Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον, με το βραβείο σκηνοθεσίας -το ίδιο που κέρδισε και στη Βενετία-, αλλά και εκείνα του Α' Ανδρικού Ρόλου για τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς και του Β΄ Ανδρικού Ρόλου για τον Κόντι Σμιτ-Μακφι, κλειδώνοντας τις οσκαρικές τους υποψηφιότητες. 

Στις εκπλήξεις λογίζεται η βράβευση της Lady Gaga στην κατηγορία του Α' Γυναικείου Ρόλου για τον «Οίκο Gucci», το πολυσυζητημένο φιλμ του Ρίντλεϊ Σκοτ, αλλά και η επικράτηση του «The Mitchells Vs. The Machines» στην κατηγορία της ταινίας κινουμένων σχεδίων, έναντι της Disney που φέτος σκοράρει τόσο με το «Λούκα», όσο και με το πρόσφατο «Ενκάντο: Ένας Κόσμος Μαγικός».

Στα άλλα βραβείο, ο Πολ Τόμας Άντερσον κέρδισε για το σενάριο του «Licorice Pizza» -σημειώστε πως η ταινία κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας από τo National Board of Review-,  η Κάθριν Χάντερ στέφθηκε νικήτρια στην κατηγορία Β' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο «The Tragedy of Macbeth» του Τζόελ Κοέν, το «West Side Story» τιμήθηκε για τη φωτογραφία του, ενώ καλύτερη ξενόγλωσση ταινία ανακυρήψθηκε το «The Worst Person in the World» του Χοακίμ Τρίερ. 

Αναλυτικά, οι νικητές:
Kαλύτερη Ταινία: «Drive my Car»
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ: «Flee»
Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία: «The Worst Person in the World», Νοβηγία
Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων: «The Mitchells vs. The Machines»

Σκηνοθεσία: Τζέιν Κάμπιον, «Η Εξουσία του Σκύλου»
Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης: Μάγκι Τζίλενχαλ, «The Lost Daughter»
Σενάριο: Πολ Τόμας Αντερσον,«Licorice Pizza»
Α' Ανδρικός Ρόλος: Μπένεντικτ Κάμπερμπτατς, «Η Εξουσία του Σκύλου»
Α' Γυναικείος Ρόλος: Lady Gaga, «Ο Οίκος Gucci»
Β' Ανδρικός Ρόλος: Κόντι Σμιτ-ΜακΦι, «H Εξουσία του Σκύλου»
Β' Γυναικείος Ρόλος: Κάθριν Χάντερ, «The Tragedy of Macbeth» 
Φωτογραφία: «West Side Story»