«Είναι όλα ψέματα»: Ποιος φοβάται τις βιογραφίες

Ο συνεργάτης του Τζομπς Στιβ Βόσνιακ και ο Mr Wikileaks Τζούλιαν Ασάνζ διαμαρτύρονται για το προφίλ που τους αποδίδουν οι ταινίες

Από την Ανθή Νταουσάνη
«Είναι όλα ψέματα»: Ποιος φοβάται τις βιογραφίες

Οι ταινίες με τη φράση «βασισμένη σε αληθινά γεγονότα» στους τίτλους είναι ό,τι πιο hot σήμερα στην κινηματογραφική βιομηχανία και αναμενόμενα προκαλούν αντιδράσεις για τον τρόπο που επιλέγουν να παρουσιάσουν τις ιστορικές φιγούρες ή τα αμφιλεγόμενες προσωπικότητες που σκιαγραφούν. 

Κάποιοι από τους ήρωες δε βρίσκονται στη ζωή για να υπερασπιστούν τη δημόσια εικόνα τους γι’ αυτό και τις ενστάσεις συχνά διατυπώνουν ιστορικοί, δημοσιογράφοι ή βιογράφοι, ή ακόμα και συγγενικά πρόσωπα – βλέπε την αναστάτωση που προκαλεί στο πριγκιπάτο του Μονακό η επερχόμενη ταινία με θέμα τη ζωή της Γκρέις Κέλι ή την κριτική που δέχτηκε η Θάτσερ της Μέριλ Στριπ από την οικογένεια της Σιδηράς Κυρίας, αλλά και την κοινή γνώμη της Βρετανίας.

Άλλοτε πάλι, οι εν ζωή ήρωες των κινηματογραφικών αφηγήσεων αναλαμβάνουν να υπερασπιστούν μόνοι τους τον εαυτό τους, απέναντι στην εικόνα που τους αποδίδεται από παραγωγούς, ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Κάτι τέτοιο συνέβη μετά την προβολή του «Jobs» στο Σάντανς, καθώς ο συνεργάτης του εκλιπόντος ιδρυτή της Apple, Στιβ Βόσνιακ διαμαρτυρήθηκε για τον τρόπο που παρουσιάζεται ο ίδιος στην ταινία (τον ερμηνεύει ο Τζος Γκαντ), αλλά και για τις πολλές όπως ισχυρίζεται ανακρίβειες σχετικά με τη σχέση του με τον Στιβ Τζομπς και την αρχή της συνεργασίας τους.

«Στην ταινία οι χαρακτήρες είναι εντελώς λάθος δοσμένοι. Και σαν προσωπικότητες, αλλά και ως προς το στοιχείο ότι από τον Τζομπς ξεκίνησαν οι ιδέες των υπολογιστών σε συνάρτηση με την επιρροή τους στις κοινωνίες. Αυτές ήταν ιδέες που είχαν διατυπωθεί πολλές φορές στο computer club του Χόμπρου, τις συναντήσεις του οποίου άρχισε να παρακολουθεί κι ο Στιβ όταν ήλθε από το Όρεγκον. Ήταν ένα όραμα που συμμεριζόμασταν όλοι…» λέει ο Βόσνιακ, σχολιάζοντας τη σκηνή του τρέιλερ, όπου ο Άστον Κούτσερ ως Τζομπς προσπαθεί να πείσει τον Τζος Γκαντ για την τεράστια επανάσταση που μπορεί να φέρει η έρευνά του, εάν ο ίδιος μπορέσει να συλλάβει τις ανατροπές που μπορεί να φέρει ο προσωπικός υπολογιστής στις ζωές των ανθρώπων. «Δεν ήμασταν επαγγελματίες τότε. Δυο παιδιά ήμασταν και η σχέση μας ήταν εντελώς διαφορετική από ό,τι παρουσιάζεται. Είμαι κάπως ενοχλημένος και αμήχανος, αλλά αν κατά τα άλλα η ταινία είναι διασκεδαστική, δεν έχω να πω τίποτα άλλο» δήλωσε ο Βόσνιακ.

Με λιγότερη ψυχραιμία αντιμετωπίζει την επικείμενη ταινία για τη ζωή και τη δράση του ο ιδρυτής των Wikileaks Τζούλιαν Ασάνζ, ο οποίος από το Λονδίνο και την πρεσβεία του Εκουαδόρ, καταφύγιό του από το καλοκαίρι, έστειλε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης την οργισμένη αντίδρασή του σχετικά με το σενάριο που άγνωστο πώς (αλλά αναμενόμενο από τον άνθρωπο που κατάφερνε να έχει πρόσβαση στα πάντα) έφτασε στα χέρια του. «Είναι όλα ψέματα, στηριγμένα σε άλλα ψέματα, που επιχειρούν να υπονομεύσουν το Wikileaks μέσα από μια τεράστια μηχανή προπαγάνδας. Το σενάριο πυροδοτεί τη φωτιά του πολέμου με σκηνές στο Ιράν όπου κατασκευάζονται όπλα μαζικής καταστροφής. Τι σχέση μπορεί να έχουν αυτά με εμάς;» αναρωτιέται ο βασιλιάς της διαρροής, επαναλαμβάνοντας ότι με αυτήν την ταινία δέχεται προσωπική επίθεση.

Η ταινία με τίτλο «The Fifth Estate» γυρίζεται αυτόν τον καιρό από τον Μπιλ Κόντον, σε σενάριο του Τζος Σίνγκερ, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Ασάνζ τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς. Η παραγωγή που δεν θα κυκλοφορήσει πριν από τον ερχόμενο Νοέμβριο, βασίζεται εν μέρει στα ημερολόγια του πρώην συνεργάτη του mr Wikileaks, Ντάνιελ Ντόμσαϊτ Μπεργκ και προτίθεται να περιγράψει τον κεντρικό χαρακτήρα ως έναν ιδεαλιστή που σταδιακά διαφθείρεται από την εξουσία που αποκτά.

Ο Κόντον δημοσίευσε πρόσφατα μια δήλωση, αναφερόμενος στην απόφασή του να ασχοληθεί με ένα τόσο πρόσφατο και «καυτό» πολιτικό θέμα: «Μπορεί να περάσουν πολλές δεκαετίες μέχρι πραγματικά να καταλάβουμε την πραγματική επανάσταση που έφεραν τα Wikileaks και τον αντίκτυπο που είχαν στη διάδοση της πληροφορίας. Το φιλμ δεν επιχειρεί να κρίνει κανέναν, ούτε να αναλάβει ρόλο δικαστή ή να διατυπώσει τελικά συμπεράσματα. Επιχειρούμε να διερευνήσουμε την πολυπλοκότητα και τις προκλήσεις της προσπάθειας για διαφάνεια στην εποχή της πληροφορίας και ελπίζουμε να συνεισφέρουμε στο διάλογο που ήδη είναι σε εξέλιξη γύρω από την υπόθεση των Wikileaks».

Η ένταση ανάμεσα στον ίδιο τον Ασάνζ και την παραγωγή αναμένεται να ενταθεί, καθώς, εκτός από την πρώτη φωτογραφία που έχει δοθεί στη δημοσιότητα, σύντομα αναμένεται να κυκλοφορήσει περισσότερο υλικό, ενδεικτικό του τρόπου που η ταινία σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας αμφιλεγόμενης προσωπικότητας, η οποία πρωταγωνίστησε σε μερικές από τις πιο διάσημες θεωρίες συνωμοσίας των τελευταίων ετών.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ