"Εκεί Πέρα" στο Ιράν ο Χρυσός Αλέξανδρος

Η ιρανική ασπρόμαυρη ταινία -διάρκειας μόλις 70 λεπτών- "Εκεί Πέρα" του 35χρονου Ιρανού Αμπντολρεζά Καχανί τιμήθηκε φέτος με τον Χρυσό Αλέξανδρο, το μεγάλο βραβείο του 49ου Φεστιβαλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

 Εκεί Πέρα  στο Ιράν ο Χρυσός Αλέξανδρος
 

Η ιρανική ασπρόμαυρη ταινία -διάρκειας μόλις 70 λεπτών- "Εκεί Πέρα" του 35χρονου Ιρανού Αμπντολρεζά Καχανί τιμήθηκε φέτος με τον Χρυσό Αλέξανδρο, το μεγάλο βραβείο του 49ου Φεστιβαλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η σημαντικότερη ελληνική κινηματογραφική διοργάνωση έριξε την αυλαία της με την avant premiere της νέας ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου, "Η Σκόνη του Χρόνου", το Σάββατο και την ειδική προβολή του "Frost/Nixon: Η αναμέτρηση" του Ρον Χάουαρντ, την Κυριακή.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και ο Γουίλεμ Νταφόε παρακολούθησαν από το θεωρείο Α', του "Ολυμπίου" τη δεύτερη ταινία της τριλογίας του έλληνα σκηνοθέτη, η οποία μας παρασέρνει σε μια περιπλάνηση ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν, μέσα σε ένα πέπλο ομίχλης, ακολουθώντας τον ήρωα στη δραματική αναζήτηση της προσωπικής του αλήθειας και της αλήθειας των προσώπων του άμεσου περιβάλλοντός του. Η αίθουσα ήταν κατάμεστη από επιφανείς φίλους του Φεστιβάλ -από τον Ευάγγελο Βενιζέλο, ως την Ζωζώ Σαπουντζάκη- καθώς και πλήθος κινηματογραφόφιλων, που υποδέχτηκαν με θέρμη την ταινία, στην οποία ήταν αφιερωμένη η βραδιά.

Την επόμενη μέρα, το 49ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ολοκλήρωσε το πρόγραμμά του με την προβολή της τελευταίας ταινίας του Ρον Χάουαρντ, "Frost/Nixon: Η αναμέτρηση". Το έργο αφηγείται την πραγματική ιστορία της συνέντευξης που έδωσε ο πρώτος παραιτηθείς Πρόεδρος των Η.Π.Α. στον "ελαφρύ" Ντέιβιντ Φροστ, έναντι αδράς αμοιβής, το 1977.

Στη σύντομη αναδρομή στις πολιτικές εξελίξεις εκείνης της εποχής, αναφέρεται ότι ο Νίξον είχε παραιτηθεί υπό το βάρος του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ, χωρίς όμως ποτέ να παραδεχτεί την ανάμειξή του σ' αυτό.

Ο Ντέιβιντ Φροστ, μετά από μια μαραθώνια συνέντευξη που έσπασε όλα τα ρεκόρ θεαματικότητας, ανάγκασε τον Νίξον να παραδεχτεί δημόσια την εμπλοκή του σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα της ιστορίας, προς έκπληξη όσων πίστευαν ότι ο πρώην Πρόεδρος εύκολα θα μπορούσε να πατρονάρει τον Φροστ και να καθοδηγήσει την συνέντευξη προς την κατεύθυνση που επιθυμούσε.

Το σενάριο που μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης του "'Ενας Υπέροχος Άνθρωπος", "Κώδικας Ντα Βίντσι" και "Απόλλων 13", αρχικά είχε ανέβει ως θεατρικό έργο στο Γουέστ Εντ και το Μπρόντγουεϊ, με τεράστια επιτυχία και πρωταγωνιστές τους Φρανκ Λαγγέλα και Μάικλ Σιν. Εκτός του πολιτικού της μηνύματος, η ιστορία διακατέχεται από μια ειρωνεία, καθώς απεικονίζει το τέλος της καριέρας ενός παρηκμασμένου, σοβαροφανούς και συντηρητικού πολιτικού και την απογείωση της καριέρας ενός παρουσιαστή με σατιρική προσέγγιση ως προς τους καλεσμένους του, ενός όχι και τόσο "σοβαρού" δημοσιογράφου, κατά την γενική αντίληψη της εποχής.

Στιγμές που ξεχώρισαν από το φετινό φεστιβάλ ήταν:

- H προβολή της ταινίας "Με λένε Στέλλα" της Σιλβί Βερχέιντε από το τμήμα των ανεξάρτητων προβολών, "Ημέρες Ανεξαρτησίας". Πρόκειται για το τρίτο φιλμ της σκηνοθέτιδος, το οποίο όπως είπε η ίδια η δημιουργός, θέλει να καταδείξει ότι ενώ το 1977, την εποχή που διαδραματίζεται το σενάριο, ένα διαφορετικό παιδί μπορούσε να σωθεί από ένα επικίνδυνο περιβάλλον, μέσω της κουλτούρας, της μουσικής και της επαφής του με τους άλλους ανθρώπους, σήμερα είναι εξαιρετικά δυσκολότερο να συμβεί κάτι τέτοιο.

- Το αφιέρωμα στον Τέρενς Ντέιβις και πιο συγκεκριμένα η "Βίβλος από Νέον". Η ταινία απεικονίζει τις αντιθέσεις της Αμερικής της δεκαετίας του '40, τις οποίες αντιπροσωπεύουν η κλειστή κοινωνία του Βάλεϊ, ενός τυπικού χωριού του αμερικάνικου Νότου και ο χαρακτήρας της Μέι Μόργκαν, από την πάντα χαρισματική, Τζίνα Ρόουλαντς.
Η ταινία δείχνει τον ανεψιό της Μέι, Ντέιβιντ να βρίσκεται ανάμεσα σε αυτές τις αντιθέσεις και να νομίζει πως όλα αλλάζουν, επηρεασμένος από την θεία του που δεν φοβάται να τραγουδάει μπλουζ σε νυχτερινά μαγαζιά, που δεν φοβάται να ονειρεύεται ραδιόφωνα και δισκογραφικά συμβόλαια και δεν φοβάται τους άντρες, σε μια θεοφοβούμενη κοινωνία, που υποδέχεται τα παιδιά της από τον πόλεμο μέσα σε κουτιά, που καίει στις πλατείες το "Όσα Παίρνει ο Άνεμος", που φοβάται τα βιβλία, τη μουσική και τους ξένους και που βρίσκει την ψευδαίσθηση της ασφάλειας και της λύτρωσης στα άνευ ουσίας βροντερά κηρύγματα των ψευτοϊερέων.

- Το "Masterclass" του Γουίλεμ Νταφόε, ο οποίος αναφέρθηκε στις διαφορές ανάμεσα στο θέατρο και τον κινηματογράφο, αφού έχει αρκετά μεγάλη εμπειρία και στα δύο, καθώς επίσης και στις "διαφορές" μεταξύ Θόδωρου Αγγελόπουλου και Λαρς Φον Τρίερ, χωρίς φυσικά, να δηλώσει αν προτιμά να δουλεύει με κάποιον από τους δύο. Προσιτός και με ευχάριστη διάθεση, ο Νταφόε παρέλαβε την τιμητική πλακέτα που του απονεμήθηκε από το Φεστιβάλ, ενώ ήταν ιδιαιτέρως άνετος όταν αναφέρθηκε στις "αποτυχημένες υποψηφιότητές" του για Όσκαρ, μιλώντας και για το παρασκήνιο που εμπεριέχει ο θεσμός.

- Το "Masterclass" του Γκιγιέρμο Ναβάρο. Η ομιλία του μεξικανού κινηματογραφιστή ήταν πλήρως απολαυστική και άκρως χορταστική για όσους τυχερούς παραβρέθηκαν στην αίθουσα Τζον Κασαβέτις την Κυριακή το πρωί. Ο διευθυντής φωτογραφίας του "Λαβύρινθου του Πάνα", αναφέρθηκε στη σημασία του να είναι κάποιος κινηματογραφιστής και στο καθήκον με το οποίο τον επιφορτίζει η απεικόνιση του πολιτισμού και της κουλτούρας μας, αφού αποτυπώνει σαν καθρέπτης την προσωπική του αντίληψη για την πραγματικότητα.

Σε σχετική ερώτηση για τον "Λαβύρινθο του Πάνα", ο Ναβάρο αποκάλυψε πως η ταινία γυρίστηκε κατά 90% μέσα σε στούντιο και πως ό,τι βλέπουμε στην οθόνη είναι κατασκευασμένο, εκτός από το δάσος, το οποίο ήταν πραγματικό. Επίσης, αναφέρθηκε εκτενώς στις δικές του, προσωπικές, πρώιμες εικόνες από την ιδιαίτερη πατρίδα του, το Μεξικό που τον έχουν επηρεάσει. Επειδή, όπως είπε, υπάρχει ένα ανακάτεμα πολιτισμών και επιρροών, το να ανακαλύψεις και να μπορέσεις να αποτυπώσεις την αλήθεια, ως καλλιτέχνης απαιτεί το "ξύσιμο" της επιφάνειας των πραγμάτων και την ανακάλυψη των υπόλοιπων στρωμάτων που κρύβονται από κάτω. Στο πλαίσιο της ίδιας ομιλίας προβλήθηκε και αρκετό υλικό από τον "Λαβύρινθο του Πάνα" και το "Hellboy".


- Η επίσημη Τελετή Λήξης που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή, στις εννέα, στο "Ολύμπιον" με την Δέσποινα Μουζάκη, και τον Κωνσταντίνο Κοντοβράκη να κάνουν τον απολογισμό, να αποχαιρετούν τους φίλους του Φεστιβάλ και να ανανέωνουν το ραντεβού για του χρόνου, με μια υπόσχεση για μια αξέχαστη διοργάνωση, που ήδη βαραίνει στις προβλέψεις όλων φέροντας το πολυαναμενόμενο, νούμερο πενήντα.

 

Αναλυτικότερα τα βραβεία έχουν ως εξής:

ΧΡΥΣΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ (37.000 ευρώ): Εκεί Πέρα / Over There του Abdolreza Kahani

ΑΡΓΥΡΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ (22.000 ευρώ): Κυριακάτικο Ψέμα / Perscuit Sportiv του Adrian Sitaru

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ: Celina Murga για την ταινία Μια Εβδομάδα Μόνοι / A Week Alone

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Matthew Newton για την ταινία Τρία Τυφλά Ποντίκια / Three Blind Mise

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥ: Ioana Flora και Maria Dinulescu για την ταινία Κυριακάτικο Ψέμα / Perscuit Sportiv


ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟ: Sid Lucero και Emilio Garcia για την ταινία Ο Τρόφιμος / The Inmate

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΟΣ: Szabolcs Tolnai για την ταινία Η Κλεψύδρα / Hourglass

ΕΙΔΙΚΗ ΜΝΕΙΑ: Diasteme για την ταινία Ο Θόρυβος των Άλλων Γύρω Μας / Le Bruit des Gens Autour

ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI (Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου)

- Θα Εκραγώ / Voy A Explotar
- Καλά Κρυμμένα Μυστικά: Αθανασία

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER:
-Ο Θόρυβος των Άλλων Γύρω Μας / Le Bruit des Gens Autour
-Μακρόννησος
-Το Σύνδομο της Χιονάτης
-Η Περιοδεία / The Tour

ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΕΚΚ: Τη Νύχτα Που ο Φερνάντο Πεσσοα Συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη


Σήμερα, Δευτέρα 24/11, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης θα γίνει η τελετή Κρατικών Βραβείων Ποιότητας Ελληνικών Ταινιών για το 2008.



Από τη Θεσσαλονίκη, Φωτεινή Αλευρά

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ