Οικολογία & Περιβάλλον: Ξεκινά το Φεστιβάλ Οικολογικού Ντοκιμαντέρ στην Ελευσίνα

Από την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου εώς την Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου, το Σινέ Ελευσίς γίνεται ο τόπος όπου τα κινηματογραφικά «μυστήρια» συνδιαλλέγονται με την οικολογία και το περιβάλλον. Είσοδος ελεύθερη.

Οικολογία & Περιβάλλον: Ξεκινά το Φεστιβάλ Οικολογικού Ντοκιμαντέρ στην Ελευσίνα

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – Πώς ο κινηματογράφος μπορεί να τα υποστηρίξει;

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου – Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025
Σινέ Ελευσίς | Ώρα έναρξης: 19:00 | Είσοδος ελεύθερη

Το Όραμα του Φεστιβάλ

Η Ελευσίνα, πόλη αντιθέσεων, φέρει δύο ταυτότητες που συνομιλούν αδιάκοπα: την αρχαία κληρονομιά των Ελευσίνιων Μυστηρίων, που συνέδεσαν τον άνθρωπο με τη γη και τη μύηση στη σοφία της φύσης, και τον βιομηχανικό μετασχηματισμό του 20ού αιώνα, που άλλαξε ριζικά το τοπίο της. Αυτή η συνύπαρξη - το φυσικό με το τεχνητό, η μνήμη με την αλλαγή - είναι η καρδιά του νέου μας φεστιβάλ.

Μέσα από την τέχνη του ντοκιμαντέρ, το φεστιβάλ επιχειρεί να θέσει ερωτήματα και να ανοίξει έναν διάλογο για το πώς ο άνθρωπος, οι πόλεις και οι κοινωνίες μπορούν να συμφιλιωθούν με το περιβάλλον, σε μια εποχή που η κλιματική κρίση και η ανάπτυξη επιβάλλουν έναν επαναπροσδιορισμό της σχέσης μας με τη φύση.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επιλεγμένα έργα δημιουργών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που προσεγγίζουν την οικολογία και την ανθρώπινη ανθεκτικότητα μέσα από διαφορετικές οπτικές. Οι προβολές, όλες με ελεύθερη είσοδο, συνοδεύονται από συζητήσεις με σκηνοθέτες, κριτικούς κινηματογράφου και ειδικούς, προσκαλώντας το κοινό να συμμετάσχει ενεργά.

Πρόγραμμα Προβολών

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου | 19:00

Singing in Dark Times του Ethem Özgüven – 42′

Αντάκια... Η κατεστραμμένη πύλη είναι στην ουσία περισσότερο "πόλη". Ισως η πόλη είναι αυτό που απομένει όταν τα κτήρια, οι δρόμοι και οι μνήμες που την κρατούσαν ενωμένη έχουν θαφτεί κάτω από τα ερείπια. Η Συμφωνική Ορχήστρα της Ακαδημίας Ηαtαγ ξεκινάει αυτό το ταξίδι. Καλλιτέχνες από την Ηαtαγ ενώνονται αλληλέγγυοι σε αυτό το ταξίδι.

Σφενδύλι: Όταν σε ξεριζώνει το νερό του Μιχάλη Μπαστάκη – 40′

Το χωριό Σφενδύλι έπρεπε να βυθιστεί για να κατασκευαστεί το φράγμα του ποταμού Αποσελέμη. Η κατασκευή του φράγματος αυτού θα εξυπηρετούσε περίπου το 40% το κατοίκων της Κρήτης αλλά ταυτόχρονα θα ανάγκαζε τους λιγοστούς κατοίκους του Σφενδυλίου να ξεριζωθούν από το χωριό τους. Πώς αντιμετώπισαν οι κάτοικοι αυτή την κατάσταση;

Σάββατο 29 Νοεμβρίου | 19:00

Εκείνη τη Μέρα των Στρατή Βογιατζή & Δημήτρη Κούρτη – 39′

Στο ντοκιμαντέρ Εκείνη τη Μέρα συνυφαίνονται η καταστροφική πυρκαγιά στη Βόρεια Εύβοια το 2021 με την αναγέννηση και η συλλογική μνήμη του τόπου με τη δημιουργία μιας παράστασης μουσικού Θεάτρου, όπως προέκυψε από τα καλλιτεχνικά εργαστήρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με κατοίκους της περιοχής. 'Ενα φιλμικό δοκίμιο πάνω στη σχέση ανθρώπινου και μη ανθρώπινου κόσμου. Παραγωγή και χορηγία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Φωνή Αιγαίου της Λυδίας Καρρά – 61′

Το Αιγαίο που γνωρίσαμε και αγαπήσαμε, με τις παρθένες ακρογιαλιές, τις κακοτράχαλες πλαγιές και τα χωριά τα σμιλεμένα στα βράχια, αυτό το Αιγαίο εξαφανίζεται με γοργούς ρυθμούς... Στη θέση του αναδύεται ένα ατέλειωτο γιαπί, χωρίς αμπέλια, χωρίς αλώνια, χωρίς αδόμητες παραλίες. Η ταινία πραγματεύεται τη σημασία της φύσης στη ζωή του ανθρώπου, την αξία της ομορφιάς του φυσικού και δομημένου χώρου.

Κυριακή 30 Νοεμβρίου | 19:00

Νομάδες (Nomads) του Γιάννη Φλούλη – 13′

Στην ελληνική ύπαιθρο, από τον Μεσαίωνα μέχρι σήμερα, ομάδες νομαδοκτηνοτρόφων, μετακινούνται κάθε χρόνο, μαζί με τα κοπάδια τους, από τον κάμπο και τα χειμαδιά, για να ανέβουν το καλοκαίρι στα βουνά, τον δικό τους τόπο. Αλλά δεν είναι μόνοι οι άνθρωποι νομάδες...Οι τελευταίοι γύπες Ασπροπάρηδες της χώρας δίνουν τον δικό τους αγώνα επιβίωσης, διανύοντας κάθε χρόνο περισσότερα από 5.000 χλμ. Παραγωγή της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας.

Honeyland των Tamara Kotevska & Ljubomir Stefanov – 89′

Σε μία απομονωμένη ορεινή περιοχή βαθιά μέσα στα Βαλκάνια ζει η Χατίτζε Μουράτοβα με την ηλικιωμένη μητέρα της, σε ένα χωριό χωρίς δρόμους, ηλεκτρικό ρεύμα ή τρεχούμενο νερό. Τελευταία μιας σειράς γενεών μελισσοκόμων άγριου μελιού, η Χατίτζε βγάζει μικρές παρτίδες αγνού προϊόντος, το οποίο και πουλάει στην πλησιέστερη πόλη, σε απόσταση τεσσάρων ωρών με τα πόδια.

Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου | 19:00

Οι Τελευταίοι Θηρευτές (The Last Hunt) του Χαράλαμπου Γιαννακάκη – 13′

Ο Δημήτρης Ζάννες έχει αφιερώσει τη ζωή του στις δύο μεγάλες του αγάπες - τη γυναίκα του και την θάλασσα. Αλλά τώρα, βλέποντας μία θάλασσα σε παρακμή από την πρώτη γραμμή του ψαράδικου του, αναρωτιέται τι είδους παρακαταθήκη θα αφήσει στους γιους του.

Πίσω από το Φράγμα του Νικόλα Πλουμπίδη – 52′

Το ντοκιμαντέρ «Πίσω από το φράγμα» μάς οδηγεί μέσα σε έναν κόσμο χειρωνακτικής σοφίας, υπομονής και αφοσίωσης. Μέσα από τις αφηγήσεις των εργατών, αποκαλύπτεται μια ιστορία συνέχειας και συντροφικότητας, αλλά και μια σιωπηλή αγωνία: οι αλυκές, που βρίσκονται κάτω από το επίπεδο της θάλασσας, απειλούνται πλέον από την άνοδο των ωκεανών και την κλιματική κρίση.

Καθώς η κάμερα περιπλανιέται σε αυτό το ευάλωτο τοπίο, οι εικόνες μετατρέπονται σε στοχασμό πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη - πάνω στην ομορφιά, την επιμονή και την ευθραυστότητα της. Ένα ταξίδι σε έναν τόπο που αντιστέκεται στον χρόνο - αλλά ίσως σύντομα χαθεί για πάντα.

Όλες οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στο Σινέ Ελευσίς.

Πρόγραμμα Συζητήσεων

– Παρασκευή 28 Νοεμβρίου
Συζήτηση με τον σκηνοθέτη Θανάση Μίληση, με θέμα: «Η τέχνη του ντοκιμαντέρ».

– Σάββατο 29 Νοεμβρίου
Συζήτηση με τους σκηνοθέτες των προβαλλόμενων ταινιών, Λυδία Καρρά και Στρατή Βογιατζή.

– Κυριακή 30 Νοεμβρίου
Συζήτηση με τον σκηνοθέτη Χρήστο Δήμα και την παραγωγό μελιού Μαρία Μουρίκη, με θέμα: «Ελευσίνα – Περιβάλλον – Πολιτισμός»

– Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου
Συζήτηση με τον σκηνοθέτη Νίκο Πλουμπίδη και τον Δημήτρη Καλαντίδη ιστορικό και κριτικό ινηματογράφου, Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) και Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών, με θέμα: «Κινηματογράφος και Περιβάλλον»

Οι συζητήσεις ακολουθούν μετά το τέλος των προβολών.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΣΙΝΑ – ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΑΜΚΕ

Η «Ελευσίνα – Τέχνες και Πολιτισμός ΑΜΚΕ» ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 2024 από δεκαπέντε ενεργούς πολίτες με διαφορετική αφετηρία αλλά με κοινό όραμα: να κρατήσουν ζωντανό το πνεύμα και τη δημιουργική ενέργεια που άφησε πίσω της η «Ελευσίνα – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023» και να διασφαλίσουν πως δεν θα υπάρξει περίοδος «ακινησίας» για την πόλη.

Η Εταιρεία επιδιώκει να διατηρήσει την πολιτιστική ανάπτυξη και να δημιουργήσει όσο το δυνατόν περισσότερες ευκαιρίες συμμετοχής για όλους όσους θέλουν να εκφραστούν και να δραστηριοποιηθούν στο ευρύτερο φάσμα των καλλιτεχνικών δράσεων. Με μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, στοχεύει στη συλλογική και κοινωνική ωφέλεια μέσα από πολιτιστικές, καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες.

Όλες οι Τέχνες – θέατρο, κινηματογράφος, μουσική, χορός, ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, λογοτεχνία – βρίσκονται στο επίκεντρο της δραστηριότητάς της. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζει τη δημιουργία Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Ιστορίας και της Παράδοσης της ευρύτερης περιοχής, την ανάπτυξη πολιτιστικών πυρήνων σε υποβαθμισμένες ή μη αναπτυγμένες περιοχές, καθώς και την εκδοτική της δραστηριότητα.

Κεντρικός άξονας όλων των δράσεων είναι η προστασία του περιβάλλοντος και η συμβολή σε έναν σύγχρονο πολεοδομικό σχεδιασμό, που θα αποτελέσει τη βάση για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ελευσίνας μέσα από τον πολιτισμό.

Η «Ελευσίνα – Τέχνες και Πολιτισμός ΑΜΚΕ» είναι εγγεγραμμένη στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού και παραμένει ανοιχτή σε συνεργασίες με πολιτιστικούς οργανισμούς, εκπαιδευτικά ιδρύματα και κοινότητες, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Για διαρκή ενημέρωση και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Φεστιβάλ Οικολογικού Ντοκιμαντέρ, αλλά και τις δράσεις της ΕΛΕΥΣΙΝΑ- ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ συντονιστείτε στο site elefsina-artsandculture.gr και στις σελίδες μας στα social media σε Facebook και Instagram.

Στη Universal ονειρεύονται σίκουελ του «Wicked»Συνωμοσία «Eyes Wide Shut», με τα μάτια του Τοντ Φιλντ: «Eίδαμε το πρώτο cut»