Οι τρεις ταινίες που «κράτησαν» τον Ίθαν Χοκ στην υποκριτική και το Χόλιγουντ

Κλείνει σε λίγες μέρες τα 52 του, όμως είναι κοντά μας κινηματογραφικά εδώ και 37 ολόκληρα χρόνια. Και την τελευταία τριετία ειδικά, όχι μόνο δουλεύει -όπως πάντα- πυρετωδώς, αλλά είναι ίσως και πιο περιζήτητος από ποτέ.

Από τον Ηλία Δημόπουλο
Οι τρεις ταινίες που «κράτησαν» τον Ίθαν Χοκ στην υποκριτική και το Χόλιγουντ

Από τους «Εξερευνητές» του 1985, μέχρι τα φετινά του Αλμοδόβαρ («Raymond & Ray»), του Έγκερς («Ο Άνθρωπος από τον Βορρά») και βέβαια του Ράιαν Τζόνσον με το σίκουελ του «Knives Out» (μόλις τρία από τα...έξι σχέδια που συμμετέχει φέτος, τυπικός αριθμός της εργασιακής του ηθικής), ο Ίθαν Χοκ είναι πάντα για την γενιά του το παιδί στον «Κύκλο των Χαμένων Ποιητών», της ταινίας που σφράγισε και τον ίδιο. Μετά από αυτήν τα πράγματα ήταν στον αέρα.

Όμως τότε είδε τον «Ταξιτζή», το «Οργισμένο Είδωλο» και το «Πέντε Εύκολα Κομμάτια» και άλλαξε γνώμη. «Εκεί ξεκίνησε η ενήλικη σχέση μου με το σινεμά», λέει. «Αν ο πήχης μπορούσε να πάει τόσο ψηλά, ήθελα να είμαι μέρος της προσπάθειας.»

Ο Χοκ αναγνωρίζει την συμβολή του Πίτερ Γουίαρ, σκηνοθέτη του «Κύκλου». «Μου έδειξε τι πάει να πει να φτιάχνεις ταινίες. Κι έκανα πολλά χρόνια να πέσω πάνω σε κάτι παρόμοιο. Εκεί ήμουν μέρος σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από εμένα και άντλησα την ίσως επιφανειακή εντύπωση ότι μπορούσα να το κάνω αυτό σε υψηλό επίπεδο.»

Η επόμενη συνάντηση ήταν βέβαια με τον Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, με τον οποίον έχουν συνεργαστεί εφτά φορές: «Το να δουλέυω με κάποιον της γενιάς μου ήταν ακόμα πιο συναρπαστικό διότι δεν χρειαζόταν να προσκυνάς διαρκώς στον βωμό της ενηλκίωσης. Η προσπάθειά μας ήταν να φτιάξουμε την δική μας τέχνη - και ήταν απελευθερωτικό.»

Τέλος, συνεργαζόμενος εν τέλει και με τον Πολ Σρέιντερ, μέλος της αρχικά εμπνευστικής αγίας τριάδας του αμερικανικού σινεμά των '70ς, υπήρξε και γούρικος στο «First Reformed» για τον δημιουργό που απέσπασε την πρώτη του σεναριακή υποψηφιότητα για Όσκαρ. Ο ίδιος δεν πήρε μία ανάλογη για την Ερμηνεία του, έχει πάντως τέσσερεις, δύο ερμηνευτικές και δύο σεναριακές ως σήμερα. Ο Σρέιντερ, πίσω στο 2019 της συνεργασίας είχε πει: «Μπορεί να μην είσαι υποψήφιος, αλλά κέρδισες. Η ερμηνεία σου δημιούργησε αντίκτυπο, μην το ξεχάσεις ποτέ.»

Κι ένα δίκιο το έχει ο Πολ Σρέιντερ.