Αν η «Μπαλάντα του Μπάστερ Σκραγκς» (2018) είναι το κύκνειο άσμα των αδελφών Κοέν ως δημιουργικό δίδυμο, θα έχουν φύγει σε πλήρη ακμή - πράγμα, εύλογα, ευτυχές και δυσάρεστο μαζί. Έκτοτε ο Τζόελ έκανε έναν ωραίο, αλλά όχι τέλειο, «Μακμπέθ» και ο Ίθαν παρέδωσε ένα ντοκιμαντέρ για τον Τζέρι Λι Λιούις, ενώ ετοιμάζει μια λεσβιακή road trip κωμωδία, που έγραψε με την γυναίκα του, Τρίσια Κουκ. Αμάν, ακύρωση καραδοκεί.
Το θέμα όμως που μας ταλαιπωρεί ως κριτικούς και ως ανθρώπους, είναι γιατί όχι τα αδέλφια μαζί. Μιλώντας στο Associated Press στις Κάννες, ο Ίθαν είπε ότι ο χωρισμός οφειλόταν σε πλήξη και εξάντληση, παρά έχθρα: «Τίποτα δεν συνέβη, οπωσδήποτε τίποτα δραματικό. Απλώς ξεκινάς από ενθουσιασμό και έχει πολλή πλάκα και μετά από 30 χρόνια, όχι ότι δεν έχει πλάκα, αλλά είναι πια περισσότερο δουλειά απ' όσο όταν ξεκίνησε».
Εν συνεχεία ανέφερε ότι η κόπωση από τις δύο τελευταίες παραγωγές («Hail, Caesar!» και «Μπαλάντα») ήταν εξαντλητική. «Δύσκολη, πραγματικά δύσκολη. Οπότε αν δεν χρειάζεσαι να το κάνεις, από ένα σημείο και μετά διερωτάσαι γιατί το κάνεις», λέει.
Φυσικά «αλλιώς ακούγεται το ότι κάνουμε ξεχωριστά ταινίες και αλλιώς είναι. Δεν υπάρχει τίποτα το οριστικό. Καμμιά απόφαση δεν είναι τελική. Μπορεί να ξανακάνουμε ταινία. Δεν ξέρω κι εγώ τι θα κάνω μετά από αυτό που φτιάχνω τώρα. Συνέβη η πανδημία. Έγινα ένα μεγάλο μωρό και βαρέθηκα και τα παράτησα και μετά συνέβη η πανδημία. Μετά θα συμβούν άλλα πράγματα, ποιος ξέρει;», καταλήγει.
Ναι καλά λέμε εμείς. Αν εδώ και κοντά 40 χρόνια ήταν σαφές ότι είχαν γράψει μικροί 100 σενάρια και απλώς άνοιγαν το συρτάρι κι έκαναν ένα (συνήθως) αριστούργημα, έτσι και τώρα έβαλαν ένα στοίχημα, για να προλάβουν κιόλας, να γυρίσουν ξεχωριστά μερικές, να δουν ποιος θα πάρει καλύτερες κριτικές, περισσότερα εισιτήρια και βραβεία, και μετά κάνουν κι ένα comeback να σπάσουν λίγη πλάκα ακόμα με το πόσο υπερδιαστημικοί είναι. Ξέρουμε εμείς, να μας ακούτε.
Όπως και να ΄χει, άντε μαζί με τους αδελφούς Ταβιάνι, οι Κοέν είναι τα σημαντικότερα αδέλφια που είδε ο κινηματογράφος σεναριακά/σκηνοθετικά στην μικρή, υπέροχη ιστορία του.