Η ΕΑΚ ζητά την ακύρωση της διαδικασίας ανάδειξης της ελληνικής πρότασης για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου απαντά στην έκτακτη συνέντευξη τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού με αίτημα ακύρωσης της ελληνικής συμμετοχής στα βραβεία Όσκαρ 2025. 

Από τον Πάνο Γκένα
Η ΕΑΚ ζητά την ακύρωση της διαδικασίας ανάδειξης της ελληνικής πρότασης για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας

And the Oscar Αποτυχίας goes to...

Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται αυτή την εβδομάδα αντιμέτωπη με ιδιαίτερα θλιβερά περιστατικά που αφορούν στη διαδικασία ανάδειξης της ελληνικής πρότασης για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Γεγονός που έχει πάρει διαστάσεις και στο εξωτερικό με το αμερικανικό σάιτ Deadline να κάνει λόγο για «χάος» στο άρθρο του Greek Oscar Committee Chaos Prompts Filmmakers To Withdraw Entries.

Η παλινωδία εκ μέρους του Υπουργείου Πολιτισμού ξεκίνησε με την αδικαιολόγητη κι αιφνίδια αντικατάσταση τεσσάρων μελών της επταμελούς γνωμοδοτικής επιτροπής που συστήνει κάθε χρόνο το ΥΠΠΟ, συγκεκριμένα τη δημοσιογράφο Λήδα Γαλανού, την ηθοποιό Κόρα Καρβούνη, τον σκηνοθέτη / σεναριογράφο Βασίλη Κεκάτο και τη σκηνοθέτρια / σεναριογράφο / συγγραφέα Κάλλια Παπαδάκη. Δυο μέρες μετά την αποστολή των ηλεκτρονικών συνδέσμων (links) των ταινιών που συμμετείχαν στη διαδικασία από την αρμόδια υπηρεσία, και αφού ο Βασίλης Κεκάτος είχε ενημερωθεί πως θα είναι Πρόεδρος της επιτροπής, γνψστοποιήθηκε στους/στις παραπάνω ότι δεν είναι τελικά μέλη της επιτροπής και αργότερα αναρτήθηκε στη Διαύγεια η σύσταση μιας νέας 7μελούς επιτροπής. 

Διαβάστε στη συνέχεια την αποτίμηση των γεγονότων από τον Βασίλη Κεκάτο.

Η ΕΑΚ έδρασε άμεσα ζητώντας από το ΥΠΠΟ εξηγήσεις (διαβάστε περισσότερα στο άρθρο Η ΕΑΚ ρωτάει το Υπουργείο Πολιτισμού για την αντικατάσταση της επιτροπής επιλογής της υποψηφιότητας για Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας) και ακολούθησε ανάλογη επιστολή διαμαρτυρίας από τις ενώσεις ΣΑΠΟΕ, ΕΣΠΕΚ, ΕΕΝ και PACΤ. Πάγιο αίτημα της ΕΑΚ είναι να αναλάβει επίσημα την ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, γεγονός που συμβαίνει ήδη με άλλες Ακαδημίες του εξωτερικού, όπως της Μ. Βρετανίας και της Ισπανίας.

Την Δευτέρα 19 Αυγούστου η Ασημίνα Προέδρου (σκηνοθέτρια της περσινής ελληνικής πρότασης για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας με την ταινία «Πίσω από τις Θημωνιές») παραιτήθηκε από την επιτροπή του ΥΠΠΟ εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά της για τις «ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του Υπουργείου - διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω», ενώ το ίδιο έπραξε την Πέμπτη 22 Αυγούστου, ο ηθοποιός και μέλος της ΕΑΚ Βασίλης Χαραλαμπόπουλος. 

Το ΥΠΠΟ απάντησε με έκτακτη Συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη 22 Αυγούστου, στην οποία ο  Υφυπουργός Πολιτισμού, κ. Ιάσων Φωτήλας, μετέθεσε την όποια πειθαρχική ευθύνη στους υφισταμένους υπαλλήλους. Εντωμεταξύ είχε ήδη αποφασισθεί εκ μέρους των παραγωγών/σκηνοθετών η απόσυρση 21 εκ των 23 ταινιών που ήταν υπό την κρίση της επιτροπής στη διαδικασία αξιολόγησης. Η επιτροπή μπορεί πλέον να επιλέξει για τη φετινή πρόταση ανάμεσα σε δυο ταινίες, τη «Φόνισσα» και το «Καπετάν Μιχάλης».

Η ΕΑΚ θεωρεί πως το φιάσκο της φετινής διαδικασίας έχει οδηγηθεί πλέον σε αδιέξοδο και κρίνει πως η σωστότερη, δικαίως, λύση είναι η ακύρωση της διαδικασίας συνολικά και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.  

Με αυτό το σκεπτικό, το Δ.Σ. της ΕΑΚ απέστειλε σχετικό Δ.Τ. το οποίο μπορείτε να διαβάσετε στη συνέχεια.


Προς τον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού
Κοιν.: Υπουργό Πολιτισμού

Αίτημα ακύρωσης της Ελληνικής συμμετοχής στα Βραβεία Οσκαρ 2025

Αθήνα, 23 Αυγούστου, 2024

Αξιότιμε κ. Φωτήλα,

Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα.

Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:

- Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
- Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.

Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.

Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.

Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία.

Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα.

Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.

Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.

Το ΔΣ της ΕΑΚ
Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας
Βίκυ Μίχα, ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος

14ο AOAFF powered by ΔΕΗ: Η «Ιστορία της Αντέλ Ουγκό» με την Ιζαμπέλ Ατζανί στους Κήπους της Γαλλικής Αρχαιολογικής ΣχολήςΟ Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο ξέρει γιατί το «Crimson Peak» απέτυχε στα ταμεία