Τώρα βέβαια το να μιλάς για διαμάντι του στέμματος στον Κουροσάβα είναι μια επικίνδυνη υπόθεση, ας πούμε ότι είναι μια προσωπική προτίμηση. Στον «Δολοφόνο του Τόκιο», («High and Low», ο τέλειος αγγλικός τίτλος, Παράδεισος και Κόλαση στην κυριολεκτική μετάφραση του ιαπωνικού) ο Κουροσάβα παρέδωσε ένα δράμα διαδικασίας, ένα αστυνομικό θρίλερ, μια πρόζα χαρακτήρων κι ένα κριτικό ταξικό ευαγγέλιο (ή δυσαγγέλιο, sic, αναλόγως πώς τα βλέπει κανείς) που δεν έχει όμοιο στην απλότητα, την σαφήνεια, την αποτελεσματικότητα (θέλουμε να πιστεύουμε) και το κινηματογραφικό στυλ. Μια αποθέωση, βασικά.
Τώρα γιατί ο Σπάικ Λι μπλέχτηκε με τέτοια πράγματα ο ίδιος το ξέρει. Ίσως γιατί ταιριάζει στην διδακτική του φύση, ίσως γιατί τον έπιασε δημιουργική άπνοια και θέλει να ξαναπιάσει την μετάπλαση - θυμίζουμε κάποτε (2013) έκανε ριμέικ και το «Oldboy».
Είναι καλό που θα το έκανε μαζί με τον φίλο του τον Ντένζελ; Και πάλι αναλόγως πως τα βλέπει ο καθένας. Μαζί έχουν κάνει τέσσερεις ταινίες («Mo’ Better Blues», «Malcolm X», «He Got Game» και «Inside Man»), οπότε τώρα ξέρετε πάνω-κάτω που στέκεστε. Το σίγουρο είναι ότι είναι αδέλφια, ταιριάζουν, γνωρίζονται μια ζωή, δεν τίθεται θέμα μη αρμονικής συνεργασίας.
Το σενάριο υπέγραψε ο Άλαν Φοξ και ο ίδιος ο Σπάικ, με τις Apple και Α24 να υποστηρίζουν το σχέδιο. Να πούμε ότι η αρχική πρώτη ύλη, παρότι ο Κουροσάβα την πείραξε δεόντως, ανήκει στον Εντ Μακμπέιν, κατά κόσμον Έβαν Χάντερ, που έγραψε το βιβλίο «King's Ransom». Ο Έβαν Χάντερ είναι γνωστότερος ώς ο σεναρίστας των «Πουλιών» του Χίτσκοκ.
Στην ιστορία της ιαπωνικής ταινίας, ένας μεγαλοβιομήχανος υποδημάτων, που ζει σε μία έπαυλη που επιβλέπει από ψηλά το Τόκιο, βλέπει τον γιο του σωφέρ του να απαγάγεται, κατά λάθος όμως αφού ο στόχος ήταν ο δικός του γιος. Τα λύτρα για την επάνοδο του γιου του υπάλληλου του, αν τα δώσει, θα τον καταστρέψουν οικονομικά.
Πλήν Ντένζελ στην ταινία εμφανίζονται οι A$AP Rocky, Τζέφρι Ράιτ και Ice Spice, με τον σκηνοθέτη να δίνει στην κυκλοφορία μια φωτογραφία του πρώτου από την ταινία. Αν και περιμένουμε ισοπέδωση αριστουργήματος, ο Σπάικ Λι κόμπασε για την υποδοχή της ταινίας από τον Μάρτιν Σκορσέζε, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε από τη σχετική ανάρτηση του στο instagram, αν μπορέσετε να βγάλετε άκρη μεταξύ κεφαλαίων, θαυμαστικών και κατάλυσης του συντακτικού.