Κατακλυσμός μη κινηματογραφικών ερωτήσεων στην πρώτη συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής των Καννών

Μετά το προχθεσινό μπαράζ προς τον Τιερί Φρεμό, καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, σειρά είχε η φετινή κριτική επιτροπή, με πρόεδρο την Γκρέτα Γκέργουιγκ, που ευέλικτα και ψύχραιμα τα έβγαλε πέρα με έναν χαλασμό πάσης φύσεως ερωτήσεων.

Από τον Ηλία Δημόπουλο
Κατακλυσμός μη κινηματογραφικών ερωτήσεων στην πρώτη συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής των Καννών

Μπαίνει κανείς στον πειρασμό να αναρωτηθεί για το κατά πόσον η δημοσιογραφία ενδιαφέρεται να πάει σε μια ακραιφνώς πολιτική εκδήλωση και να αρχίσει τις ερωτήσεις για το...Διαγωνιστικό των Καννών, αλλά από την άλλη η αλήθεια είναι πώς με το φαινόμενο των δύο τελευταίων ημερών επαληθεύεται η κατ΄εξοχήν πολιτικότητα του κινηματογράφου. Οπότε bring it on, εδώ είμαστε.

Η φετινή κρτική επιτροπή (Γκέργουιγκ πρόεδρος - Γκριν, Φαβίνο, Λαμπάκι, Κόρε-εντα, Μπαγιόνα, Γκλάντστοουν, Σι, (Εμπρού) Τσεϊλάν) βρέθηκε χθες στα...11 βήματα των πολυπληθών δημοσιογράφων που λίγα ήθελαν να μάθουν για τα τρέχοντα του μεγαλύτερου φεστιβάλ του κόσμου και πολλά για τα πολιτικά γεγονότα της εποχής και τις απόψεις των καλλιτεχνών επί αυτών.

Το τέμπο είχε ήδη στρώσει από την Δευτέρα, όταν το ίδιο είχε δεχθεί ο Φρεμό, αλλά η αλεπού των καλλιτεχνικών διευθυντών, στην θέση του εδώ και 23 χρόνια, δεν έχει πρόβλημα να ανταπεξέλθει. «Προσπαθούμε να έχουμε ένα φεστιβάλ χωρίς πολεμική. Στις Κάννες η πολιτική πρέπει να βρίσκεται επί της οθόνης» (Μετάφραση: «Εσείς οι δημοσιογράφοι, του πολιτικού, του πολιτισμικού, του κινηματογραφικού, του κατακίτρινου, πρέπει να μάθετε να λέτε την υπεύθυνη γνώμη σας γραπτώς στο πλαίσιο της ειδικής σας δημοσιογραφίας, αντί να κάνετε τους κουτσομπόληδες των social»)

Χθες, η Γκέργουιγκ ρωτήθηκε περίπου αμέσως για το #MeToo - που στην Γαλλία σημειώνει κυματισμούς εσχάτως: «Νομίζω πως η κοινότητα και οι άνθρωποί της είναι μόνο καλό να λένε τις ιστορίες τους. Έχω δει σημαντικές αλλαγές στις ΗΠΑ και είναι σημαντικό να συνεχιστεί και να διευρυνθεί η συζήτηση», είπε η Γκέργουιγκ.  

Μετά την ρώτησαν για τις απεργίες, που «παίζουν» και στις Κάννες: «Είμαι πάντοτε υποστηρικτική στις εργατικές κινητοποιήσεις. Ελπίζω το φεστιβάλ και οι εργαζομενοι να τα βρουν με τον καλύτερο και για τους δύο τρόπο.»

Γκέργουικ και Γκλάντστοουν ρωτήθηκαν και για το πώς αισθάνονται που υπάρχει ταινία για τον Ντόναλντ Τραμπ στο Διαγωνιστικό: «Προσπαθώ να βλέπω κάθε ταινία ανοιχτόμυαλα και ανοιχτόκαρδα. Ποτέ δεν ξέρεις περί τίνος πρόκειται μια ταινία αν δεν την δεις».

Η χήρα του Ρότζερ Έμπερτ διερωτήθηκε: «Με τόσα πράγματα να συμβαίνουν στον κόσμο, δεν είναι αρμόζον να περιλαμβάνονται τα όσα συμβαίνουν στην απόφαση για τον Χρυσό Φοίνικα;» Η Γκέργουιγκ είπε ότι μόλις την προηγούμενη μέρα συζήτησαν ακριβώς αυτό με τον Φρεμό. «Το θαυμάσιο με το σινεμά είναι ότι είναι μια αργή μορφή τέχνης. Μια ταινία χρειάζεται χρόνια εστιασμένης σκέψης για να φτιαχτούν και ώρες ήρεμου αναστοχασμού για να καταναλωθούν. Μέσα σε αυτόν τον χωροχρόνο καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο λένε καθένας τους κάτι εξαιρετικά ειδικό και προσωπικό. Οπότε θεωρώ ότι η ίδια η πράξη της παρακολούθησης και της εμπλοκής με το σινεμά είναι μέρος της συζήτησης του τι είναι δύσκολο στις μέρες μας», είπε συμπληρώνοντας «είναι οπωσδήποτε σημαντικό να συνυπολογίζεται και εκτιμώ πώς είναι στην φύση των Καννών κάτι τέτοιο.»

Let's get it on, λοιπόν, η γιορτή ξεκίνησε, ας απολαύσουμε την φασαρία της. (Ιδού και μια ακόμα φωτό από τον χθεσινό Μυστικό Δείπνο (...), την συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής των Καννών.)