Καουρισμάκι, Γκομπαντί και Ντρέζεν στη Θεσσαλονίκη

Αφιέρωμα στον πολυβραβευμένο Φινλανδό Άκι Καουρισμάκι αλλά και στους Μπαχμάν Γκομπαντί, Αντρέας Ντρέζεν, οι οποίοι θα έρθουν και θα μιλήσουν για τις ταινίες τους

Καουρισμάκι, Γκομπαντί και Ντρέζεν στη Θεσσαλονίκη

Σε τρεις αξιόλογους εκφραστές του σύγχρονου, ανεξάρτητου κινηματογράφου διοργανώνει αφιερώματα το 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που θα γίνει 2-11 Νοεμβρίου.

Το Φεστιβάλ παρουσιάζει πλήρη αφιερώματα στο έργο του Φινλανδού σκηνοθέτη, Ακι Καουρισμάκι, στον πολυβραβευμένο κουρδικής καταγωγής δημιουργό Μπαχμάν Γκομπαντί -από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του νέου, ιρανικού σινεμά- και στον Γερμανό Αντρέας Ντρέζεν. Και οι τρεις θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη και θα μιλήσουν για την πορεία τους στον κινηματογράφο και τις επιρροές που δέχτηκαν για τις ταινίες τους.

Βαθιά ουμανιστικό, ανεπιτήδευτο και γενναιόδωρο στον θεατή, το σινεμά του Καουρισμάκι υμνεί με μινιμαλισμό, χιούμορ και νοσταλγία τις ανθρώπινες αξίες, ισορροπώντας εύστροφα ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία.

Στο 53ο ΦΚΘ θα προβληθούν οι πιο αντιπροσωπευτικές στιγμές της φιλμογραφίας του σκηνοθέτη, το έργο του οποίου αποκτά ξεχωριστή επικαιρότητα σήμερα, καθώς πραγματεύεται την ανεργία, την ανέχεια και την οικονομική κρίση.

Χαρακτηριστική είναι η τριλογία του προλεταριάτου -με τις ταινίες «Shadows in Paradise» (1986), «Ariel» (1988) και «The Match Factory Girl» (1990)- όπου ο Καουρισμάκι εξερευνά με κωμικοτραγική διάθεση τη φινλανδική εργατική τάξη, ενώ στην τριλογία των χαμένων -«Drifting Clouds» (1996), «The Man Without a Past» (2002), «Lights in the Dusk» (2006) - ο δημιουργός φέρνει στο προσκήνιο τον άνθρωπο του περιθωρίου.

Από την άλλη, ο Μπαχμάν Γκομπαντί υφαίνει έναν κινηματογράφο που τολμά και θίγει ζητήματα ιστορίας, κουλτούρας, κοινωνικής διαστρωμάτωσης, πολιτικών πεποιθήσεων και το σινεμά του αποτελεί μια κραυγή για δικαιοσύνη και ελευθερία.

Γεννημένος το 1968 στο Μπάνε του Ιρανικού Κουρδιστάν, εργάστηκε στο πλευρό του Αμπάς Κιαροστάμι, ως πρώτος βοηθός του στην ταινία «Ο άνεμος θα μας πάρει» και το 2000 πραγματοποίησε το ντεμπούτο του μεγάλου μήκους με την ταινία «A Time for Drunken Horses», την πρώτη κουρδική ταινία στην ιστορία του ιρανικού σινεμά, η οποία απέσπασε τη Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ των Καννών.

Αυτοεξόριστος ο ίδιος ο Γκομπαντί από το 2009, αρχικά στο Ιράκ και στη συνέχεια στην Τουρκία, φέτος επέστρεψε στη μεγάλη οθόνη, με την πρώτη του ταινία στην περίοδο της εξορίας του, το «Rhino's Season». Με πρωταγωνιστές τους Μόνικα Μπελούτσι και Μπεχρούζ Μποσουγκί, η -βασισμένη σε αληθινά γεγονότα- ταινία αφηγείται την ιστορία ενός Κούρδου ποιητή που παρέμεινε φυλακισμένος από το ιρανικό καθεστώς για 27 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων η οικογένειά του είχε πληροφορηθεί ότι ήταν νεκρός.

Τέλος, από τους πιο ξεχωριστούς εκπροσώπους της νέας γενιάς Γερμανών κινηματογραφιστών, o Αντρέας Ντρέζεν επιτυγχάνει στις ταινίες του μια ιδανική σύμπραξη ευφυΐας, ρεαλισμού αλλά και λυρισμού. Στο 53ο ΦΚΘ θα προβληθούν αντιπροσωπευτικές στιγμές της πορείας του, καθώς και σε πρεμιέρα η τελευταία ταινία του «Stopped on Track», που απέσπασε πέρυσι το βραβείο του τμήματος «Ενα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ Καννών.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ