Με «Anora» απαντά η Δυτική Ακτή των ΗΠΑ στο «The Brutalist» της Νέας Υόρκης

Ενώ και στην Σκηνοθεσία οι κριτικοί του Λος Άντζελες προτίμησαν τον Μοχάμαντ Ρασούλοφ του «Σπόρου της Ιερής Συκιάς». Περισσότερα εντός.

Από τον Ηλία Δημόπουλο
Με «Anora» απαντά η Δυτική Ακτή των ΗΠΑ στο «The Brutalist» της Νέας Υόρκης

Παρότι Νεοϋορκέζος (οκ Νιου Τζέρσι) ο Σον Μπέικερ, βρήκε το λιμάνι και την αναγνώρισή του στο Λος Άντζελες, από τους κριτικούς της Πόλης των Αγγέλων, που διαφοροποιήθηκαν από τους συναδέλφους τους της Ανατολικής Ακτή (η αναφορά μας εδώ).

Έτσι η «Anora» θεωρήθηκε η καλύτερη ταινία της χρονιάς (το «The Brutalist» ήταν πάντως επιλαχόν), με τον Μοχάμαντ Ρασούλοφ να φέρνει σημαντικό πολιτικό αέρα στο Βραβείο της Σκηνοθεσίας. Η ομάδα του Λος Άντζελες έχει κι αυτή την μερική της βαρύτητα ως προς τα Όσκαρ - και θα είναι πραγματικά ενδιαφέρον εάν ο Ιρανός δημιουργός (μιας και η «Anora» μοιάζει να έχει εγγυημένη θέση στην 10άδα) θα μπορέσει να χωρέσει στην κατηγορία της Σκηνοθεσίας. Αυτή τη στιγμή φαίνεται δύσκολο, είναι όμως πολύ νωρίς. Και πολλά θα εξαρτηθούν από τον αέρα του «Conclave», χωρίς οι Τσου («Wicked») ή και Οντιάρ («Εμίλια Πέρεζ») να πρέπει να θεωρούνται απόλυτα φαβορί παρουσίας. Είναι νωρίς. Από το 2009, πάντως, έξι φορές οι κριτικοί του Λος Άντζελες έπιασαν τον οσκαρικό νικητή στην Σκηνοθεσία.

Στις Ερμηνείες, φυλετικά ουδέτερες και στο L.A., είχαμε ρεκόρ. Η Μαριάν Ζαν-Μπατίστ του «Hard Truths» του Μάικ Λι μοιράστηκε το βραβείο με την Μάικι Μάντισον, ενώ οι Ντέμι Μουρ και Φερνάντα Τόρες («The Substance» και «I'm Still Here») ήταν επιλαχούσες. Το ρεκόρ συνίσταται στο ότι η Μπατίστ είναι η πρώτη μαύρη που κερδίζει το βραβείο αυτό, ενώ στην κατηγορία υπάρχει συμφωνία με τη Νέα Υόρκη και ίσως αυτό όντως θεμελιώνει την παρουσία της ηθοποιού στην 5άδα των Όσκαρ. Ιστορική στιγμή θα είναι, 29 χρόνια μετά την παρουσία της με το «Μυστικά και Ψέματα» ξανά του Λι. Η Μάικι Μάντισον είναι η 2η νεότερη παραλήπτρια του βραβείου, μετά την Σαντρίν Μπονέρ για το «Vagabond» (1985) της Βαρντά, όπου η Γαλλίδα ήταν 19 στην παραλαβή, 18 στον ρόλο.

Ο Τζέσι Άιζενμπεργκ πήρε το Σενάριο για το «A Real Pain» και ο Κίεραν Κάλκιν (ξανα)πήρε τον Υποστηρικτικό για την ίδια ταινία - μια σχεδόν βέβαιη παρουσία στα Όσκαρ και στις δύο κατηγορίες. Μόνο μια φορά το Λος Άντζελες δεν βρήκε...πενταδάτο Σενάριο από το 2009, πέρυσι στο «All of Us Strangers».

Στο Ντοκιμαντέρ ήταν άλλη μια βόλτα στο πάρκο για το «No Other Land» το οποίο έχει πλέον διαστάσεις πιστοποίησης φρονημάτων της βιομηχανίας και θα είναι μετά βεβαιότητας παρόν στα Όσκαρ, αν όχι και νικητής. Παρότι μια ταινία ειδικού βάρος (η κριτική μας εδώ) υπήρξαν πράγματι και άλλα άξια ντοκιμαντέρ φέτος. Αξιοσημείωτα πάντως, διανομέας στις ΗΠΑ για την ταινία δεν υπάρχει ακόμα. Την βραβεύει η «άρχουσα τάξη», αλλά δεν σας αφήνουμε να την δείτε κιόλας.

Φέτος ο θεσμός θα γιορτάσει τα 50 του χρόνια και θα το κάνει με περίλαμπρο τρόπο (για 5-10 από εμάς) αφού το Βραβείο Καριέρας θα παραλάβει ο Τζον Κάρπεντερ, κίνηση περίπου επαναστατική για τα σημερινά δεδομένα. Τον Ιανουάριο θα τελεστεί η απονομή των κάτωθι βραβείων:

Ταινία: “Anora” (Neon)
Επιλαχούσα: “The Brutalist”

Σκηνοθεσία: Mohammad Rasoulof, “The Seed of the Sacred Fig” (Neon)
Επιλαχών: Sean Baker, “Anora”

Α' Ερμηνείες: Marianne Jean-Baptiste, “Hard Truths” (Bleecker Street); Mikey Madison, “Anora” (Neon)
Επιλαχούσες: Demi Moore, “The Substance” and Fernanda Torres, “I’m Still Here”

Υποστηρικτικές Ερμηνείες: Yura Borisov, “Anora” (Neon); Kieran Culkin, “A Real Pain” (Searchlight Pictures)
Επιλαχόντες: Clarence Maclin, “Sing Sing” and Adam Pearson, “A Different Man”

Σενάριο: “A Real Pain” (Searchlight Pictures) — Jesse Eisenberg
Επιλαχών: Sean Baker, “Anora”

Animation: “Flow” (Janus Films/Sideshow)
Επιλαχόν: “Chicken for Linda”

Φωτογραφία: Τζόμο Φρέι “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios)
Επιλαχών: Λολ Κρόλι “The Brutalist”

Μοντάζ: (Ισοπαλία) “Nickel Boys” (Amazon MGM Studios) — Nicholas Monsour; “September 5” (Paramount Pictures) — Hansjörg Weißbrich

Σκηνογραφία: Judy Becker, “The Brutalist” (A24)
Επιλαχών: Adam Stockhausen, “Blitz”

Μουσική: “Challengers” (Amazon MGM Studios) — Trent Reznor and Atticus Ross
Επιλαχούσα: Eiko Ishibashi, “Evil Does Not Exist”

Ξενόγλωσση ταινία: “All We Imagine as Light” (Janus Films/Sideshow)
Επιλαχούσα: “The Seed of the Sacred Fig”

Ντοκιμαντέρ: “No Other Land”

Επιλαχόν: “Dahomey”

Βραβείο Νέας Γενιάς: Vera Drew, “The People’s Joker” (Altered Innocence)

Βραβείο Πειραματικού Φιλμ Ντάγκλας Έντουαρντς: “The Human Surge 3” by Eduardo Williams

Βραβείο Καριέρας: John Carpenter

Ειδική Μνεία: Adam Hyman, for decades of curating, programming and administrating the screenings and other events of LA Filmforum

Το «Sight and Sound» ψήφισε τις 50 καλύτερες ταινίες του 2024Tρέιλερ: Ένα φαράγγι κι ένα μεγάλο κακό χωρίζουν Άνια Τέιλορ-Τζόι και Μάιλς Τέλερ στο «The Gorge»