Θα χυθεί αίμα... Νέο, υποβλητικό τρέιλερ για τον «Μακμπέθ» με Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και Ντένζελ Γουάσινγκτον

Something wicked this way comes! H νέα κινηματογραφική μεταφορά της σαιξπηρικής τραγωδίας από τον Τζόελ Κοέν γοητεύει με ατμοσφαιρικές, ασπρόμαυρες εικόνες και συγκεντρώνει διθυράμβους.

Από τον Πάνο Γκένα
Θα χυθεί αίμα... Νέο, υποβλητικό τρέιλερ για τον «Μακμπέθ» με Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και Ντένζελ Γουάσινγκτον

Μετά την παγκόσμια πρώτη στο Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, η νέα ταινία του Τζόελ Κοέν κυκλοφορεί τα Χριστούγεννα στην Αμερική (σε συνεργασία με την Apple και την Α24) λίγο πριν την streaming πρεμιέρα της στο Apple TV+ στις 14 Ιανουαρίου 2022.

Τι έχει να πει ο σκηνοθέτης για την μελλοντική, οικιακή προβολή της ταινίας του, για τις μικρές διαστάσεις των οθονών που μπορεί να συρρικνώσουν το εντυπωσιακό, ασπρόμαυρο θέαμα και να την απομακρύνουν από την κινηματογραφική παράδοση των Γουέλς, Ολίβιε, Κουροσάβα;

«Έχω ανάμεικτα συναισθήματα για το streaming προφανώς. Επιθυμία μου είναι το κοινό να την δει στην μεγάλη οθόνη. Από την άλλη, αυτό ήταν μέρος της ιστορίας των ταινιών από τις απαρχές», σχολιάζει ο Κοέν επισημαίνοντας πως το VHS - σε αναλογία με το τις streaming πλατφόρμες σήμερα - τους βοήθησε στην αρχή της καριέρας τους (με τον αδερφό του Ίθαν). «Αυτή είναι η καλύτερη απάντηση που μπορώ να δώσω», συνεχίζει. Αξίζει να σημειώσουμε πως η προηγούμενη ταινία των Κοέν, «The Ballad of Buster Scruggs» ήταν μία παραγωγή του Netflix. «Αυτή η αγορά είναι κατά κάποιο τρόπο υπεύθυνη για την καριέρα μου, οπότε δεν πρόκειται να καταφερθώ εναντίον τους τώρα επειδή έχουν γίνει πιο επιτυχημένες. Είναι ο λόγος που μπορώ να κάνω αυτά τα πράγματα», καταλήγει.

Όσο για τον νέο «Μακμπέθ», οι παραγωγοί μας έχουν προετοιμάσει για μία θεσπέσια κινηματογραφική «παράσταση».

Ένα έργο με έντονο κιαροσκούρο και οργιώδη ορμή, η τολμηρή, ευρηματική μεταφορά του σκωτσέζικου θεατρικού από τον Τζόελ Κοέν είναι μία σπαρακτική ταινία που κοιτά έντονα, με ανοιχτό στόμα, έναν θλιβερό κόσμο που αυτοαναιρείται από την τυφλή απληστία και την απερίσκεπτη φιλοδοξία. Σε σχολαστικές ερμηνείες δυο αποκαμωμένων χαρακτήρων, ο εσωστρεφής Ντένζελ Γουάσινγκτον είναι ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς και η μακιαβελική Φράνσις Μακ Ντόρμαντ είναι η κυρία του, ένα ζευγάρι που οδηγείται στην πολιτική δολοφονία - και εμποτίζεται από ενοχή - μετά τις πονηρές προγνώσεις ενός τρίου "περίεργων αδερφών» (μια βιρτουοζική εμφάνιση από την Κάθριν Χάντερ). Αν και αντανακλά τον οπτικό σχεδιασμό και τις αναλογίες των κλασικών σαιξπηρικών διασκευών της δεκαετίας του 1940 από τον Λόρενς Ολίβιε, καθώς και την αιματηρή μεσαιωνική τρέλα του «Θρόνου του Αίματος» σε σκηνοθεσία Κουροσάβα, η εξιστόρηση του Κοέν μέσα από τον ήχο και την οργή είναι εντελώς δική του - και αναμφίβολα σημείο των καιρών μας - μια τρομακτική απεικόνιση της ανήθικης, πολιτικής δίψας για εξουσία που, όπως και ο ήρωάς της, βαδίζει αδίστακτα προς την κόλαση.

Αυτό που γνωρίζουμε ήδη είναι πως η ταινία θα διαφοροποιηθεί από τις (αρκετές) προηγούμενες διασκευές του αριστουργήματος του Σαίξπηρ, ενώ βασικός αφηγηματικός άξονας είναι το γεγονός πως το κεντρικό ζευγάρι είναι άτεκνο. «Ο τίτλος της ταινίας θα είναι "Η Τραγωδία του Μακμπέθ", κάτι που νομίζω πως αποτελεί ενδιαφέρουσα διαφοροποίηση. Στη διασκευή του Τζόελ θα ερευνήσουμε την ηλικία των χαρακτήρων, εδώ το ζεύγος των Μακμπέθ είναι μεγαλύτερο ηλικιακά, ο Ντένζελ κι εγώ είμαστε μεγαλύτεροι από τους ηθοποιούς που συνήθως ερμηνεύουν τους ρόλους. Είμαστε μετά την εμμηνόπαυση, μετά την ηλικία που μπορείς να κάνεις παιδι. Αυτό αποτελεί και τον μεγαλύτερο παράγοντα πίεσης και φιλοδοξίας για το στέμμα. Είναι η τελευταία τους ευκαιρία για δόξα», σχολιάζει η ΜακΝτόρμαντ, η οποία προσπαθούσε να πείσει χρόνια τον σύζυγό της, Τζόελ Κοέν, να αναλάβει το έργο.

Ο Κοέν, από την πλευρά του, δήλωσε πως βλέπει το έργο σαν θρίλερ από τη στιγμή που ο ίδιος ο Σαίξπηρ έδωσε σαφείς βάσεις «Είναι ενδιαφέρον το πώς ο Σαίξπηρ επηρέασε το αμερικανικό θρίλερ και την αστυνομική λογοτεχνία των αρχών του 20ου αιώνα» και συνεχίζει τονίζοντας πως έχει κρατήσει την ποιητική γλώσσα του πρωτότυπου. Όσο για τις τρεις μάγισες του έργου, ο Κοέν αποκαλύπτει πως στην ταινία του θα είναι τρία πουλιά που θα μεταμορφώνονται σε έναν χαρακτήρα, την πασίγνωστη, ελληνικής καταγωγής και βραβευμένη με Ολίβιε θεατρική ηθοποιό Κάθριν Χάντερ, η οποία είχε επισκεφθεί την Επίδαυρο πρόσφατα με το ανέβασμα του «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως στην «Τραγωδία του Μακμπέθ» ο Τζόελ Κοέν δεν συνεργάζεται καθόλου με τον αδελφό και έτερο συνεργάτη του, Ίθαν Κοέν, για πρώτη φορά μετά από τριάντα πέντε δημιουργικά χρόνια (το κινηματογραφικό ντεμπούτο τους ήταν το 1984 με το «Μόνο Aίμα»). Ο μόνιμος συνεργάτης των Κοέν, ο μουσικοσυνθέτης Κάρτερ Μπέργουελ, είχε αποκαλύψει πριν καιρό πως η ταινία έχει γυριστεί εξολοκλήρου σε στούντιο και παραπέμπει στις κινηματογραφικές απαρχές του γερμανικού εξπρεσιονισμού.

Ο «Μακμπέθ», η σύντομη (σε σελίδες) μα ραδιούργα και βαθυστόχαστη τραγωδία του Σαίξπηρ για την παραφροσύνη της εξουσίας, έχει ανέβει στον κινηματογραφικό «θρόνο» αρκετές φορές. Εκτός από την πιο πρόσφατη διασκευή του Τζάστιν Κουρζέλ με τους Μάικλ Φασμπέντερ και Μαριόν Κοτιγιάρ, αξίζει να θυμηθείτε τις ταινίες του Όρσον Γουέλς («Μάκβεθ», 1948), του Ρόμαν Πολάνσκι («Μάκβεθ», 1971) και τον «Θρόνο του Αίματος» (1957) του Ακίρα Κουροσάβα.

Με δεδομένο τον δημιουργικό οίστρο, την κυνική ματιά, το υποδόριο χιούμορ της φιλμογραφίας των Κοέν, αναμένουμε μία τολμηρή μεταφορά του σαιξπηρικού λόγου.

Δείτε στη συνέχεια το τρέιλερ.