«Πρέπει να έχεις την ευελιξία να πεις: "ναι, κάποιος έρχεται με μια καλύτερη ιδέα από τη δική μου" και να του δώσεις χώρο για να δεις τι μπορεί να κάνει». Ο Κλιντ Ίστγουντ, με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ «Eastwood Directs: The Untold Story» του Ρίτσαρντ Σίνκελ στo φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, μίλησε στον νεότερό του Ντάρεν Αρονόφσκι για τα μυστικά της σκηνοθεσίας του και το χειρισμό που χρειάζονται οι ηθοποιοί στο σετ.
Ο βετεράνος ηθοποιός και σκηνοθέτης κυνηγάει τις φυσικές λήψεις με περισσότερη εμμονή κι από εκείνη του φωτογράφου που υποδύθηκε στις «Γέφυρες του Μάντισον», ενώ όπως επαναλαμβάνεται στο ντοκιμαντέρ, πολλοί από τους ηθοποιούς του εξομολογούνται ότι σχεδόν δεν αισθάνονταν την ώρα του γυρίσματος την παρουσία της κάμερας και το μάτι του σκηνοθέτη από πάνω τους. «Οι ηθοποιοί είναι σαν τα μικρά παιδιά» λέει ο Κλιντ. «Είναι καλύτερα να τα κινηματογραφείς όταν δε σε αντιλαμβάνονται».
Σε μια συζήτηση – χείμαρρο στα πλαίσια του φεστιβάλ, ο Ίστγουντ μιλάει για τη δυσκολία να καθοδηγήσει ένας σκηνοθέτης τους πρωταγωνιστές του και για το μάθημα που παίρνει παρατηρώντας τη συμπεριφορά των αλόγων!
Με την ευαισθησία που τον κάνει να αναδεικνύει τα εκφραστικά μέσα των πρωταγωνιστών του, δηλώνει ότι δεν έχει συνεργαστεί ποτέ με «κακούς ηθοποιούς», απλώς «καμιά φορά πρέπει να είσαι και ερασιτέχνης ψυχολόγος», καθώς η προσωπικότητα του καθενός είναι διαφορετική. «Κάποτε μου έτυχε ένας που πραγματικά ήθελα να του ρίξω γροθιά…» λέει ο δημιουργός ταινιών όπως το «Million Dollar Baby» και το «Gran Torinο».
Πιστεύει πολύ στις πρώτες λήψεις μιας σκηνής – αναφέρει ότι πολλές από τις ταινίες του («Σκοτεινό Ποτάμι», «Ασυγχώρητοι») κατέληξε να τις μοντάρει ακόμα και με σκηνές από τις πρόβες. «Γυρίζω πραγματικά πολύ υλικό, αλλά αποφεύγω τις πολλές επαναλήψεις».
Οι σκηνοθέτες που τον καθοδήγησαν όταν έκανε τα πρώτα του βήματα ως ηθοποιός – Σέρτζιο Λεόνε, Ντον Σίγκελ κ.α. - υπήρξαν και εμπνευστές του: Στην πρώτη του απόπειρα πίσω από την κάμερα («Play Misty For Me») έφερε τον Σίγκελ σε ένα μικρό λόγο λέγοντάς του «θα σε έχω εδώ μήπως και κάτι πάει στραβά». Κάτι ακόμα που θυμάται ο 83χρονος σήμερα Ίστργουντ από τον μέντορά του είναι η συμβουλή του να αποφεύγει το υπερβολικό μοντάζ: μια μάστιγα των κινηματογραφιστών του Χόλιγουντ «να σκοτώνουν το υλικό βελτιώνοντάς το».
Ο Ίστγουντ, με τελευταία ταινία το «Τrouble with a Curve», μιλάει και για τις δυσκολίες που έβρισκε προσπαθώντας να πείσει τα στούντιο να δεχτούν τις προτάσεις του: «Κανείς δε θέλει να δει μια ταινία για μια γυναίκα-μποξέρ». «Κανείς δε θέλει να δει τίποτα! Πριν το δεις απλώς δεν το ξέρεις» ήταν η απάντηση του σκηνοθέτη που αισθάνεται ότι «αν αποτύχεις έχοντας παίξει με τους δικούς σου όρους, τουλάχιστον μπορείς να το κάνεις με το κεφάλι ψηλά».
Όσο για το αν σκοπεύει να αποσυρθεί, ο αειθαλής Κλιντ δηλώνει ότι θα ήταν ευτυχισμένος αν μπορούσε να συνεχίζει να κάνει σινεμά μέχρι τα 105 χρόνια! Του το ευχόμαστε.