Παρά τις αντίθετες υποψίες που ο ίδιος τροφοδότησε με τις αλλεπάλληλες αναβολές, ο Στίβεν Σόντερμπεργκ μοιάζει αποφασισμένος να μείνει συνεπής στην απόφασή του να εγκαταλείψει το σινεμά. Σε μια χειμαρρώδη συνέντευξη στο New York Magazine, θυμάται χαρακτηριστικές στιγμές της καριέρας του, ανυπομονεί να βρει χρόνο για ζωγραφική, δηλώνει φαν του «Breaking Bad» και του «Girls», γοητεύεται από την ηθική αμφισημία των ηρώων και άμεσα ή έμμεσα εξηγεί γιατί δε θα του λείψει ο κινηματογράφος. Άλλωστε όπως λέει, οι ταινίες που θα ήθελε να κάνει και δεν πραγματοποιήθηκαν μετά βίας μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού: «ήμουν από αυτούς που πάντα έψαχνα αφορμή και λόγο να πω ναι. Δε χρειάζεται να είναι όλα τέλεια. Απλώς να προσαρμοστούμε όλοι ώστε να γίνει η ταινία. Εντάξει, δε λειτουργεί πάντα».
Τι τον έκανε στο σημείο να θέλει να φύγει από τον κινηματογράφο; «Η χειρότερη εξέλιξη τα τελευταία χρόνια στην κινηματογραφική βιομηχανία είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζονται οι σκηνοθέτες» λέει ο Σόντερμπεργκ αναφερόμενος σε στούντιο και παραγωγούς, οι οποίοι χρηματοδοτούν μια ταινία και μπορούν να παρεμβαίνουν χονδροειδώς στη δουλειά του σκηνοθέτη. «Δεν καταλαβαίνω την πεποίθηση ότι ο σκηνοθέτης δεν ξέρει τι θέλει το κοινό, σα να μην προήλθαμε κι εμείς κάποτε μέσα από αυτό το ίδιο κοινό της οθόνης. Και πιθανόν ακριβώς επειδή ήμασταν φανατικοί θεατές ασχοληθήκαμε και με τη δημιουργία ταινιών» διαμαρτύρεται.
«Αυτό βέβαια που διαπίστωσα πρόσφατα είναι ότι και οι παραγωγοί και το κοινό βρίσκονται σε σύγχυση. Θυμάμαι στα previews του Contagion αυτές τις ανάμικτες αντιδράσεις για το χαρακτήρα του Τζουντ Λο. Δεν είπαν “α, τι ενδιαφέρον που δεν καταλαβαίνουμε αν είναι καλός ή κακός”. Πραγματικά τους είδα να ενοχλούνται. Και σκάφτηκα, ok, έχουν αλλάξει τα πράγματα. Πλέον δεν περνάει το αμφιλεγόμενο».
O Σόντερμπεργκ δε συγχωρεί όμως ούτε τους κριτικούς: «Η προσέγγισή τους είναι τόσο επιφανειακή. Η ανάγνωση των έργων είναι τόσο “πρώτου επιπέδου” που ξεγελιούνται πολύ εύκολα. Πραγματικά λατρεύω το καλό σινεμά και δεν μπορώ να βλέπω τους κριτικούς να υμνούν ταινίες που δεν είναι ενός κάποιου στάνταρ».
«Όλοι οι παραγωγοί σήμερα κυνηγούν το χρήμα. Δεν υπάρχει ο διαχωρισμός που θυμόμασταν παλιά, δηλαδή αυτών που γύριζαν τις μεγάλες καλλιτεχνικές ταινίες κι αυτών που έκαναν εμπορικά φιλμ» σημειώνει ο σκηνοθέτης, χαρακτηρίζοντας «ανησυχητικό» ότι σήμερα το κοινό θεωρεί καλό μόνο ό,τι του πλασάρουν τα στούντιο. «Οι ψαγμένοι έχουν στραφεί στις καλές τηλεοπτικές σειρές» διαπιστώνει, χωρίς να αποκλείει να ασχοληθεί με την τηλεοπτική, ή τη θεατρική σκηνοθεσία.
Η τελευταία του -καθώς φαίνεται- κινηματογραφική ταινία είναι το «Side Εffects» που θα κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, ενώ το βιογραφικό «Λιμπεράτσε» με τον Μάικλ Ντάγκλας και τον Ματ Ντέιμον θα μεταδοθεί από το δίκτυο του HBO.