Τρίτη πρωί και στην αίθουσα του Φεστιβάλ Σταύρος Τορνές δεν πέφτει καρφίτσα. Δημοσιογράφοι, φοιτητές και λοιποί σινεφίλ αναμένουν την άφιξη του Όλιβερ Στόουν, επίτιμου καλεσμένου του 49ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, που θα δώσει ένα και μοναδικό masterclass.
Ο τρεις φορές βραβευμένος με ‘Οσκαρ σκηνοθέτης βρίσκεται από το βράδυ της Δευτέρας στη συμπρωτεύουσα για να παρουσιάσει στο ελληνικό κοινό την τελευταία του ταινία, που καταπιάνεται με τα έργα και τις ημέρες του απερχόμενου πλανητάρχη George W. Bush. Το φιλμ έχει τίτλο «W» και θα βγει στους κινηματογράφους την επόμενη Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου.
Το masterclass είναι προγραμματισμένο για τις 11:30, αλλά ο Στόουν φτάνει στην προβλήτα με τρία τέταρτα καθυστέρηση. Ο Γιώργος Κρασσακόπουλος, που συντονίζει τη συζήτηση, προθερμαίνει το κλίμα με ερωτήσεις για το ξεκίνημα της καριέρας του, τις δυσκολίες που συνάντησε κάνοντας αντισυμβατικά φιλμ κι ο Στόουν φαίνεται πως μπαίνει σε mode φεστιβαλικό, απαντώντας σε όλα χωρίς φόβο, με πολύ πάθος και περισσότερη διπλωματία.
Όταν κάποιος παρατηρεί πως η κριτική των ταινιών του στην αμερικάνικη πολιτική είναι πολλές φορές μετριοπαθής, ο ευφυής σκηνοθέτης ξεδιπλώνει το credo του: ‘Δεν είμαι ούτε ιστορικός, ούτε βιογράφος. Είμαι καλλιτέχνης και ως τέτοιος αναζητώ πηγές έμπνευσης και δουλεύω πάνω σε αυτές όπως με καθοδηγούν η ιδεολογία και η αισθητική μου’.
Λίγο πιο πέρα, κι ενώ το masterclass πλησιάζει στο τέλος του, η Αποθήκη Γ του Φεστιβάλ, που θα φιλοξενήσει τη Συνέντευξη Τύπου του Στόουν, θυμίζει εγκαταστάσεις υψίστης ασφαλείας: Δύο μεγαλόσωμοι άνδρες ελέγχουν όσους προσπαθούν να μπουν επιτρέποντας την είσοδο μόνο στους δημοσιογράφους, το καφέ στο πατάρι είναι κλειστό ενώ το κάπνισμα απαγορεύεται δια ροπάλου, κατόπιν απαίτησης του σκηνοθέτη.
Σε αυτό το κλίμα ‘ευλάβειας’ ξεκινά, με τη συνακόλουθη καθυστέρηση, και η Συνέντευξη Τύπου, όπου ο Στόουν ξεσπαθώνει κατά της αμερικάνικης πολιτικής: ‘Η Αμερική κατά παράδοση σκέφτεται σε όρους άσπρου και μαύρου. Το μόνο αντίδοτο που μπορώ εγώ να σκεφτώ είναι η αποτυχία. Μόνο αποτυγχάνοντας στο Ιράκ μπορεί να σταματήσει ο πόλεμος και τώρα η παγκόσμια οικονομική κρίση προσφέρει μια ευκαιρία να δούμε πώς η αμερικάνικη αυτοκρατορία δεν μπορεί να συντηρήσει άλλους πολέμους’.
Ο ίδιος δηλώνει υποστηρικτής της Νότιας Αμερικής και της προσπάθειάς της να αποτινάξει τον έλεγχο των Η.Π.Α. ενώ το νέο του ντοκιμαντέρ έχει τίτλο ‘Βρώμικα Κόλπα’ (Dirty Tricks) και έχει ως θέμα την υποκριτική στάση των αμερικανικών μέσων ενημέρωσης και την παραπληροφόρηση που αυτά προωθούν.
Όσο για τον ρομαντισμό του σκηνοθέτη; ‘Δεν ελπίζω πλέον ότι οι ταινίες μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο. Γύρισα τρεις για τον Πόλεμο του Βιετνάμ- αυτό δε σταμάτησε την εισβολή στο Ιράκ. Μπορώ μόνο να ελπίζω ότι κάποιοι άνθρωποι θα ακούσουν και την επόμενη φορά που θα προκύψει κάτι ανάλογο θα κοιτάξουν το ζήτημα βαθύτερα’.
Ο Όλιβερ Στόουν αποκαλύπτεται ως άνθρωπος οξυδερκής, με πολιτική ματιά και αυτοπροσδιορίζεται ως ‘δημιουργός που στηλιτεύει το τρίπτυχο της αμερικάνικης ιστορίας: Ιησούς-Βία-Απληστία’.
Από τη Θεσσαλονίκη,
Φαίδρα Βόκαλη





