Ορατότης (και ώρα) Μηδέν για το μέλλον του ελληνικού σινεμά

Η πρωτοβουλία «Σινεμά στην Ελλάδα - Ορατότης Μηδέν» πραγματοποίησε την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025 την πρώτη της Συνέντευξη Τύπου στον κινηματογράφο Άστορ, παρουσιάζοντας τις θέσεις και τα αιτήματά της για το μέλλον του τομέα στην Ελλάδα.

Ορατότης (και ώρα) Μηδέν για το μέλλον του ελληνικού σινεμά

Η πρωτοβουλία «Σινεμά στην Ελλάδα - Ορατότης Μηδέν» υποστηρίζεται από 2.385 επαγγελματίες του ελληνικού οπτικοακουστικού τομέα και σημαντικούς συναδέλφους τους από το εξωτερικό - μεταξύ των οποίων η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου Ζιλιέτ Μπινός, ο Γουίλεμ Νταφόε, η Βίκι Κριπς, ο Τσάρλι Κάουφμαν, ο Ντάνιελ Σάινερτ, ο Ρούμπεν Έστλουντ, ο Εμίρ Κουστουρίτσα, ο Ράντου Ζούντε και ο Πάβελ Παβλικόφσκι.

Στη συνέντευξη τύπου, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025 στον κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ, οι Έλενα Βαρδαβά (σκηνογράφος), Γιώργος Ζαφείρης (μοντέρ), Κόρα Καρβούνη (ηθοποιός), Ελένη Κοσσυφίδου (παραγωγός), Άγγελος Κοβότσος (σκηνοθέτης, παραγωγός ντοκιμαντέρ), Χριστίνα Μουμούρη (διευθύντρια φωτογραφίας), Λέανδρος Ντούνης (σχεδιαστής ήχου), Αντιγόνη Ρώτα (παραγωγός), Άγγελος Φραντζής (σεναριογράφος, σκηνοθέτης, παραγωγός) και Ελίνα Ψύκου (σεναριογράφος, σκηνοθέτις, παραγωγός), ενημέρωσαν εκ μέρους της πρωτοβουλίας, τους δημοσιογράφους – με ανοιχτή πρόσκληση και στους εκπροσώπους της πολιτείας – για τα ζητήματα που έχει θέσει η πρωτοβουλία ως προς την τρέχουσα πολιτική του ΥΠ.ΠΟ. και του Ε.Κ.Κ.Ο.ΜΕ.Δ. και την εξέλιξή τους, τα αιτήματα, τις προτάσεις και τις μελλοντικές δράσεις της. 

Ζητούμενο της πρωτοβουλίας είναι μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για τον οπτικοακουστικό τομέα, που να εξασφαλίζει ισορροπία και προοπτική για:

1. Τον Ελληνικό κινηματογράφο
2. Τις ξένες παραγωγές που γυρίζονται στη χώρα
3. Τις παραγωγές για την εγχώρια τηλεόραση.

Τα βασικά αιτήματα της είναι:

Η Ενίσχυση των επιλεκτικών προγραμμάτων να ανέβει στα 15.000.000€ ετησίως, με σταθερή πηγή χρηματοδότησης, ώστε να υπάρξει ισχυρή εθνική κινηματογραφία

Σαφή και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για το cash rebate, που αφορά όλες τις παραγωγές

Θεσμική συμμετοχή των επαγγελματιών στη χάραξη πολιτικής.

Στόχος είναι ένα βιώσιμο οικοσύστημα όπου ο Ελληνικός κινηματογράφος θα συνυπάρχει ισότιμα με τις ξένες παραγωγές και τις εγχώριες τηλεοπτικές παραγωγές, δημιουργώντας χώρο για επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Η εμπειρία άλλων χωρών δείχνει ότι μόνο με αυτή τη συνύπαρξη ο κλάδος μπορεί να αναπτυχθεί και να παραμείνει ανταγωνιστικός.

Παράλληλα, ζητείται η αποτελεσματική και χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια εφαρμογή του cash rebate, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις που αποθαρρύνουν διεθνείς χρηματοδότες και επιβαρύνουν οικονομικά εγχώριες και ξένες παραγωγές.

Τέλος, απαιτείται η ενεργή συμμετοχή της ιδιωτικής τηλεόρασης, όχι μόνο ως αποδέκτη κινήτρων, αλλά και ως επενδυτή στο ελληνικό σινεμά, βάσει του ήδη θεσμοθετημένου ποσοστού 1,5% επί του κύκλου εργασιών – ένα μέτρο που εφαρμόζεται επιτυχημένα διεθνώς, αλλά παραμένει ανενεργό στην Ελλάδα τόσο για τους εγχώριους όσο και για τους αλλοδαπούς παρόχους.

Τα τρία αυτά σκέλη της οπτικοακουστικής παραγωγής μπορούν να συνεισφέρουν ισότιμα σε επενδύσεις, ευκαιρίες για απασχόληση και έσοδα για το Δημόσιο.

Η Ορατότης Μηδέν συνεχίζει, χωρίς να επαναπαύεται στο ότι κατάφερε να εκκινήσει τον δημόσιο διάλογο και να προκαλέσει κάποιες πρώτες αλυσιδωτές αντιδράσεις εκ μέρους της Πολιτείας.

Το σινεμά, το ελληνικό σινεμά και ο ελληνικός οπτικοακουστικός τομέας, είναι πολύ σημαντική υπόθεση για να την αφήσουμε στην τύχη της. Οι ταινίες και οι ελληνικές ταινίες ακόμα πιο πολύ, είναι η ταυτότητά μας, αποτυπώνουν την ιστορία και το παρελθόν μας, το παρόν μας και την αίσθησή μας για το μέλλον, σώζουν και εξελίσσουν τη γλώσσα μας, αποτυπώνουν το τοπίο της χώρας μας και τις μεταλλάξεις του, είναι από τα πιο σημαντικά εργαλεία διαλόγου με την παγκόσμια κοινότητα, και από τα πιο βασικά εργαλεία πολιτιστικής διπλωματίας, προβολής και επιρροής, soft power, που μπορεί να διαθέτει μια χώρα. Και παρόλα τα προβλήματα, παρόλα τα λάθη, χάρη στην αυτοθυσία των δημιουργών και των συντελεστών του, το ελληνικό σινεμά κατάφερε να συνεχίσει να κάνει τα παραπάνω, με απρόσμενη και σταθερή επιτυχία. Όμως τώρα, η Πολιτεία πρέπει να έρθει στο ύψος των περιστάσεων.

Μέχρι τότε,  συνεχίζουμε με μια σειρά συντονισμένων δράσεων και μια καμπάνια για την ενημέρωση όλων εντός και εκτός της χώρας, ώστε τα ζητήματά μας να γίνουν ακόμη πιο ορατά, κατανοητά και αντικείμενο ουσιαστικού θεσμικού διαλόγου, στην Ελλάδα και διεθνώς.

Το spot που δημιουργήθηκε για την πρωτοβουλία
(σενάριο: Φοίβος Οικονομίδης, direction, design & animation: NORMAL TOAST)

 

Στη Συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκαν τα αιτήματα της πρωτοβουλίας και τονίστηκε πως καθαροί στόχοι της είναι ο ελληνικός κινηματογράφος να έχει τα χρήματα που χρειάζεται για να συμμετέχει ανταγωνιστικά στο ευρωπαϊκό περιβάλλον, αλλά και οι αλλοδαπές παραγωγές να νιώθουν την ασφάλεια πως οι εκταμιεύσεις του cash rebate θα συντελούνται εντός συγκεκριμένων χρονικών ορίων, χωρίς περιττή γραφειοκρατία.

 

Η πρωτοβουλία έκανε σαφές πως δεν είναι ενάντιον του ΕΚΚΟΜΕΔ. «Δεν είμαστε απέναντι σε κανέναν. Το ζήτημα δεν είναι προσωπικό. Το ΕΚΚΟΜΕΔ είναι το σπίτι μας, είναι ο οργανισμός που υπάρχει γιατί υπάρχουν κινηματογραφιστές, και το μόνο που μας απασχολεί είναι η σωστή του λειτουργία, η επαρκής ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ χρηματοδότηση όλων των προγραμμάτων του, και η ύπαρξη μιας εθνικής κινηματογραφικής στρατηγικής που θα έχει προοπτική και θα λαμβάνει υπόψη της την διεθνή εμπειρία».

Από την πλευρά του ο φορέας έχει ενημερώσει πως στις αρχές του χρόνου θα έχει νέα καθώς θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της δημόσιας, ηλεκτρονικής διαβούλευσης για τον σχεδιασμό των επιλεκτικών προγραμμάτων χρηματοδότησης της επόμενης πενταετίας 2026 - 2030. Με γνώμονα πως οι αλλαγές δεν θα αφορούν μόνο τον τρόπο αξιολόγησης ή τη διάρθρωση των προγραμμάτων, αλλά και την οικονομική ενίσχυσή τους, η πρωτοβουλία παρακολουθεί τις εξελίξεις βήμα-βήμα και ελπίζει πως τα αιτήματά της θα ικανοποιηθούν.

Όπως ακούστηκε χθες στη Συνέντευξη Τύπου, «ο στόχος των δράσεων μας είναι τα ζητήματα του τομέα μας να γίνουν ευρέως κατανοητά και τόσο η καταγραφή τους, όσο και οι λύσεις που προτείνουμε να γίνουν εργαλεία της διοίκησης του ΕΚΚΟΜΕΔ στη διεκδίκηση και απαίτηση των αντίστοιχων νόμων και πόρων από την κυβέρνηση, πόρων που όπως έχουμε ήδη αναλύσει στις επιστολές μας πρέπει να είναι μόνιμοι και σταθεροί και που υπάρχουν τρόποι να μην προέρχονται όλοι από τον κρατικό προϋπολογισμό. Και τέλος, να επαναλάβουμε πως το πιο σημαντικό είναι να υπάρξει μια στρατηγική που θα ισορροπήσει την παραγωγή του ελληνικού κινηματογράφου με τις αλλοδαπές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές».

Μπορείτε να διαβάσετε το πλήρες κείμενο των εισηγήσεων της πρωτοβουλίας εδώ.

Οι ελληνικές ταινίες του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου ΘεσσαλονίκηςO Ντάνιελ Ντέι-Λιούις και «Το Αριστερό μου Πόδι» που «δεν θα μπορούσε να κάνει σήμερα»