Αμφιλεγόμενες οι προϋποθέσεις συμμετοχής στα Όσκαρ από του χρόνου

Ένα άρθρο του Hollywood Reporter ρίχνει φως στους νέους κανόνες της Οσκαρικής Ακαδημίας, που στο όνομα αναμφίβολα ευγενών προθέσεων και της επίτευξης της συμπερίληψης, προτρέπει τα μεγάλα στούντιο και τις μικρότερες εταιρείες παραγωγής σε πρακτικές που οδηγούν σε έναν εργασιακό εφιάλτη, στη χυδαία καταπάτηση θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στην επακόλουθη κατάργηση του πληροφοριακού αυτοκαθορισμού και της ιδιωτικότητας.

Από τον Γιάννη Βασιλείου
Αμφιλεγόμενες οι προϋποθέσεις συμμετοχής στα Όσκαρ από του χρόνου

Να ξεκαθαρίσουμε πώς είμαστε υπέρ της συμπερίληψης, η δε λήψη θετικών μέτρων για να επιτευχθεί η ισότητα στους χώρους εργασίας προβλέπεται και στην έννομη τάξη των περισσότερων δημοκρατικών χωρών – στη δική μας πχ. υπάρχει και σχετική συνταγματική κατοχύρωση. Τι γίνεται, όμως, όταν έρχεται σε σύγκρουση με άλλα δικαιώματα, όπως εκείνα της προσωπικότητας και του επονομαζόμενου πληροφοριακού αυτοκαθορισμού;

Διαβάστε και προβληματιστείτε. Όταν κάποιος παραγωγός υποβάλλει την ταινία του στα Όσκαρ, καλείται να συμπληρώσει μια σειρά από ερωτηματολόγια. Στην πλατφόρμα υποβολής, λοιπόν, υπάρχουν ερωτήσεις για την φυλή, το φύλο και τον σεξουαλικό προσανατολισμό όσων εργάστηκαν στην παραγωγή ή αν διαθέτουν κάποια χρόνια ασθένεια ή αναπηρία ή πρόβλημα υγείας αρκετά σοβαρό ώστε να δυσχεραίνει την καθημερινότητά τους.

Το ένα ζήτημα είναι ότι τα Όσκαρ με αυτό τον τρόπο δημιουργούν μια βάση δεδομένων αμφίβολης ασφάλειας με ευαίσθητες πληροφορίες για τα άτομα που εργάζονται στη βιομηχανία, το άλλο ότι εξαναγκάζουν την εργοδοσία να προχωρά σε αδιανόητες για ένα κράτος δικαίου ερωτήσεις προς τους εργαζομένους της, το τρίτο ότι εξαναγκάζει εμμέσως τους ίδιους τους ανθρώπους, αν θέλουν να βρεθούν υποψήφιοι για Όσκαρ, να προχωρήσουν στην κοινοποίηση προσωπικών τους δεδομένων. «Δεν είναι δική μου αρμοδιότητα να ρωτήσω ποιος είναι γκέι, όταν είναι παράνομο να ρωτήσω. Έκαναν καλά τη δουλειά τους; Για μένα το ζήτημα έκλεισε εκεί», λέει χαρακτηριστικά στον Hollywood Reporter ένας κινηματογραφιστής που επέλεξε να μείνει ανώνυμος. «Νομικά δεν μπορούμε να κάνουμε αυτές τις ερωτήσεις, δεν μπορώ να γράψω σε κάθε ηθοποιό ξεχωριστά και να του πω “έι, ποιες είναι οι σεξουαλικές προτιμήσεις σου”», λέει ένας άλλος παραγωγός. Βέβαια, η Ακαδημία αναφέρει ότι αρκετοί παραγωγοί και κινηματογραφιστές δηλώνουν ενθουσιασμένοι με το ερωτηματολόγιο και τις προϋποθέσεις, καθώς με αυτό τον τρόπο γνωρίζουν κατά πόσο συνδράμουν στη συμπερίληψη και τονίζει ότι η  συμμετοχή είναι μεγάλη και ενθουσιώδης. Eδώ που τα λέμε, υπήρχε περίπτωση να δηλώσει το αντίθετο;

Ο σχετικός κανονισμός, που θα εφαρμοστεί σταδιακά, ορίζει τέσσερα βασικά standards που στοχεύουν στη συμπερίληψη – δείτε τα στο τέλος του άρθρου, όπως αναφέρονται στο πρωτότυπο κείμενο. Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο του Hollywood Reporter από του χρόνου για να είναι μια ταινία υποψήφια, υποχρεούται να πληροί δύο από τους τέσσερις όρους, με την προοπτική στο μέλλον να είναι υποχρεωτική η συνδρομή και των τεσσάρων.

Μην μας παρεξηγήσετε, οι προθέσεις της Ακαδημίας είναι κάτι παραπάνω από αγαστές. Ο σκοπός, όμως, δεν αγιάζει τα μέσα και τα μέσα σε αυτή την περίπτωση ίσως να είναι κάτι παραπάνω από αμφιλεγόμενα, όπως γράφουμε στον τίτλο. Είναι ηθικά επαίσχυντα, μπορούν να διασφαλιστούν μόνο μέσω της παρανομίας και ενός νέου τύπου εργασιακού «οργουελισμού» και, εμμέσως πλην σαφώς, πλήττουν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, ενώ καμώνονται πως θέλουν να τα διασφαλίσουν. Ελπίζουμε σε άμεσες τροποποιήσεις και, ειλικρινά, τρέμουμε στην ιδέα της καλλιέργειας ενος εθίμου και της επέκτασης ανάλογων πρακτικών και σε άλλους εργασιακούς χώρους, πλην αυτού της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Άλλωστε, ο δρόμος προς την Κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις. 
 

STANDARD AOnscreen

The film must meet one of the following:

At least one of the lead or significant supporting actors is from an underrepresented racial or ethnic group.

At least 30 percent of all actors in secondary and more minor roles are from an underrepresented group.

The main storyline, theme or narrative of the film is centered on an underrepresented group.

STANDARD BThe Team

The film must meet one of the following:

At least two of the creative leadership positions and department heads, such as the director, cinematographer or costume designer, are from underrepresented groups, and at least one of those must belong to an underrepresented racial or ethnic group.

At least six other crew and technical positions, such as the first AD or script supervisor, are from an underrepresented racial or ethnic group.

At least 30 percent of the film’s crew is from an underrepresented group.

STANDARD CAccess

The film must meet both criteria:

The distribution or financing company has paid apprenticeships or internships for underrepresented groups.

The production, distribution and/or financing company offers below-the-line skill development to the underrepresented.

STANDARD DAudience Development

The film must have multiple in-house senior executives from underrepresented groups on the marketing, publicity and/or distribution teams.

Ταινία της Εβδομάδας: Το «Scarlet» του Πιέτρο Μαρσέλο θα το ζήλευε κι ο Ζακ Ντεμί«Μάλλον είναι αριστούργημα» λέει ο Ντι Καπριο για τη νέα ταινία του Σκορσέζε