«Fatherland»: Ο Πάβελ Παβλικόφσκι επιστρέφει στο σινεμά

Επτά ολόκληρα χρόνια μετά τον «Ψυχρό Πόλεμο», ο 67χρονος πια Πολωνός δημιουργός αφήνει πίσω του τις δυσκολίες και ξεκινά γυρίσματα μιας ταινίας που πραγματεύεται την ζωή του Τόμας Μαν.

Από τον Ηλία Δημόπουλο
«Fatherland»: Ο Πάβελ Παβλικόφσκι επιστρέφει στο σινεμά

Κανείς ποτέ δεν είπε ότι είναι εύκολο να γυρίζεις ταινίες. Κι όχι μόνο γιατί «δεν είναι εύκολο», αλλά και γιατί οι δυσκολίες στο επάγγελμα, η συνάρτηση/εξάρτηση μιας διαδρομής από τόσες άλλες, κάνει το γεγονός και μόνο πραγμάτωσης ενός έργου άθλο.

Δείτε ας πούμε τον Παβλικόφσκι. Έκανε το 2011 την «Γυναίκα του Πέμπτου», το 2013 την «Ida» και το 2018 τον «Ψυχρό Πόλεμο». Δεν θα έπρεπε ο δρόμος να είναι στρωμένος με ροδοπέταλα; Θα έπρεπε. Ήταν; Όχι. Το «The Island», που επρόκειτο να κάνει με τον Χοακίν Φίνιξ και την Ρούνι Μάρα, «κόλλησε» μένοντας ανασφάλιστο ενώπιον των απεργιών που έρχονταν και μια δουλειά προετοιμασίας ολίγων ετών πήγε στράφι. Η Μάρα αισιοδοξεί ακόμα ότι θα γίνει κάποτε. Όμως ο Παβλικόφσκι, ήδη 7 χρόνια μετά την ταινία που αγαπήσαμε τόσο εδώ στις Νύχτες Πρεμιέρας, έβαλε πλώρη για κάτι άλλο. Είναι ήδη 67 άλλωστε, άλλος άνθρωπος. Τα γυρίσματα του «Fatherland» δεν αποκλείεται να αρχίσουν μέσα στο ερχόμενο καλοκαίρι. 

Για την ταινία έχει βάλει χέρι ο Έντουαρντ Μπέργκερ (με την εταιρεία του, «nine hours») και 200 χιλιάδες ευρώ έχουν πέσει στην παραγωγή για αρχή από Γερμανία μεριά.

Το σενάριο ανήκει στον Πολωνό και τον Χενκ Χάντλεγκτεν («Babylon Berlin») και είναι μια διασκευή της νουβέλας του Κολμ Τέλμπιν, «The Magician». Θέμα του ένα είδος «μυθοπλαστικής αυτοβιογραφίας» του γιγάντιου Τόμας Μαν, ενός εκ των μυθικών λογοτεχνών του 20ού αιώνα. Η ιστορία ακολουθεί την ζωή του από το Λούμπεκ των παιδικών χρόνων, στον γάμο του στο Μόναχο, την αντίθεσή του στο ναζιστικό καθεστώς και την εξορία του στις ΗΠΑ.

Πρόκειτα για ένα θέμα τόσο εμβριθές, τόσο γεμάτο ενδιαφέρουσες αντιθέσεις, «τόσο 20ός αιώνας», θα έλεγε κάποιος, που είναι στ' αλήθεια ένα διαμέτρημα τύπου Παβλικόφσκι που απαιτείται. Είναι και άλλοι βέβαια (θα ήταν σπουδαίο αν ας πούμε ο Τρίερ καταπιανόταν, o Λάσλο Νέμες ίσως, να πούμε δύο - προς Θεού μην το κάνει κι αυτό ο Γκουαντανίνο που τον τρέμεις να του 'ρθει ένα ριμέικ στο «Θάνατο στη Βενετία»), αλλά ο Παβλικόφσκι είναι από τους ελάχιστους Ευρωπαίους που φαίνονται κατάλληλοι.

Να δούμε τέλος και ποιος θα το φωτογραφίσει, όπως απορεί ο φίλος μας στο World of Reel, από όπου αντλούμε την είδηση. Ο Λούκας Ζαλ, ο Πολωνός «αδελφός» του Παβλικόφσκι από το 2013 κι εντεύθεν (ίσως αυτός που εγκαινίασε έναν τύπο ασπρόμαυρου με την «Ida») δεν έχει κλείσει ακόμα, και από τον «Ψυχρό Πολεμο» και μετά έκανε το «I'm Thinking of Ending Things» και την «Ζώνη Ενδιαφέροντος», οπότε ίσως αποδειχθεί λίγο πιο δύσκολο να χωρέσει κάτι στο πρόγραμμά του. 

Όπως και να το κάνουμε, προσμένουμε.