Πόλεμος δηλώσεων και μηνύσεων για το σενάριο του Ταραντίνο

«Η Gawker Media έχει κάνει επιχείρηση τη σκανδαλοθηρική δημοσιογραφία, παραβιάζοντας τα ατομικά δικαιώματα για να πουλήσει. Αυτήν τη φορά όμως το παρατράβηξε»

Aπό την Ανθή Νταουσάνη
Πόλεμος  δηλώσεων και μηνύσεων για το σενάριο του Ταραντίνο

Ο Κουέντιν Ταραντίνο ακύρωσε την περασμένη εβδομάδα το γουέστερν «The Hateful Eight», οργισμένος, αλλά και πικραμένος που το σενάριό του διέρρευσε, όταν ο ίδιος το εμπιστεύτηκε στους ηθοποιούς που προορίζονταν για τους ρόλους κι εκείνοι το «έκαναν πάσα» σε ατζέντηδες του Χόλιγουντ.

Όλα αυτά έμοιαζαν να έχουν λάβει τέλος, με πληροφορίες να κάνουν λόγο για τα επόμενα σχέδια του σκηνοθέτη, αλλά και κάποιες φωνές να διατυπώνουν θεωρίες ότι όλα αυτά δεν ήταν παρά ένα διαφημιστικό κόλπο κι ότι το πρότζεκτ θα επανέλθει τελικά στην ατζέντα.

Παρόλα αυτά, σταδιακά γίνονταν γνωστά όλο και περισσότερα στοιχεία της πλοκής για μια ταινία που θα είχε επίκεντρο δυο κυνηγούς κεφαλών, που μεταφέρουν αιχμαλώτους και επικηρυγμένους νεκρούς διά μέσου του Γουαϊόμινγκ του 19ου αιώνα.

Αποκορύφωμα των διαρροών υπήρξε η δημοσίευση στο γνωστό χολιγουντιανής θεματολογίας blog της Gawker Media «Defamer» ενός λινκ που οδηγούσε απευθείας στο 146 σελίδων παράνομα δημοσιευμένο σενάριο, κάτω από τον τίτλο «Εδώ θα δείτε το σενάριο του Ταραντίνο που διέρρευσε».

Αυτή η εξέλιξη εξόργισε το δημιουργό που δε δίστασε να προχωρήσει σε μήνυση κατά της εταιρείας ζητώντας αποζημίωση ενός εκατομμυρίου δολαρίων, με κατηγορίες οι οποίες διατυπώνονται ως ακολούθως:

«Η Gawker Media έχει κάνει επιχείρηση τη σκανδαλοθηρική δημοσιογραφία, παραβιάζοντας τα ατομικά δικαιώματα για να πουλήσει. Αυτήν τη φορά όμως το παρατράβηξε. Αντί να δημοσιεύσει απλώς μια είδηση, πληροφορώντας το αναγνωστικό κοινό της ότι το σενάριο του ενάγοντος διέρρευσε και κυκλοφορεί στο Χόλιγουντ χωρίς την άδειά του, η Gawker Media αγνόησε τη δημοσιογραφική δεοντολογία, προωθώντας τον ιστότοπό της ως την αποκλειστική πηγή από την οποία ο καθένας μπορούσε να διαβάσει παράνομα ολόκληρο το αυθεντικό σενάριο της ταινίας. Ο τίτλος καυχιέται “Here is the leaked Quentin Tarantino Hateful Eight Script” – εδώ, όχι κάπου αλλού, αλλά σ’ εμάς, στο σάιτ της Gawker. Στη συνέχεια το άρθρο περιλαμβάνει πολλαπλά απευθείας links στο πρωτότυπο υλικό μέσα από μια βολικά ανώνυμη και άγνωστη ηλεκτρονική διεύθυνση (URL), με ένα απλό “κλικ” και με ενθάρρυνση των αναγνωστών της σελίδας να “απολαύσουν” πρώτοι το σενάριο. Δεν υπάρχει κανένα ενημερωτικό και δημοσιογραφικό άλλοθι στην πράξη της Gawker Media να διευκολύνει και να ενθαρρύνει την παράνομη ανάγνωση και το “κατέβασμα” του σεναρίου του ενάγοντος χωρίς την άδειά του και αυτή η συμπεριφορά φέρνει την εταιρεία ενώπιον του Νόμου».

Σε μια προσπάθεια να αποκρούσει τις κατηγορίες, ο Τζον Κουκ της Gawker Media απαντάει στο σκηνοθέση με την ακόλουθη ανάρτηση, χρησιμοποιώντας τις πρόσφατες δηλώσεις του στο Deadline, όπου ο Ταραντίνο δήλωνε κολακευμένος από το ενδιαφέρον του κόσμου να «ανεβάζει» τα κείμενά του στο διαδίκτυο και να τα σχολιάζει.

«Την περασμένη εβδομάδα, πριν από τη δημοσίευση του σεναρίου online, αλλά αφού αυτό είχεήδη κυκλοφορήσει στο Χόλιγουντ, ο Ταραντίνο μετέτρεψε τη διαρροή του «The Hateful Eight» σε πρώτη είδηση, μιλώντας εκτενώς για το συμβάν στο Deadline Hollywood, το οποίο είχε επίσης αποκτήσει ένα αντίγραφο του κειμένου. Τα δημόσια παράπονά του για τη διαρροή, για την οποία ενοχοποιεί τα έξι άτομα στα οποία εμπιστεύτηκε το σενάριο (με διαφορετικό βάρος ονόματος ο καθένας και πιθανότητες ενοχής),  αναδημοσιεύτηκαν από δεκάδες ειδησεογραφικά σάιτ, συμπεριλαμβανομένου και του Defamer. Και ήταν ο ίδιος ο Ταραντίνο που έκανε πρωτοσέλιδο το όλο θέμα με το σενάριό του, στρέφοντας επάνω του την προσοχή όλων» ήταν η απάντηση της ιστοσελίδας, που προσπάθησε να ρίξει το φταίξιμο στον ίδιο το σκηνοθέτη μετά από τις δημόσιες δηλώσεις του και την ηχηρή ακύρωση της ταινίας του που ανακοίνωσε μέσω του Τύπου.

Ο Ταραντίνο δεν έχει ακόμα αντιδράσει σε αυτήν την απάντηση, αλλά ο συντάκτης του Deadline, Μάικ Φλέμινγκ Τζούνιορ, που πήρε συνέντευξη από το δημιουργό, έσπευσε να σχολιάσει ότι ο Κουκ παραποίησε εντελώς τα λεγόμενα του Ταραντίνο, αποσπώντας μια πρότασή του από τα συμφραζόμενα: «Αυτό που μου είπε ο κινηματογραφιστής ήταν ότι δεν είναι υποκριτής. Του αρέσει να ψάχνουν στο διαδίκτυο και να σχολιάζουν τη δουλειά του και αυτό έχει συμβεί στο παρελθόν όταν γύριζε ταινίες που το τελικό draft του σεναρίου έβγαινε online, χωρίς να τον αναστατώνει. […" Aυτό που στη Gawker μοιάζουν να αγνοούν είναι ότι πρόκειται για πνευματική του ιδιοκτησία και όταν κυκλοφορεί σε μια ανώνυμη ηλεκτρονική διεύθυνση όπου οι αναγνώστες της Gawker Media ενθαρρύνονται να ανατρέξουν, μόνο ο ίδιος ο Ταραντίνο είναι σε θέση να αποφασίσει αν αυτό τον εξοργίζει ή όχι».

Οι «μέθοδοι» και το περιεχόμενο των ηλεκτρονικών μέσων της Gawker Media δεν είναι άγνωστα στη βιομηχανία του θεάματος. Σε πρόσφατο επεισόδιο του «Girls»η Λένα Ντάναμ υπερασπίστηκε άλλο σάιτ της εταιρείας, το φεμινιστικό «Jezebel» ως «ένα μέρος όπου οι φεμινίστριες μπορούν να βρουν υποστήριξη, κάτι που έχουμε ανάγκη σήμερα, σε ένα κόσμο γυναικείας διαπόμπευσης», ενώ ο Άνταμ Ντράιβερ χαρακτήρισε τους συντάκτες της Gawker ως «ζηλιάηδες ανθρώπους που βγάζουν το ψωμί τους απευθυνόμενοι στα πιο βαθιά μας ένστικτα να δούμε ο ένας τον άλλο να τις τρώει».

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ