Ο Μάρτιν Σκορσέζε υποκλίνεται στην Τζίνα Ρόουλαντς

Ο σκληρός και για το σινεμά μήνας Αύγουστος σήμανε την έξοδο της πιο αφτιασίδωτα περίτεχνης Αμερικανής ηθοποιού του 2ου μισού του 20ου αιώνα. Και ο Μάρτιν Σκορσέζε έχει ένα πολύ προσωπικό λόγο να αποχαιρετά.

Από τον Ηλία Δημόπουλο
Ο Μάρτιν Σκορσέζε υποκλίνεται στην Τζίνα Ρόουλαντς

Χωρίς την προσωπική υποστήριξη του Κασαβέτη και της Ρόουλαντς, λέει ο Μάρτι μας, μπορεί και να είχε εγκαταλείψει πολύ πρώιμα την σκηνοθετική του σταδιοδρομία. Ο θάνατος της ιερής ηθοποιού, πλήρης ημερών μεν αλλά είμαστε πλεονέκτες άθελά μας, δεν αρεσκόμαστε σε έναν κόσμο ελλείψει κάποιων, ενέπνευσε μια δήλωση του σκηνοθέτη:

«Στην οθόνη δεν υπήρχε κανείς ακριβώς σαν αυτήν. Το λέμε συχνά αυτό για ανθρώπους όταν φεύγουν, όμως στην περίπτωση της Τζίνα είναι ακριβές. Είχε μια εξαιρετικά ασυνήθιστη σχέση χαρακτηριστικών. Το ταλέντο της, ήταν ασύνηθες. Η γενναιότητα και η προσήλωσή της στην τέχνη της, ομοίως. Η παρουσία της...μπορούσε να κρατήσει μια αίθουσα απλώς περπατώντας ή στεκόμενη. Η ευγένεια και η ανθρωπιά της που τα γνωρίζω από πρώτο χέρι. Η ομορφιά της, γήινη και αιθέρια μαζί.»

«Αν είχε γεννηθεί νωρίτερα θα ήταν ίσως μια άλλου τύπου σταρ, σαν την Μαίρη Άστορ ή την Μπέτι Ντέιβις, της οποίας τη δουλειά λάτρευε. Αλλά παντρεύτηκε τον Τζον Κασαβέτης. Έκανε αξιοσημείωτη δουλειά με άλλους, τον Γούντι Άλεν, τον Τζιμ Τζάρμους, τον Πολ Σρέιντερ, τον γιο της, Νικ. Αλλά οι ταινίες που έκαναν με τον Τζον, οι πιο πολλές στο σπίτι τους, με τα δικά τους λεφτά, ήταν πραγματικά οικογενειακές υποθέσεις, που έχαιραν απόλυτης ανεξαρτησίας», λέει ο Σκορσέζε. «Αντιπροσωπεύουν μια κορυφή του κινηματογράφου. Προκάλεσαν ο ένας τον άλλον και πίεσαν προς τα εμπρός. Έκαναν έργα που ενέπνευσαν γενιές δημιουργών και ηθοποιών. Όπως είπε ο Πίτερ Μπρουκ για τον Σαίξπηρ, αυτά είναι έργα που θα προπορεύονται πάντα.»

Ας είναι ελαφρύ το χώμα και ανθεκτική μνήμη της. Καθώς λόγος και διάλογος εκπίπτουν (όχι βέβαια ότι άλλοτε ήμασταν πλημμυρισμένοι στον διάλογο και την καλή προαίρεση, απλώς δεν ήταν τόσο διάσημη η κακοήθεια) φαντάζει δύσκολο το σινεμά αυτής και του Τζον να γοητεύει και να αφορά όπως θα ήθελε κανείς. Ωστόσο μέρος της ευθύνης βαραίνει και εμάς. Εκτελώντας ένα μικρό χρέος, και μάλιστα με την πιο προσβάσιμη (αλλά όχι λιγότερο έκτακτη) συνεργασία του ζεύγους προβάλλουμε μεθαύριο Πέμπτη, 22 Αυγούστου, στο πλαίσιο του 14ου Athens Open Air Film Festival powered by ΔΕΗ, την «Gloria» του Τζον Κασαβέτης.

Περισσότερα εδώ.

«Οθέλλος» στο Ιράκ; Ο Ντάνιελ Κρεγκ έτοιμος για την κινηματογραφική μεταφοράΗ ΕΑΚ ρωτάει το Υπουργείο Πολιτισμού για την αντικατάσταση της επιτροπής επιλογής της υποψηφιότητας για Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας