Αυτή είναι η λίστα με τις 50 καλύτερες ταινίες του 2021 για το Sight & Sound

Για δεύτερη φορά, η Τζοάνα Χογκ με το «The Souvenir» (με το «Part II» φέτος) παίρνει τη πρωτιά στη λίστα του Sight & Sound με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Και γίνεται η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτις που το πετυχαίνει.

Από τον Χρήστο Πολίτη
Αυτή είναι η λίστα με τις 50 καλύτερες ταινίες του 2021 για το Sight & Sound

Εξαιρετική βρετανίδα δημιουργός, είχε δείξει ήδη δείγματα από το «Archipelago» του 2010, αλλά ήταν το «The Souvenir», μια ταινία που «έσπασε» σε δυο μέρη, το μεν πρώτο το 2019, το δεύτερο φέτος, που την καταξίωσε. Και κατάφερε να κερδίσει την πρώτη θέση στις ετήσιες λίστες του Sight & Sound και με τις δυο ταινίες της.

Η ιστορία του «The Souvenir» τοποθετείται στην Αγγλία της δεκαετίας του ’80 και ακολουθεί την Τζούλι, μια νεαρή αστή που κάνει τα πρώτα βήματα στον χώρο του σινεμά ως σκηνοθέτιδα, αλλά και στον έρωτα, γνωρίζοντας τον Άντονι, ένα αγόρι με αυτοκαστροφικές τάσεις.

Με πρωταγωνίστρια την Όνορ Σουίντον Μπερν και τη μητέρα της Τίλντα Σουίντον να σιγοντάρει, το «The Sounvenir: Part II» κατάφερε να αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές για τον τρόπο που διαχειρίζεται τη σχέση της πραγματικότητας, της απώλειας και του σινεμά με έναν τρόπο που καταστρατηγείται ο κανόνας που θέλει τις συνέχειες να πασχίζουν να υπερβούν το πρωτότυπο και πρώτο μέρος.

Όπως το 2019, όταν και είχε κερδίσει τη πρώτη θέση στην ετήσια λίστα του Sight & Sound με τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, αφήνοντας πίσω τα «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν-χο, τον «Ιρλανδό» του Μάρτιν Σκορσέζε, το «Κάποτε στο…Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο, το «Πορτραίτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται» της Σελίν Σιαμά, αλλά και το «Πόνος και Δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ, έτσι και φέτος κατακτά την κορυφή σε μια χρονιά περίεργη λόγω και των περιορισμών του Covid-19, που σιγά σιγά ξεκίνησαν να αίρονται, τα στούντιο να ανασαίνουν και τα σινεμά να ανοίγουν ξανά, έστω και δειλά.

Φέτος, στη λίστα συναντάμε τη «Μικρή Μαμά» της Σελίνα Σιαμά (2η θέση), την «Ανάμνηση» του Απιτσατπόνγκ Βιρασετακούν (4η θέση), την «Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον (6η θέση), το «Dune» του Ντενί Βιλνέβ (14η θέση), τη «Γαλλική Αποστολή» του Γουές Άντερσον (23η θέση), το «Red Rocket» του Σον Μπέικερ (37η θέση), αλλά και το «Cry Macho» του Κλιντ Ίστγουντ (49η θέση).

Στατιστικά της λίστας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, είναι πως από τις 50 θέσεις, 14 καταλαμβάνουν γυναίκες δημιουργοί, ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι έχει 2 ταινίες στη 50άδα, ο παραγκωνισμός της Disney και πως απουσιάζουν ταινίες όπως οι «Παράλληλες Μητέρες» του Πέδρο Αλμοδόβαρ ή ο φετινός Χρυσός Λέοντας, το συγκλονιστικό «Γεγονός» της Οντρέ Ντιγουάν, αλλά εδώ παίζει ρόλο η κυκλοφορία της ταινίας στις αγγλικές αίθουσες, καθώς συναντάμε και «περσινές» ταινίες, όπως η «Χώρα των Νομάδων» της Κλόι Τζάο, η «Πρώτη Αγελάδα» της Κέλι Ράινχαρτ, η «Νύμφη του Νερού» του Κρίστιαν Πέτζολντ και το «Minari» του Λι Άιζακ Τσανγκ.

Τέλος, από τις 50 ταινίες της λίστας, 17 από αυτές έχουν προβληθεί στις 2 τελευταίες διοργανώσεις του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

Αναλυτικά, η φετινή 50άδα είναι η εξής:

1. «The Souvenir: Part II», Τζοάνα Χογκ
2. «Μικρή Μαμά», Σελίν Σιαμά
3. «Drive my Car», Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι
4. «Ανάμνηση», Απιτσατπόνγκ Βιρασετακούν
5. «Titane», Ζουλιά Ντικουρνό
6. «Η Εξουσία του Σκύλου», Τζέιν Κάμπιον
7. «What do we See When we Look at the Sky?», Αλεξάντρε Γκομπερίτζε
8. «Το Καλοκαίρι της Soul», Αχμίρ Χαλίμπ Τόμπσον
9. «Annette», Λεός Καράξ
10. «Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας», Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι

11. «Το Νησί του Μπέργκμαν», Μία Χάνσεν-Λοβ
12. «Ο Πράσινος Ιππότης», Ντέιβιντ Λόουρι
13. «The Velvet Underground», Τον Χέινς
14. «Dune», Ντενί Βιλνέβ
15. «Spencer», Πάμπλο Λαραίν
16. «The Worst Person in the World», Χοακίμ Τρίερ
17. «Η Πρώτη Αγελάδα», Κέλι Ράιχαρντ
18. «Censor», Πράνο Μπέιλι-Μποντ
19. «Flee», Γιόνας Πίτερ Ρασμούσεν
20. «Il Buco», Μικελάντζελο Φραμαντίνο
21. «Η Χαμένη Κόρη», Μάγκι Τζίλενχαλ
22. «Η Χώρα των Νομάδων», Κλόι Τζάο
23. «Η Γαλλική Αποστολή», Γουές Άντερσον
24. «Αζόρ», Αντρέας Φοντάνα
25. «Zola», Γιανίτσα Μπράβο
26. «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό», Ράντου Ζούντε
27. «Benedetta», Πολ Βερχόφεν
28. «Ο Πατέρας», Φλόριαν Ζέλερ
29. «Pig», Μάικλ Σαρνόσκι
30. «Hit the Road», Πανάχ Παναχί
31. «ear for eye», Ντέμπι Τάκερ Γκριν
32. «Benedition», Τέρενς Ντέιβις
33. «The Card Counter», Πολ Σρέιντερ
34. «Minari», Λι Άιζακ Τσανγκ
35. «Ήχος από Μέταλλο», Ντάριους Μάρντερ
36. «Judas and the Black Messiah», Σάκα Κινγκ
37. «Red Rocket», Σον Μπέικερ
38. «Compartment No. 6», Γιούχο Κουοσμάνεν
39. «Beginning», Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι
40. «Playground», Λάουρα Γουάντελ
41. «The Tsugua Diaries», Μορίν Φαζεντέιρο & Μιγκέλ Γκόμεζ
42. «Shiva Baby», Έμα Σέλιγκμαν
43. «Η Νύμφη του Νερού», Κρίστιαν Πέτζολντ
44. «Belle», Χοσόντα Μαμόρου
45. «Limbo», Μπεν Σάροκ
46. «Friends and Strangers», Τζέιμς Βόγκαν
47. «Το Χέρι του Θεού», Πάολο Σορεντίνο
48. «After Love», Αλίμ Χαν
49. «Cry Macho», Κλιντ Ίστγουντ
50. «Quo Vadis, Aida?», Τζασμίλα Ζμπάνιτς