Σε ένα παρακμιακό μοτέλ, που μοιάζει ακόμα πιο μίζερο λόγω θολωμένης ασπρόμαυρης φωτογραφίας, ένας τύπος καπνίζει ασταμάτητα, ψάχνει στις αγγελίες για δουλειά σε γραφείο κηδειών, φλερτάρει με αλλοδαπή ελευθέρων ηθών ώσπου της προτείνει γάμο, ενώ παράλληλα -σε άλλο χρόνο- τον βλέπουμε να ετοιμάζεται για μια κηδεία. Είναι ο Βίνσεντ Γκάλο, ο γνωστός Αμερικανός καρατερίστας που είχε πρωτοβγεί στη σκηνοθεσία το 2002 με εκείνο το εξωφρενικό «Brown bunny».
Το παρόν φιλμ, το ίδιο sui generis με το προηγούμενο, έχει τίτλο «Υποσχέσεις γραμμένες στο νερό» και συμμετέχει στο επίσημο διαγωνιστικό της Μόστρα. Διαρκεί μόλις 75 λεπτά, που όμως μοιάζουν 75 ώρες ελέω των ναρκισσιστικών εμμονών του δημιουργού και πρωταγωνιστή του. Ας μην τον αδικούμε, πάντως. Στην έτερη ταινία που τον βρίσκει στο διαγωνιστικό, ως σκέτα ηθοποιό, είναι άκρως πειστικός -ίσως και για βραβείο- σε έναν ολότελα βουβό ρόλο.
Παίζει τον Αφγανό αντάρτη που αιχμαλωτίζεται από τον αμερικανικό στρατό, αλλά καταφέρνει να αποδράσει και επιδίδεται σε έναν σκληρό αγώνα επιβίωσης στη χιονισμένη πολωνική ύπαιθρο - κοντά σε ένα στρατόπεδο που έχουν στήσει οι Αμερικανοί για να ανακρίνουν υπόπτους για τρομοκρατία (υπάρχει, λοιπόν, κι ένα Γκουαντάναμο σε ευρωπαϊκό έδαφος;). «Essential killing» λέγεται το φιλμ και είναι σκηνοθετημένο από τον Πολωνό Γέρζι Σκολιμόφσκι με τους τρόπους και τους ρυθμούς μιας χωρίς νεκρούς χρόνους περιπέτειας καταδίωξης.
Οσο για το εκτός συναγωνισμού κομμάτι, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό φέτος μοιάζει να είναι ο πλούτος των ντοκιμαντέρ που υπογράφουν διάσημοι σκηνοθέτες αλλά και ηθοποιοί. Με το «Passione» ο ιταλικής καταγωγής Τζον Τορτούρο αποτίει φόρο τιμής στο ναπολιτάνικο τραγούδι.
Με το «Ενα γράμμα στον Ελία» ο Μάρτιν Σκορσέζε αφιερώνει τη δική του 60λεπτη φιλμική επιστολή λατρείας και θαυμασμού στον Ελία Καζάν, χρησιμοποιώντας ως «μεσάζοντα» τον ειδικευμένο επί του υποκειμένου κριτικό και ιστορικό κινηματογράφου Κεντ Τζόουνς.
Και με το «Είμαι ακόμα εδώ» ο Κέισι Αφλεκ προσπαθεί να φωτίσει τους λόγους που ο κουνιάδος του, Χοακίν Φίνιξ, αποφάσισε να εγκαταλείψει την ηθοποιία για να δοκιμάσει την τύχη του ως γενειοφόρος εκπρόσωπος της ραπ μουσικής. Κι αν το τελευταίο ακούγεται από ελάχιστα έως καθόλου ενδιαφέρον, δεν πειράζει, έχουμε ακόμα να περιμένουμε τον αδελφό του Κέισι, τον Μπεν Αφλεκ, που ετοιμάζεται να «προσγειωθεί» σε λίγες ώρες στο Λίντο με το αστυνομικό δράμα «The town», τη νέα του πολυσυζητημένη οσκαρικής φιλολογίας σκηνοθετική δουλειά.
«Casus belli»
Εξυπνο, αιχμηρό, άκρως παραστατικό σχόλιο κατά του καταναλωτισμού το 11λεπτο φιλμ «Casus belli» του δικού μας Γιώργου Ζώη. Συμφώνησε και το κοινό με το βροντερό του χειροκρότημα. Ας ελπίσουμε το ίδιο να κάνει και η κριτική επιτροπή του τμήματος «Orrizonti» με κάποιο βραβείο.
Ρόμπυ Εκσιέλ