Το Χόλιγουντ τιμά τον Τόνι Σκοτ

Ένας από τους πιο πετυχημένους εμπορικούς σκηνοθέτες των τελευταίων δεκαετιών («Top Gun», «Man on Fire»), και αδερφός του Ρίντλεϊ Σκοτ, πήδηξε από γέφυρα του Λος Άντζελες.

Από τη Χριστίνα Λιάπη
Το Χόλιγουντ τιμά τον Τόνι Σκοτ

Ένας από τους πιο πετυχημένους εμπορικούς σκηνοθέτες των τελευταίων δεκαετιών, και αδερφός του Ρίντλεϊ Σκοτ, ο Τόνι Σκοτ σκοτώθηκε το μεσημέρι της Κυριακής, πηδώντας από την γέφυρα Βίνσεντ Τόμας στην περιοχή Σαν Πέδρο του Λος Άντζελες. Περαστικοί είδαν τον 68χρονο σκηνοθέτη να σταματά το αυτοκίνητό του, όπου αργότερα βρέθηκε και σημείωμα αυτοκτονίας, και να πηδά στο νερό από όπου ανασύρθηκε νεκρός περίπου τρεις ώρες αργότερα. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ, διέκοψε τα γυρίσματα του «The Counselor» με τον Μάικλ Φασμπέντερ και τον Μπραντ Πιτ και ταξίδεψε από το Λονδίνο στο Λος Άντζελες για να είναι κοντά στην ευρύτερη οικογένεια Σκοτ, όσο φήμες περί μη εγχειρήσιμου όγκου στον εγκέφαλο καταρρίπτονται από δηλώσεις της οικογένειας.

Εν τω μεταξύ, το Χόλιγουντ αποτίει φόρο τιμής στον Άγγλο σκηνοθέτη, που εδώ και πολλές δεκαετίες ζούσε και δούλευε στο Λος Άντζελες, με τα περισσότερα μηνύματα να επικεντρώνονται στο αστείρευτο ταλέντο του και την σεμνή, γενναιόδωρη στάση του απέναντι στους συναδέλφους και τους συνεργάτες του. 

 

 «Ο Τόνι ήταν ένας αγαπημένος φίλος και θα μου λείψει πολύ. Ήταν ένας δημιουργικός οραματιστής που άφησε ένα τεράστιο σημάδι στο σινεμά,» δήλωσε μεταξύ άλλων ο Τομ Κρουζ, ο οποίος μόλις την προηγούμενη εβδομάδα επισκέφθηκε μια αεροπορική βάση της Νεβάδα με τον Σκοτ, στο πλαίσιο της έρευνάς τους για το «Top Gun 2».

Ο πιο αγαπημένος ηθοποιός του Σκοτ, Ντένζελ Γουάσινγκτον, δημοσίευσε την εξής δήλωση: «Ο Τόνι Σκοτ ήταν ένας μεγάλος σκηνοθέτης, ένας αληθινός φίλος και είναι αδιανόητο το ότι τώρα έχει φύγει. Είχε ένα τεράστιο πάθος για τη ζωή και την τέχνη του σινεμά, και μπόρεσε να μοιραστεί με όλους μας μέσα από την κινηματογραφική του ιδιοφυία. Η οικογένειά μου στέλνει τις προσευχές και τα βαθύτερα συλληπητήριά της σε όλη την οικογένεια Σκοτ.»

Ο Ρον Χάουαρντ έγραψε στο twitter: «Όχι άλλες ταινίες του Τόνι Σκοτ. Είναι μια τραγική μέρα», ενώ ο Στίβεν Φράι από τη μεριά του έγραψε: «Θλίβομαι βαθιά με τα νέα για τον Τόνι Σκοτ. Ένας λαμπρός κινηματογραφιστής και ο πιο γοητευτικός, μετριόφρων άνθρωπος». Η Κίρα Νάιτλι, πρωταγωνίστρια της ταινίας  του, «Domino», τον αποκάλεσε «έναν από τους πιο εκπληκτικούς, ευφάνταστους ανθρώπους με τους οποίους έχω δουλέψει ποτέ».Ο Ντάνκαν Τζόουνς, σκηνοθέτης του «Moon» και του «Source Code», τόνισε το ρόλο που έπαιξε στην πολλά υποσχόμενη καριέρα του ο Σκοτ, λέγοντας ότι «τον πήρε κάτω από τη φτερούγα του και συντήρησε το πάθος μου να κάνω ταινίες.»

Ένας πρωτοπόρος του σινεμά δράσης και ένας γενναιόδωρος μέντορας

Γεννημένος το 1944 στην Αγγλία, ο Σκοτ σπούδασε ζωγραφική πριν στραφεί στο σινεμά και γυρίσει την μικρού μήκους ταινία «One of the Missing». Αποφασιστικό ρόλο στην καριέρα του έπαιξε η ίδρυση, από κοινού με τον αδελφό του, Ρίντλεϊ Σκοτ, της εταιρείας διαφημίσεων RSA - η τεράστια εμπειρία που απέκτησε από τα διαφημιστικά που γύρισε για λογαριασμό της, αποδείχθηκε πολύτιμη όταν συνέχισε το σινεμά, καθώς και καθοριστική για το ύφος των ταινιών του.

Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του στο σινεμά ήταν το 1983, με το καλτ πλέον αλλά αποτυχημένο εμπορικά τότε «Αίμα και Πάθος» («The Hunger») με τον Ντέιβιντ Μπάουι, την Κατρίν Ντενέβ και την Σούζαν Σάραντον. Το επόμενό του πρότζεκτ, όμως, άλλαξε τελείως κατεύθυνση, και απογείωσε, την καριέρα του: το 1986 το «Top Gun» έκανε σταρ τον Τομ Κρουζ και τον Σκοτ έναν από τους πιο περιζήτητους σκηνοθέτες στο Χόλιγουντ, ενώ παγίωσε επίσης τις ευαισθησίες και τα χαρακτηριστικά της δουλειάς του.

Η συνέχεια επιφύλασσε μέτριες καλλιτεχνικά αλλά μεγάλες εμπορικά ταινίες όπως το «Days of Thunder» με τον Κρουζ και την Νικόλ Κίντμαν, το «Μπάτσο του Μπέβερλι Χιλς 2», το «The Last Boy Scout» με τον Μπρους Γουίλις, το «Domino» με την Κίρα Νάιτλι και τον Μίκι Ρουρκ αλλά και διαφορετικές επιλογές όπως το «True Romance» με πρωταγωνιστές τους Κρίστιαν Σλέιτερ και Πατρίσια Αρκέτ, σε σενάριο του Κουέντιν Ταραντίνο ή το «Spy Game» με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και τον Μπραντ Πιτ.

Τα τελευταία χρόνια είχε χτίσει μια στενή επαγγελματική και προσωπική σχέση με τον Ντένζελ Γουάσινγκτον, με τον οποίο είχε συνεργαστεί στις ταινίες «Crimson Tide», «Man on Fire», «Deja Vu», «The Taking of Pelham 123» και το «Unstoppable», που ήταν και η τελευταία ταινία του Σκοτ. Υπήρξε φοβερά δραστήριος και ως παραγωγός, μέσα από την εταιρεία παραγωγής Scott Free Productions, σε ταινίες όπως ο πρόσφατος «Προμηθέας» του αδερφού του και τηλεοπτικές σειρές όπως το «The Good Wife». Αυτήν την περίοδο δούλευε πάνω στο σίκουελ του «Top Gun» αλλά και σε πλήθος άλλων πρότζεκτ, όπως συνήθιζε.

Το σινεμά του ήταν η επιτομή του εμπορικού χολιγουντιανού μοντέλου και δεν έκρυβε την βαθιά επιρροή του από τη γλώσσα της διαφήμισης, αλλά δημιούργησε ταυτρονα μια πρωτοποριακή γλώσσα, με το μοντάζ-πολυβόλο και την εξαντλητική επεξεργασία του ήχου και της εικόνας των ταινιών του, γλώσσα που έχει διαμορφώσει την προσέγγιση δεκάδων νεότερων σκηνοθετών. Το κενό του στη βιομηχανία θα γίνει αισθητό, κυρίως εξαιτίας της ανάμιξής του με πολλά σημαντικά πρότζεκτ και την διάθεσή σου να αναδείξει νέα ταλέντα από τη θέση του παραγωγού.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ