Η Άντρεα Ράιζμπορο μιλά πρώτη φορά για την οσκαρική της υποψηφιότητα

Ο Hollywood Reporter συνομιλεί με την αναπάντεχα (αλλά δίκαια) υποψήφια με θέμα τον δρόμο προς τα Όσκαρ και τη (φαιδρή) σκανδαλολογία που ακολούθησε μετά την υποψηφιότητά της.

Από τον Γιάννη Βασιλείου
Η Άντρεα Ράιζμπορο μιλά πρώτη φορά για την οσκαρική της υποψηφιότητα

Πολύ μελάνι έχει χυθεί γύρω από την αναπάντεχη οσκαρική υποψηφιότητα της Ράιζμπορο για την (ομολογουμένως καταπληκτική) ερμηνεία της στο ανεξάρτητο δράμα «To Leslie». Η αυτοσχέδια οσκαρική καμπάνια, με παραινέσεις φίλων και θαυμαστών της ερμηνείας της στα social, προκάλεσε «σοκ στο σύστημα» που αποδέχεται τις καμπάνιες εκατομμυρίων δολαρίων και τα chain mails από τις εταιρείες PR, αλλά δεν μπορεί να δεχτεί ότι μια μεγάλη ερμηνεία σε μια μικρή ταινία από το πουθενά μπόρεσε να βρεθεί στις υποψηφιότητες δίχως να συνδράμει στην παρα-οικονομία του οσκαρικού προωθητικού μηχανισμού.

Σε ένα εκτενές άρθρο του ο Hollywood Reporter συνομιλεί με την ίδια τη Ραίζμπορο για την ταινία, τον δρόμο προς την υποψηφιότητα και τα όσα ακολούθησαν, για τα οποία η ηθοποιός σοφά ζήτησε να μην επεκταθούν πολύ, καθώς γνωρίζει πως ακόμα βρισκόμαστε στη διαδικασία της ψηφοφορίας και οτιδήποτε πει, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναντίον της.

Σύμφωνα με το άρθρο, η οσκαρική καμπάνια της ταινίας χρηματοδοτήθηκε από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές του φιλμ Άντρεα Ράιζμπορο και Μαρκ Μάρον,  με το μπάτζετ τους να μην διαθέτει τα εκατομμύρια που χρειάζονται για διαφημίσεις σε πινακίδες, λεωφορεία, τρένα, σε μπαρ και σε μοτέλ, σε λεωφόρους, σε πεζοδρόμια και μόλις να καλύπτει τα 20.000 δολάρια που χρειάζονται για μια προβολή για τα μέλη της Οσκαρικής Ακαδημίας.  «Προσπαθούσαμε όλοι να συνεισφέρουμε με όποιον τρόπο μπορούσαμε. Συμμετείχα σε προβολές με Q&A και μερικά από αυτά αποδείχτηκαν απροσδόκητα καθαρτικά, με θεατές να μοιράζονται τις δικές τους ιστορίες και εμπειρίες από καταχρήσεις», είπε η Ράιζμπορο.

Η Έλεν Χαντ  ήταν η «ασθενής μηδέν», όπως αναφέρεται χαριτωμένα στο άρθρο, η πρώτη σταρ που ανέβασε στο social media ανάρτηση, προτρέποντας τους ακολούθους της να δουν την ταινία – κάτι που συμβαίνει κατά κόρον  από όλους 365 μέρες τον χρόνο, να σημειωθεί. Στη συνέχεια ηθοποιοί όπως η Τζένιφερ Άνιστον και ο Έντουαρντ Νόρτον, που είχε συνεργαστεί με την ηθοποιό στο «Birdman», διοργάνωσαν προβολές στα σπίτια τους. Σημαντική ήταν και η συνεισφορά της αντιπάλου της στην κατηγορία Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία, αποδεχόμενη βραβείο στα Critics Choice Awards για την ερμηνεία της στο «Tar», δήλωσε ότι η Ράιζμπορο το αξίζει εξίσου. «Σχεδόν πνίγηκα», αναφέρει η Ράιζμπορο. «Ήταν τόσο γενναιόδωρο και αναπάντεχο από την πλευρά της. Με εξέπληξε που δεν με αποκάλεσε Άντζελα, δεν θα την κατηγορούσα, πίστευα ότι ούτε καν θα έχει ακούσει για μένα.»

Μεσολάβησαν και άλλοι συνάδελφοι της, με τον τύπο να οργιάζει για μια πιθανή υποψηφιότητά της μόλις ένα τελευταίο δεκαήμερο πριν την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων. «Υπήρχε αρκετή συζήτηση αυτές τις τελευταίες μέρες γύρω από το ενδεχόμενο να βρεθώ υποψήφια, αλλά η ρεαλίστρια μέσα μου δεν πίστευε ότι αυτό ήταν πιθανό. Δεν  νομίζω ότι επιτρέπει κανείς στον εαυτό του να πιστέψει σε κάτι τέτοιο, ειδικά για ένα φιλμ το οποίο γύρισε σε 19 μέρες.»

Η χαρά της δεν κράτησε πολύ, γιατί ακολούθησε βροχή από επιθετικά δημοσιεύματα με βασικό επιχείρημα ότι η Ακαδημία είναι «misogynoir» και προωθεί λευκές, προνομιούχες σταρ. Για να μην πέσουμε στην παγίδα ενός ακόμα φαιδρότερου νεολογισμού, δεν θα επιχειρήσουμε να αποδώσουμε τον όρο στα ελληνικά, αναφέρεται πάντως στη «ρατσιστική προδιάθεση» της Ακαδημίας απέναντι στις μαύρες γυναίκες. Όταν σκέφτεσαι δε, ότι η σχετική φασαρία γίνεται επειδή βρέθηκε εκτός η Βαϊόλα Ντέιβις για την ερμηνεία της στο «Woman King», η οποία Ντέιβις έχει ήδη ένα Όσκαρ στην κατοχή της και 4 συνολικά υποψηφιότητες ή ακόμα και ότι η πεντάδα περνάει έτσι κι αλλιώς το «τεστ συμπερίληψης» έχοντας μια Ασιάτισσα και μια Λατίνα, η όλη ιστορία γίνεται ακόμα πιο αστεία.

«Σε κάνει να νιώθεις περίεργα», αναφέρει επί του θέματος η Ράιζμπορο, «αλλά από την άλλη είναι υπέροχο που βλέπει περισσότερος κόσμος το φιλμ. Είναι μια αχτίδα φωτός. Όταν δημιουργείς κάτι, θέλεις οι άλλοι να το δουν και να το “απορροφήσουν”. Το πώς θα το απορροφήσουν και τι θα πάρουν από αυτό είναι κάτι που δεν μπορείς να ελέγξεις.»

Τελικά, μπορεί όλη αυτή η σκανδαλολογία και η υποκριτική ενέργεια της Ακαδημίας να διερευνήσει την υποψηφιότητα, να λειτουργήσουν υπέρ της και να φύγει από την απονομή με το χρυσό αγαλματίδιο στις 12 Μαρτίου – αν και, αν μας ρωτάτε, η Μπλάνσετ στο «Tar» είναι περίπτωση Ντάνιελ Ντέι Λιούις στο «Λίνκολν»,  είναι τόσο σαρωτική η εμφάνισή της, που και άλλα επτά Όσκαρ να είχε κερδίσει στο παρελθόν, δύσκολα το χέρι στην κάλπη θα πάει σε άλλο όνομα. Άξια, όμως, η υποψηφιότητα, άξια και η νίκη, αν έρθει. Κι αν δεν μας πιστεύετε, δείτε την ταινία.