- Ελπίζεις να δει ο Πρόεδρος Τραμπ το «Ρόμα»;
- Δεν ξέρω. Έχει υπότιτλους. Θα πρέπει να τους διαβάσει όλους! Το μυαλό του θα κουραστεί μετά από μία ώρα. Ίσως θα πρέπει να τη σταματούν κατά διαστήματα ή να έχει κάποιον για να του τη διαβάσει όλη.
Από την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Βενετίας, όπου απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα, μέχρι τα τρία σημαντικά Όσκαρ που κέρδισε στην Τελετή Απονομής της Κυριακής, το «Ρόμα» (διαβάστε τη γνώμη μας για την ταινία εδώ) κατάφερε μέσα στην πολύμηνη πορεία των βραβεύσεών του κάτι ακόμα πιο σημαντικό. Σε ένα κινηματογραφικό τοπίο υπο διαμόρφωση, με τις διαδικτυακές πλατφόρμες να στήνουν στρατόπεδα στο πεδίο της διανομής, έκανε πολλούς να μπουν σε σκέψεις για το ποιο είναι τελικά το μέλλον στο σινεμά. Ακόμα και να αναθεωρήσουν.
Το Variety συνάντησε τον Κουαρόν το πρωί μετά τα Όσκαρ. Λίγες ώρες πριν το «Ρόμα» είχε κερδίσει το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας (το πρώτο για το Μεξικό) και ο Κουαρόν δυο προσωπικά, εκείνα της Σκηνοθεσίας και Φωτογραφίας (πρώτη φορά που σκηνοθέτης βραβεύεται για τη Διεύθυνση Φωτογραφίας). Βασικό θέμα της συνέντευξης ήταν φυσικά το Netflix.
Στην καίρια ερώτηση για το αν ενδιαφέρθηκαν παραδοσιακά στούντιο για την ταινία, ο Κουαρόν ξεκαθαρίζει πως «ακόμα κι αν ήταν υποστηρικτικοί, υπήρχαν θέματα όπως η ασπρόμαυρη φωτογραφία, η ισπανική γλώσσα, οι άγνωστες ηθοποιοί, που επηρέαζαν την οπτική τους. Όταν μιλήσαμε με το Netflix, δεν έγιναν τέτοιου είδους συζητήσεις. Ήταν ατρόμητοι». Προφανώς και το Netflix «διψούσε» για καλλιτεχνικές προτάσεις και μία επένδυση στον Κουαρόν - σκηνοθέτη που έφερε εις πέρας την καλύτερη ταινία ενός εμπορικότατου franchise («Χάρι Πότερ ΙΙΙ»), βραβευμένος ήδη με Όσκαρ και στο επόμενο βήμα του μετά το «Gravity» - δεν είναι απαραίτητα παράτολμο στοίχημα, αλλά δεν μπορείς να αγνοήσεις πως το «Ρόμα» στα χαρτιά ήταν ένα προσωπικό όραμα ξεκάθαρα αντι-εμπορικό και (γιατί όχι;) αντι-οσκαρικό.
Η διανομή μέσω Netflix καθόρισε και τη διάθεση ψήφου των μελών της Ακαδημίας; Ο Κουαρόν στην απάντησή του είναι διπλωματικός. Πολλοί σκηνοθέτες υπερασπιζόμενοι την παραδοσιακή αίθουσα έχουν μιλήσει ανοιχτά κατά του Netflix. O ίδιος λέει πως στην αρχή πολλοί συνάδελφοί του τον ρωτούσαν «τι πας να κάνεις;», με αποτέλεσμα να νιώθει κάπως σαν προδότης. «Νομίζω όμως πως η κουβέντα έχει αλλάξει. Αρκετοί αναγνωρίζουν πως η ταινία έφτασε σε ένα παγκόσμιο κοινό με έναν τρόπο που μόνο το μέινστριμ σινεμά μπορεί». Σίγουρα όμως το προπύργιο της Καλύτερης Ταινίας στα Όσκαρ δεν θα «έπεφτε» εύκολα. Εκ του αποτελέσματος, και παρά τις 10 υποψηφιότητες, το «Ρόμα» δεν πήρε την Καλύτερη Ταινία, το «Πράσινο Βιβλίο» επικράτησε στη μεγάλη κατηγορία και η πιο πολυβραβευμένη ταινία της φετινής απονομής ήταν το «Bohemian Rhapsody» (4 Όσκαρ / 5 υποψηφιότητες).
Από την άλλη, όπως συμπληρώνει ο Κουαρόν, «οι ταινίες των Όσκαρ είναι "σημαντικά" φιλμ γεμάτα μεγάλους μονολόγους και διάσημους ηθοποιούς. Στο τέλος υπάρχει μία μεγάλη συναισθηματική σκηνή για να δακρύσεις [...] Ταινία των όσκαρ δεν είναι ένα ασπρόμαυρο φιλμ που μιλά ισπανικά και μιξτέκο. Δεν έχει άγνωστους ηθοποιούς».
Δείχνοντας τον «ελέφαντα στο δωμάτιο», ο Κουαρόν προσθέτει πως η κουβέντα για τη διανομή της ταινίας στις αίθουσες άλλαξε μετά το Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας. Η επιτυχία ήταν πως κατάφερε μία τρίμηνη κυκλοφορία στις αίθουσες όταν «οι περισσότερες δεν παίζονται πια στους κινηματογράφους μετά την πάροδο τριών μηνών», ενώ οι υπεύθυνοι του Netflix δέχθηκαν το αίτημά του για ειδικές προβολές των 70mm.
«Για 'μένα η κουβέντα σχετικά με τη διανομή στις αίθουσες είναι εξαιρετικά σημαντική. Είμαι κινηματογραφιστής. Πιστεύω στην εμπειρία της αίθουσας. Πρέπει όμως να υπάρχει ποικιλία. Η εμπειρία των multiplex είναι προσανατολισμένη σε συγκεκριμένο είδος. Έχεις ένα είδος προϊόντος με ελάχιστες παραλλαγές. Είναι δύσκολο να βρεις μία ταινία πιο καλλιτεχνική. Να βρεις μία ξενόγλωσση ταινία. Οι περισσότερες αίθουσες παίζουν μεγάλες ταινίες του Χόλιγουντ».
Αξίζει να σημειωθεί πως η ταινία του Κουαρόν, μία ξεκάθαρη κινηματογραφική εμπειρία, έκανε πολλές αίθουσες ανα τον κόσμο να εξοπλιστούν με ηχητικό σύστημα 7.1, την ίδια ώρα που η πλειοψηφία κινηματογραφόφιλων (και μη) μπορούσε να την παρακολουθήσει σπίτι της. «Το μοντέλο της διανομής πρέπει να είναι πιο ευέλικτο, ανάλογα με την ταινία», καταλήγει.
Το ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι αυτό που σημειώνει ο Ντιέγκο Λούνα. Ο ηθοποιός που είχε συνεργαστεί με τον Κουαρόν στο «Θέλω και τη Μαμά σου» και παρουσίασε στα Όσκαρ το «Ρόμα» μαζί με τον διάσημο σεφ Χοσέ Αντρές Πουέρτα, θεωρεί πως η επιτυχία της ταινίας είναι η επίδραση που φαίνεται να έχει στους νέους κινηματογραφιστές: «Μπορείς να πεις την ιστορία σου, αυτή που μετρά για 'σένα, την πιο προσωπική, και να ξέρεις πως υπάρχει κοινό γι' αυτή».
Του χρόνου το Netflix θα έχει ένα ακόμα πιο βαρύ πυροβολικό στο οπλοστάσιό του, το «The Irishman» του Μάρτιν Σκορσέζε. Οι συζητήσεις για διευρυμένο άνοιγμα της ταινίας στις αίθουσες έχουν ήδη ξεκινήσει, κάτι που φανερώνει πως το Netflix επιθυμεί επιλεκτικά να βάλει «νερό στο κρασί» της αποκλειστικής διάθεσης. Κι αυτό είναι θετικό. Άλλωστε όλα έχουν περισσότερο ενδιαφέρον όταν υπάρχουν επιλογές.
Διαβάστε ακόμη:
OSCAR® 2019: Ερμηνεία στην Ολίβια Κόλμαν, Ταινία στο «Πράσινο Βιβλίο» και Σκηνοθεσία στο «Ρόμα»!
Oscars 2019: Πως η προτιμησιακή ψήφος έδωσε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας στο «Πράσινο Βιβλίο»
Oscars 2019: Τα trivia των φετινών οσκαρικών νικητών!
Oscars 2019: Όσα δεν έδειξε η τηλεοπτική κάμερα
photo credit: SHAYAN ASGHARNIA