Το μεγαλύτερο μέρος μιας οσκαρικής τελετής απονομής είναι κατά κανόνα υπό έλεγχο. Προκατασκευασμένα αστεία, καλά σχεδιασμένο show και comme il faut συμπεριφορές. Υπήρξαν πάντως μέσα στα χρόνια και κάποιες στιγμές που ξέφευγαν από το συνηθισμένο καθωσπρεπισμό μιας χολιγουντιανής βραδιάς. Μαζέψαμε λίγα χαρακτηριστικά “παράξενα” των απονομών και σας τα παρουσιάζουμε:
Επίθεση Μπράντο με Απάτσι Το 1973 ο Μάρλον Μπράντο κερδίζει το Όσκαρ καλύτερου ηθοποιού για το Νονό, αρνείται όμως να το παραλάβει και στη θέση του στέλνει μια γυναίκα που λέει ότι είναι Ινδιάνα Απάτσι και ονομάζεται «Μικρό Φτερό». Ο Μπράντο θέλησε να διαμαρτυρηθεί για την απεικόνιση των ιθαγενών της Αμερικής από την κινηματογραφική βιομηχανία, όπως τότε υποστήριζε. Ωστόσο αρκετή συζήτηση ακολούθησε την εμφάνιση του «Μικρού Φτερού» για το κατά πόσο ήταν πραγματικά μέλος της φυλής.
Η γύμνια της παγκόσμιας ειρήνης To 1974 κι ενώ ο παρουσιαστής Ντέιβιντ Νίβεν ετοιμαζόταν να παρουσιάσει στη σκηνή την Ελίζαμπεθ Τέιλορ, ένα γυμνός άνδρας όρμησε πίσω του κάνοντας το σήμα της ειρήνης. Ο Νίβεν πάντως, χωρίς να χάσει την ψυχραιμία του και με το κουλ βρετανικό χιούμορ του αντέδρασε λέγοντας «δεν είναι φοβερό να σκεφτεί κανείς ότι το μόνο γέλιο που μπορεί να αποσπάσει ένας άνδρας στη ζωή του είναι γιατί γδύθηκε δημόσια;»
Aπλώς, με γουστάρετε Το 1985 η Σάλι Φιλντ έδωσε τροφή στη σάτιρα με την ατάκα “Right now you like me!”. Η ηθοποιός κέρδισε το δεύτερο Όσκαρ της για το “Places in the Heart” (το πρώτο της χρονολογείται το 1979 για τη “Norma Rae”) αλλά όπως είπε στον ευχαριστήριο λόγο της αφού άρπαξε με λαχτάρα το βραβείο, αυτήν τη φορά αισθάνθηκε το σεβασμό της Ακαδημίας για τη δουλειά της. «Δεν μπορώ να αμφισβητήσω το γεγονός ότι σας αρέσω. Τώρα, ναι! Σας αρέσω!» είπε σε μια δήλωση που συχνά παρερμηνεύτηκε, σατιρίστηκε – πάντως δεν ξεχάστηκε!
Η Χιονάτη show girl Το 1989 η τελετή ανοίγει με ένα ντουέτο του Ρομπ Λόου με …. τη Χιονάτη. Ο Άλαν Καρ, ο άνθρωπος πίσω από τα μιούζικαλ “Grease” και “Can’t Stop the Music” θέλησε ως παραγωγός της τελετής να δώσει ένα πιο φαντασμαγορικό ύφος στη βραδιά με το 20λεπτο νούμερο του Λόου με ηθοποιό μεταμφιεσμένη σε Χιονάτη. Ο Λόου, που μόλις είχε ανακάμψει από ένα ροζ σκάνδαλο, έγινε στόχος για την κακόγουστη αυτή εμφάνιση, ενώ η Ντίσνεϊ υπέβαλε μήνυση στην Ακαδημία για την αυθαίρετη χρήση της φιγούρας της Χιονάτης.
Τα Όσκαρ χρόνια δεν κοιτούν Το 1992 ο Τζακ Πάλανς τέσσερα χρόνια μετά τις υποψηφιότητές του κατά τη δεκαετία του ’50, κερδίζει το αγαλματίδιο για το “City Slickers” και επιμένει να αποδείξει στα 72 του ότι ακόμα απέχει πολύ από χαρακτηρισμούς όπως γηραιός και βετεράνος. Στον ευχαριστήριο λόγο του αναφέρθηκε στη δυσκολία των παραγωγών να προσλάβουν ηλικιωμένους ηθοποιούς και προς έκπληξη όλων κατέβηκε από το πόντιουμ στη σκηνή και «πήρε» μερικές κάμψεις με το ένα χέρι. Ποια ηλικία;
Ιταλικό ντελίριο Ο Ρομπέρτο Μπενίνι έδειξε το 1999 τι σημαίνει «χοροπηδάω απ’ τη χαρά μου». Ο νικητής της χρονιάς στην κατηγορία του ξενόγλωσσου φιλμ, του ανδρικού ρόλου και της μουσικής για το λυρικό κλαυσίγελω «Η ζωή είναι ωραία» πήδηξε πάνω από καρέκλες, έβαλε τα κλάματα και συμπαρέσυρε το κοινό σε ένα φρενήρες χειροκρότημα όταν αγκάλιασε τη Σοφία Λόρεν, παραληρώντας από ευτυχία. Το ιταλικό ταπεραμέντο του δεν μπορούσε να περιοριστεί σε ένα τυπικό “Grazie America”.
Πάλτρου και Λόπεζ θέλουν ξύρισμα Τo 2000 τα παιδιά του «South Park» Τρέι Πάρκερ και Ματ Στόουν εμφανίστηκαν στην απονομή όχι με το γνωστό σκμόκιν των κυρίων, αλλά ως άλλες drag queens με ρούχα που παρέπεμπαν στις εμφανίσεις της Γκουίνεθ Πάλτροου ένα χρόνο πριν όταν παρέλαβε το Όσκαρ για τον «Ερωτευμένο Σέξπιρ» (μια ροζ τουαλέτα) και της Τζένιφερ Λόπεζ στα τελευταία Grammys (ένα δείγμα της υψηλής ραπτικής του Βερσάτσε σε πράσινο χρώμα). Φυσικά το αποτέλεσμα ήταν πολύ πιο … τριχωτό και ακόμα πιο αστείο.
Πριν από τον μαύρο, ο λευκός κύκνος Το 2001 η Μπγιορκ πραγματοποιεί μια τολμηρή εμφάνιση ζαλίζοντας το κοινό με το αν μη τι άλλοευρηματικό φόρεμα – κύκνο, που έμεινε στην ιστορία των Όσκαρ ως η πιο πολυσυζητημένη εμφάνιση στο Kodak Theatre. Η τραγουδίστρια που ήταν υποψήφια για το τραγούδι “I’ ve seen It All” από το «Χορεύοντας στο Σκοτάδι» του Λαρς φον Τρίερ ενέπνευσε από εκείνη της την εμφάνιση πολλά από τα κοστούμια των σταρ του Χόλιγουντ.
Α.Ν