Αν υπήρχε ακόμα καμιά αμφιβολία ότι το «American Hustle» θα βρισκόταν μέσα στο σκληρό πυρήνα των ταινιών που θα διεκδικήσουν το Όσκαρ, σήμερα διαλύθηκε: οι κριτικοί της Νέας Υόρκης απένειμαν τα βραβεία τους και ανέδειξαν την ταινία του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ ως την καλύτερη της χρονιάς, βραβεύοντάς την και για το σενάριο, αλλά και για τον β’ γυναικείο ρόλο του πιο περιζήτητου κοριτσιού αυτήν τη στιγμή στο Χόλιγουντ, της Τζένιφερ Λόρενς (ήδη κατόχου Όσκαρ για εμφάνιση στον «Οδηγό Αισιοδοξίας», του ίδιου σκηνοθέτη).
Αν και μέλη της Ένωσης των Νεοϋορκέζων κριτικών δεν έκρυψαν ότι η ετυμηγορία ήλθε μετά από σκληρή «μάχη», με τις ψήφους των υποστηρικτών της ταινίας του Ο. Ράσελ να ξεπερνούν οριακά αυτές των οπαδών του «12 Χρόνια Σκλάβος», το απόλυτο μέχρι σήμερα φαβορί της χρονιάς, μία ημέρα μετά από την απονομή των Gotham Awards απ’ όπου έφυγε μέ άδεια χέρια, συμβιβάζεται με το σημαντικό βραβείο σκηνοθεσίας για τον ΜακΚουίν, αλλά βάζει φρένο στην αρχική φόρα με την οποία ξεκίνησε την οσκαρική κούρσα, ήδη από τις πρώτες διθυραμβικές κριτικές από το φεστιβάλ του Τορόντο.
Η Νέα Υόρκη, αν και τολμηρή στην επιλογή της καλύτερης ταινίας, ακολούθησε το δρόμο των ασφαλών επιλογών στις κατηγορίες των α’ ρόλων. Κέιτ Μπλάνσετ και Ρόμπερτ Ρέντφορντ, εκ των φαβορί για ό,τι επόμενο βραβείο ερμηνείας αναμένεται να απονεμηθεί μέσα στη χρονιά, αναγνωρίστηκαν για τις εμφανίσεις τους στη «Θλιμμένη Τζάσμιν» και το «Όλα Χάθηκαν» αντίστοιχα, ενώ ο Τζάρεντ Λίτο εκπροσώπησε το «Dallas Buyers Club», μια ταινία το μάρκετινγκ της οποίας προβάλλει ως βαρύ πυροβολικό τον Μάθιου ΜακΚόναχι.
Αναμενόμενο και το βραβείο σκηνοθετικού ντεμπούτου για το «Μια Στάση πριν το Τέλος», η αποθέωση του Χαγιάο Μιγιαζάκι στο animation με το «The Wind Rises», αλλά και «Η Ζωή της Αντέλ» στο ξενόγλωσσο βραβείο, μια ταινία που μπορεί να μη διεκδικεί το αντίστοιχο Όσκαρ, αλλά θα δώσει μάχη για όλα τα υπόλοιπα της κατηγορίας. Το «Inside Llewyn Davis» περιορίστηκε στο βραβείο φωτογραφίας, ενώ το «Ιστορίες της Ζωής μας» της Σάρα Πόλεϊ απέσπασαν το βραβείο ντοκιμαντέρ.
Στις μεγάλες απουσίες να προστεθούν και το «Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν, αλλά και το «The Butler» του Λι Ντάνιελς που παρά τις διαφημισμένες ερμηνείες του δεν κατάφερε δώσει πουθενά το «παρών».
Σε κάθε περίπτωση, έχει ενδιαφέρον να βλέπουμε ξανά την τράπουλα να ανακατεύεται, με πολλές ακόμα απονομές προορισμένες να συμφωνήσουν και να διαφωνήσουν με τους Νεοϋορκέζους κριτικούς, από τους πρώτους που κάθε χρόνο ανακοινώνουν τα βραβεία τους, δημιουργώντας buzz γύρω από ταινίες που συμμετέχουν δυναμικά στο παιχνίδι των Όσκαρ ακόμα κι αν δε φύγουν με το αγαλματάκι (όπως πέρυσι με το «Zero Dark Thirty» της Μπίγκελοου).
Αναλυτικά η λίστα των βραβείων της Ένωσης Κριτικών της Νέας Υόρκης:
Καλύτερης Ταινίας: «American Hustle»
Σκηνοθεσίας: Στιβ ΜακΚουίν, «12 Χρόνια Σκλάβος»
Σεναρίου: Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, «American Hustle»
Α' Ανδρικού Ρόλου: Ρόμπερτ Ρέντφορντ, «Ολα Χάθηκαν»
Α' Γυναικείου Ρόλου: Κέιτ Μπλάνσετ, «Θλιμμένη Τζάσμιν»
Β' Ανδρικού Ρόλου: Τζάρετ Λίτο, «Dallas Buyers Club»
Β' Γυναικείου Ρόλου: Τζένιφερ Λόρενς, «American Hustle»
Φωτογραφίας: Μπρούνο Ντελμπονέλ, «Inside Llewyn Davis»
Σκηνοθετικό ντεμπούτο: «Μια Στάση πριν το Τέλος»
Αnimation: «The Wind Rises»
Ξενόγλωσσης Ταινίας: «Η Ζωή της Αντέλ»
Ντοκιμαντέρ: «Οι Ιστορίες της Ζωής μας», Σάρα Πόλεϊ