Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: Λόγια και εικόνες [photos]

«Πράξεις» ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου σινεμά.

«Αν μπορείς να κάνεις κάποιον ευτυχισμένο, να τον κάνεις να βάλει τα κλάματα, να τον συγκλονίσεις, αν καταφέρεις να επηρεάσεις έστω και στο ελάχιστο τους ανθρώπους, τότε η ταινία σου έχει εκπληρώσει τ
«Αν μπορείς να κάνεις κάποιον ευτυχισμένο, να τον κάνεις να βάλει τα κλάματα, να τον συγκλονίσεις, αν καταφέρεις να επηρεάσεις έστω και στο ελάχιστο τους ανθρώπους, τότε η ταινία σου έχει εκπληρώσει τον σκοπό της» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Με ταινίες που στιγμάτισαν και άλλαξαν το ρου της κινηματογραφικής ιστορίας, όπως «Η Έβδομη Σφραγίδα», «Οι Άγριες Φράουλες», «Φθινοπωρινή Σονάτα», «Φάνι και Αλέξανδρος», «Σκηνές από έναν Γάμο», «Περσόνα» και τιμημένος με όλα τα υπάρxοντα κινηματογραφικά βραβεία, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν μίλησε με εικόνες και ζωγράφισε με λέξεις.

Γεννήθηκε στις 14 Ιουλίου 1918 στην Ουψάλα και μεγάλωσε στη Στοκχόλμη. Ασχολήθηκε αρχικά με το θέατρο αλλά έμεινε στην ιστορία λόγω των πρωτοποριακών ταινιών του, με τις οποίες αναδείχτηκε διεθνώς ως ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου σινεμά.

Επίκεντρο στις ταινίες του ήταν «δύσκολα» και τολμηρά θέματα τα οποία και εξέτασε μέσα από μια πρωτοποριακή και καθαρά προσωπική ματιά: η αδυναμία ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, η αντιπαράθεση του ανθρώπου με τον εαυτό του και με τον Θεό και η αμφισβήτηση του τελευταίου, η ανάλυση των διαπροσωπικών σχέσεων και κυρίως των σχέσεων μεταξύ των δύο φύλων και η αναζήτηση του νοήματος της ζωής.

 

  • «Ελπίζω να μην γεράσω ποτέ τόσο πολύ ώστε να καταλήξω να πιστεύω στο Θεό» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
    «Ελπίζω να μην γεράσω ποτέ τόσο πολύ ώστε να καταλήξω να πιστεύω στο Θεό» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
  • «Πάντοτε τον θαύμαζα και εύχομαι να γινόμουν εξίσου καλός σκηνοθέτης με αυτόν, αλλά ξέρω ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ. Η αγάπη του για τον κινηματογράφο με κάνει να αισθάνομαι ένοχος!» Στίβεν
    «Πάντοτε τον θαύμαζα και εύχομαι να γινόμουν εξίσου καλός σκηνοθέτης με αυτόν, αλλά ξέρω ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί ποτέ. Η αγάπη του για τον κινηματογράφο με κάνει να αισθάνομαι ένοχος!» Στίβεν Σπίλμπεργκ
  • «Είναι ένας από τους ελάχιστους σκηνοθέτες - μπορεί και ο μόνος - που κατάφερε να προσεγγίσει την ανθρώπινη φύση όσο ο Ντοστογιέφσκι και ο Καμί» Κριστόφ Κισλόφσκι
    «Είναι ένας από τους ελάχιστους σκηνοθέτες - μπορεί και ο μόνος - που κατάφερε να προσεγγίσει την ανθρώπινη φύση όσο ο Ντοστογιέφσκι και ο Καμί» Κριστόφ Κισλόφσκι
  • «Το θέατρο είναι σαν την πιστή σύζυγο. Ο κινηματογράφος είναι η μεγάλη περιπέτεια, η πολυέξοδη ερωμένη» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
    «Το θέατρο είναι σαν την πιστή σύζυγο. Ο κινηματογράφος είναι η μεγάλη περιπέτεια, η πολυέξοδη ερωμένη» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
  • «Ίσως ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης από την εφεύρεση της κινηματογραφικής μηχανής» Γούντι Άλεν
    «Ίσως ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης από την εφεύρεση της κινηματογραφικής μηχανής» Γούντι Άλεν
  • «Θα εκπόρνευα τα ταλέντα μου για να πετύχω το στόχο μου, θα έκλεβα αν δεν υπήρχε άλλη επιλογή και θα σκότωνα τους φίλους και όποιον άλλο στεκόταν στο δρόμο μου αν έτσι βοηθούσα την τέχνη μου» Ίνγκμαρ
    «Θα εκπόρνευα τα ταλέντα μου για να πετύχω το στόχο μου, θα έκλεβα αν δεν υπήρχε άλλη επιλογή και θα σκότωνα τους φίλους και όποιον άλλο στεκόταν στο δρόμο μου αν έτσι βοηθούσα την τέχνη μου» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
  • «Η 'Εβδομη Σφραγίδα είναι η πιο όμορφη ταινία που έγινε ποτέ» Ερίκ Ρομέρ
    «Η 'Εβδομη Σφραγίδα είναι η πιο όμορφη ταινία που έγινε ποτέ» Ερίκ Ρομέρ
  • «Δεν θα είχα γίνει ούτε σεναριογράφος ούτε σκηνοθέτης χωρίς αυτόν. Προσπάθησε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο να μετατρέψει τον κινηματογράφο σε μέσο προσωπικής και εσωτερικής αξιολόγησης» Πολ Σρέιν
    «Δεν θα είχα γίνει ούτε σεναριογράφος ούτε σκηνοθέτης χωρίς αυτόν. Προσπάθησε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο να μετατρέψει τον κινηματογράφο σε μέσο προσωπικής και εσωτερικής αξιολόγησης» Πολ Σρέιντερ
  • «Πιστεύω ότι ο Μπέργκμαν, ο Ντε Σίκα και ο Φελίνι είναι οι μόνοι τρεις σκηνοθέτες στον κόσμο που δεν είναι κερδοσκοπικοί της τέχνης» Στάνλεϊ Κιούμπρικ
    «Πιστεύω ότι ο Μπέργκμαν, ο Ντε Σίκα και ο Φελίνι είναι οι μόνοι τρεις σκηνοθέτες στον κόσμο που δεν είναι κερδοσκοπικοί της τέχνης» Στάνλεϊ Κιούμπρικ
  • «'Οταν ήμουν νέος η ιδέα του θανάτου με τρομοκρατούσε. Τώρα όμως πιστεύω ότι είναι ένας πολύ σοφός διακανονισμός. Εϊναι σαν μία φλόγα που πρέπει να σβήσει. Δεν υπάρχει λόγος να το κάνουμε θέμα» Ίνγκμα
    «'Οταν ήμουν νέος η ιδέα του θανάτου με τρομοκρατούσε. Τώρα όμως πιστεύω ότι είναι ένας πολύ σοφός διακανονισμός. Εϊναι σαν μία φλόγα που πρέπει να σβήσει. Δεν υπάρχει λόγος να το κάνουμε θέμα» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
  • «Ο Μπέργκμαν είναι ο πρώτος που έφερε τη μεταφυσική στην οθόνη. Αλλά το καλύτερο είναι ο τρόπος με τον οποίο μιλάει για τη σχέση των δύο φύλων. Μοιάζει με ανθρακωρύχο σε αναζήτηση της αγνότητας» Μπερτ
    «Ο Μπέργκμαν είναι ο πρώτος που έφερε τη μεταφυσική στην οθόνη. Αλλά το καλύτερο είναι ο τρόπος με τον οποίο μιλάει για τη σχέση των δύο φύλων. Μοιάζει με ανθρακωρύχο σε αναζήτηση της αγνότητας» Μπερτράν Ταβερνιέ
  • «Η αρχική μου ιδέα ήταν να κάνω μία ταινία που να υπακούει περισσότερο στους νόμους της μουσικής παρά της δραματουργίας. Μία ταινία που να ενεργεί ρυθμικά. Τοποθετώντας όλα τα κομμάτια στη σωστή σειρά
    «Η αρχική μου ιδέα ήταν να κάνω μία ταινία που να υπακούει περισσότερο στους νόμους της μουσικής παρά της δραματουργίας. Μία ταινία που να ενεργεί ρυθμικά. Τοποθετώντας όλα τα κομμάτια στη σωστή σειρά, σκεφτόμουν περισσότερο από ποτά με μουσικούς όρους» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν για τη ταινία του «Σιωπή»
  • «Ο καθένας πρέπει να δει το Καλοκαίρι Με Τη Μόνικα και μόνο για τη στιγμή όπου η Χάριετ Άντερσον, πριν κάνει έρωτα με τον αντρα που έχει ήδη διώξει μια φορά, κοιτάζει σταθερά μέσα στην κάμερα, τα γελα
    «Ο καθένας πρέπει να δει το Καλοκαίρι Με Τη Μόνικα και μόνο για τη στιγμή όπου η Χάριετ Άντερσον, πριν κάνει έρωτα με τον αντρα που έχει ήδη διώξει μια φορά, κοιτάζει σταθερά μέσα στην κάμερα, τα γελαστά μάτια της συθννεφιάζουν και μας καλούν να γίνουμε μάρτυρες της αποδοκιμασίας της, που αναγκάστηκε να διαλέξει χωρίς τη θέλησή της την κόλαση αντί για τον παράδεισο. Είναι η πιο θλιμμένη σκηνή στην ιστορία του σινεμά» Ζαν Λικ Γκοντάρ
  • «Η ταινία βασίζεται στη συμπαγή παρατήρηση και στις μνήμες μου γύρω από ένα θέμα που με στοιχειώνε για χρόνια: πώς δύο ανθρώπινα όντα που βρίσκονται επώδυνα ερωτευμένα μεταξύ τους προσπαθούν, την ίδια
    «Η ταινία βασίζεται στη συμπαγή παρατήρηση και στις μνήμες μου γύρω από ένα θέμα που με στοιχειώνε για χρόνια: πώς δύο ανθρώπινα όντα που βρίσκονται επώδυνα ερωτευμένα μεταξύ τους προσπαθούν, την ίδια στιγμή, να ελευθερωθούν από το σαρκίο τους» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν για την ταινία του «Μαριονέτες»
  • «Νομίζω ότι έχω κάνει μόνο μία ταινία που μου αρέσει και αυτή είναι το Χειμωνιάτικο Φως. Αυτή είναι η μοναδική ταινία με αρχή και τέλος και όλα στη διαδρομή με ακολούθησαν. Όλα έγιναν ακριβώς όπως τα
    «Νομίζω ότι έχω κάνει μόνο μία ταινία που μου αρέσει και αυτή είναι το Χειμωνιάτικο Φως. Αυτή είναι η μοναδική ταινία με αρχή και τέλος και όλα στη διαδρομή με ακολούθησαν. Όλα έγιναν ακριβώς όπως τα ήθελα. Δεν θα μπορούσα να κάνω αυτήν την ταινία σήμερα αλλά την παρακολούθησα πρόσφατα μαζί με έναν φίλο και έμεινα πολύ ικανοποιημένος» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
  • «Έχω διπλή προσωπικότητα. Αυτή που είναι γνωστή είναι κι αυτή που είναι οργανωμένη. Αυτή που είναι άγνωστη είναι υπεύθυνη για την δημιουργικότητά μου. Βρίσκεται σε επαφή με το παιδί που κρύβω μέσα μου
    «Έχω διπλή προσωπικότητα. Αυτή που είναι γνωστή είναι κι αυτή που είναι οργανωμένη. Αυτή που είναι άγνωστη είναι υπεύθυνη για την δημιουργικότητά μου. Βρίσκεται σε επαφή με το παιδί που κρύβω μέσα μου. Δεν είναι λογική, είναι αυθόρμητη. Μάλλον δεν είναι καν "κάποιος", αλλά "κάποια"» Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
  • Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: Λόγια και εικόνες [photos]