Η απέραντη γοητεία του ασπρόμαυρου, μετά από μία... σκοτεινή εποχή μέχρι τις αρχές του '90, που ουσιαστικά ο Σπίλμπεργκ (και ο φωτογράφος του, Γιάνους Καμίνσκι) με την «Λίστα του Σίντλερ» αφύπνισε από τον φωτογραφικό λήθαργο, έχει την τελευταία 20ετία, αναλογικά βέβαια, αποκατασταθεί. Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αρκετές (και μερικές μεγαλεπήβολες) κινηματογραφικές ενέργειες που «χρειάζονται» το ασπρόμαυρο. Ίσως η ατμόσφαιρά του, ίσως ο αυτόματος αντιρεαλισμός του, η απλότητα της έλλειψης χρωματικών αντιπερισπασμών, η κάπως ορισμένη του πνευματικότητα. Για κάποιον λόγο, ξεχωριστό κάθε φορά, η ασπρόμαυρη φωτογραφία επιλέγεται σαν πρώτιστη οπτική επιλογή δημιουργών. Και ο φιλότεχνος κόσμος δεν μοιάζει καθόλου να δυσανασχετεί.
Όπως και να έχουν τα πράγματα, από το «Artist» (Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και οσκαρική υποψηφιότητα στην Φωτογραφία), τις πέρυσι δύο από τις πέντε φωτογραφικές υποψηφιότητες να είναι ασπρόμαυρες, την βραβευθείσα Καλύτερη Ταινία («Ρόμα») επίσης μέχρι φέτος και τον εντυπωσιακό εικαστικά «Φάρο» (η κριτική μας εδώ), επίσης υποψήφιο για Φωτογραφία, πιστοποιείται ότι η αισθητική του ασπρόμαυρου σινεμά είναι διαχρονική.
Διαλέξαμε 10 ταινίες της τελευταίας 20ετίας που διέπρεψαν ασπρόμαυρα στην εικαστική τους μέριμνα.
-
«Οι Αρμονίες του Βερκμάϊστερ» (2000) του Μπέλα Ταρ
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Πάτρικ ντε Ράντερ, Μίκλος Γκουρμπάν, Έρβιν Λάντζμπεργκερ, Γκαμπόρ Μεντβίγκι, Εμίλ Νόβακ, Ρομπ Τρέγκεντσα -
«Ο Άνθρωπος που δεν Ήταν Εκεί» (2001) των αδελφών Κοέν
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ρότζερ Ντίκινς -
«Control» (2007) του Άντον Κόρμπιν
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Μάρτιν Ρούχε -
«Tetro» (2009) του Φράνσις Φορντ Κόπολα
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Μιχάι Μαλαϊμάρε Τζρ. -
«Η Λευκή Κορδέλα» (2009) του Μίκαελ Χάνεκε
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Κρίστιαν Μπέργκερ -
«Χιονάτη» (2012) του Πάμπλο Μπέργκερ
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Κίκο ντε λα Ρίκα -
«Νεμπράσκα» (2013) του Αλεξάντερ Πέιν
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Φαίδων Παπαμιχαήλ -
«Ένα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα» (2014) της Άνα Λίλι Αμιρπούρ
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Λάιλ Βίνσεντ -
«Η Άλλη Πλευρά του Ανέμου» (2018) του Όρσον Γουέλς
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γκάρι Γκρέιβερ -
«Ψυχρός Πόλεμος» (2018) του Πάβελ Παβλικόφσκι
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Λούκας Ζαλ