Η (χ)ώρα του Ethnofest! Τα 13 highlights του 13ου Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας

Το 13ο Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας Ethnofest ξεκινά από σήμερα 24 Νοεμβρίου (24/11 - 4/12) και το cinemagazine.gr προτείνει τις 13 άχαστες κινηματογραφικές συναντήσεις με το φετινό του πρόγραμμα.

Η (χ)ώρα του Ethnofest! Τα 13 highlights του 13ου Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας

Το Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου - Ethnofest, αγκαλιάζει με ενθουσιασμό το νούμερο “13” με την αφορμή της 13ης διοργάνωσής του και βρίσκει την ευκαιρία να σπάσει δεσμά της αφήγησης. Η μαύρη γάτα, κεντρική στη φετινή αφίσα, αποτελεί έναυσμα υπενθύμισης ότι η θέση μας στον κόσμο εξαρτάται από το εκάστοτε σύστημα πεποιθήσεων που έχουμε μέσα ή γύρω μας. Ο εναγκαλισμός του ξένου, το ανοίκειου, του διαφορετικού αποτελεί το πιο ουσιαστικό μέσο συμφιλίωσης με τον ίδιο μας τον εαυτό και ανοίγει διαύλους σε κόσμους πλούσιους, συμπεριληπτικούς και λίγο πιο ισότιμους. 

Στο όραμα αυτό, τα ντοκιμαντέρ γίνονται ο καθρέφτης της ανθρώπινης εμπειρίας αναδεικνύοντας έτσι τις πολλαπλές αναγνώσεις της πραγματικότητας και αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για να εξασκήσουμε τον μυ της γνώσης, της κατανόησης, της αποδοχής. 

Στο πλαίσιο αυτό, κάνουμε 13 προτάσεις από το φετινό πρόγραμμα! 

Κατεβάστε το ωρολόγιο πρόγραμμα των προβολών εδώ.

01 Η καταξιωμένη πολυπράγμων σκηνοθέτρια, Trinh T. Minh-ha έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την υποστήριξη του Onassis Culture και με αφορμή δύο κινηματογραφικές προβολές της πρώτης (Reassemblage, 1982) και της τελευταίας της ταινίας (What About China?, 2022).

Η πρώτη της ταινία, Reassemblage γυρισμένη σε φιλμ 16mm, παρουσιάζεται το Σάββατο, 26 Νοεμβρίου στις 20:00 στον κινηματογράφο ΆΣΤΟΡ σε μια επετειακή προβολή σαράντα χρόνων από τη δημιουργία της με την παρουσία της ίδιας της σκηνοθέτριας*.  Μια σπουδή πάνω στις γυναίκες και την αγροτική ζωή της Σενεγάλης, η ταινία αποδομεί τις έως τότε εθνογραφικές κινηματογραφικές συμβάσεις. Μη γραμμική αφήγηση, ελάχιστο voice-over από την ίδια, εικόνες συρραμένες σε κολάζ δημιουργούν μια νέου τύπου οικονομία μέσα από την αφαίρεση και την απέκδυση της ακαδημαϊκης αυθεντίας. Αναγνωρίζοντας το υποκειμενικό της βλέμμα, η Trinh T. Minh-ha αναστοχάζεται τη θεσιακότητά της και προσπαθεί να απαλλαχθεί από κάποια αποικιοκρατική διάθεση ή οποιαδήποτε προσπάθεια διχοτόμησης μεταξύ φαντασίας και πραγματικού.  

* Μετά την προβολή της ταινίας, θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση της Trinh T. Minh-ha με την Εύα Στεφανή (σκηνοθέτιδα κινηματογραφικών ντοκιμαντέρ, εικαστική καλλιτέχνιδα και αναπληρώτρια καθηγήτρια κινηματογράφου στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΕΚΠΑ και την Ελπίδα Καραμπά (θεωρητικό της τέχνης, επιμελήτρια εκθέσεων και διδάσκουσα στο Τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας). 

02 Μετά από την συγκινητική περσινή προβολή του αυτοβιογραφικού ντοκιμαντέρ Κατώφλι στη 12η διοργάνωση του φεστιβάλ, όπου η Coraci Ruiz καταγράφει τη φυλομετάβαση του έφηβου γιου της, η σκηνοθέτρια σε συνεργασία με τον Julio Matos, μας παίρνουν μαζί τους στο ταξίδι του Τζακ και τη φυλομετάβασή του και μας αποκαλύπτουν ένα τρυφερό δίκτυο γεμάτο στοργή και αλληλεγγύη που ανθεί παρά τις αντιξοότητες. Σε συνεργασία με τη Διεθνή  Αμνηστία (Τμήμα Πανοράματος). 

03 Από το τμήμα του Πανοράματος, έρχεται το Αναζητώντας Άλογα του Stefan Pavlović. Ένα ποιητικό ντοκιμαντέρ που εξερευνά τη σύνδεση ανάμεσα στη γλώσσα, τη φιλία και το τραύμα. Ο σκηνοθέτης και ένας ψαράς που ζει απομονωμένος σε μια λίμνη, αναπτύσσουν έναν ιδιαίτερο δεσμό παρά τις δυσκολίες επικοινωνίας μεταξύ τους. 

04 Στην Οθόνη των Άνδεων της Carmina Balaguer, ένας καθηγητής οδηγεί ένα κινητό κινηματογραφικό συνεργείο στο πιο απομονωμένο σχολείο στο Jujuy των Άνδεων στην Αργεντινή και φανερώνει τις εκπαιδευτικές αξίες αλλά και για την αλλαγή παραδείγματος που ηγούνται οι γυναίκες των κοιλάδων. Ένα τρυφερό ντοκιμαντέρ γεμάτο αισιοδοξία που προβάλλεται στο πλαίσιο του Πανοράματος. 

05 Στη Ροή Των Λέξεων, η σκηνοθέτρια Eliane Esther Bots παρακολουθεί τις αφηγήσεις τριών διερμηνέων του Ειδικού Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας, οι οποίοι μετέφραζαν καταθέσεις μαρτύρων, θυμάτων και αυτουργών παγώνοντας κάθε συναισθηματική συμμετοχή και δίνει την ευκαιρία στα τρία πρόσωπα να πρωταγωνιστήσουν (Τμήμα Πανοράματος).  

06 Στα Γραμμικά Πλάσματα η σκηνοθέτρια Sonia Levy συνεργάζεται με την περιβαλλοντική ανθρωπολόγο Heather Swanson και εξερευνά πώς οι επιθυμίες για οικονομική ανάπτυξη και γραμμική πρόοδο έχουν δημιουργήσει ευθυγραμμισμένες μορφές στα υδάτινα εδάφη της Αγγλίας θέτοντας σοβαρά ερωτήματα: τι ρίσκα τελικά παίρνουμε όταν μετατρέπουμε τους άλλοτε καμπύλους και σύνθετους κόσμους σε ευθυγραμμισμένα τοπία; Ένα ντοκιμαντέρ που θίγει το πιο καίριο από ποτέ ζήτημα της περιβαλλοντολογικής κρίσης και προβάλλεται στο τμήμα των Διεθνών Πειραματισμών στην Εθνογραφία. 

07 Στην σπουδαστική ταινία, Δέκα Επί Δέκα της Jami L. Bennett, που προβάλλεται στο τμήμα των International Initiations, η Τζέσικα και ο άντρας της έχουν ένα αμερικάνικο εστιατόριο στην Jeju της Νότιας Κορέας. Έπειτα από την εμφάνισή τους σε μια από τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές της χώρας, το ζευγάρι έρχεται αντιμέτωπο με το σοκ της πρωτόγνωρης τηλεοπτικής φήμης προσπαθώντας να ισορροπήσει στα θολά όρια μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας ζωής.  

08 Στο πλαίσιο του θερινού σχολείου του Ethnofest, που έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2022, οι σπουδάστριες και σπουδαστές γύρισαν ανά ομάδες μικρού μήκους ταινίες στο εξαιρετικά ποικιλόμορφο και πολυεπίπεδο αστικό περιβάλλον της Αθήνας. Οι ταινίες αυτές εντάχθηκαν στο φετινό τμήμα των Greek Initiations. Το Fieldnotes from Limanakia, μια μελέτη για τα βράχια, το νερό, τη σάρκα και τη μνήμη, μας γεμίζει με οπτικές σημειώσεις, σκέψεις και εντυπώσεις με αφορμή συζητήσεις σε μια παραλία γυμνιστών της Αθήνας (Νίκη Σούμπαση, Kaito Campos de Novais, David Edgar).  

09 Στο υπέροχο Pupus (Miriam Cossu Sparagano Ferraye), ένα παιδί παίζει με μαριονέτες μέσα στη σιωπή ενός φαντασιακού κοινού. Με φόντο το Μπόργκο Βέκιο του Παλέρμο και την Όπερα για Κουκλοθέατρο, το αγόρι αναπαριστά, μιμείται και μπλέκει πραγματικότητα και φαντασία χτίζοντας τον δρόμο προς τη γνώση και το ίδιο του το μέλλον. Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο του αφιερώματος για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά. 

10 Ένα λαθρεμπόριο ανθρώπων φέρνει τη Νιγηριανή Πριγκίπισσα στη Σαρδηνία, όπου οι πρωτόγονες δοξασίες του ανιμισμού συγκεράζονται με τις Χριστιανικές θρησκείες και τις πρόσφατες λατρείες της Νιγηριανής ευαγγελικής εκκλησίας. Η άγραφη βιογραφία της Πριγκίπισσας αποκαλύπτει μια ιστορία λαθρεμπορίου και προκαταλήψεων. Η προβολή θα γίνει παρουσία της σκηνοθέτριας, Stefania Muresu.

11 Στο πλαίσιο συνεργασίας του Ethnofest με το Μεσογειακό Ινστιτούτο για τη Φύση και τον Άνθρωπο (MedINA) παράχθηκε ένα σύνολο ταινιών που αναδεικνύουν πρακτικές ελληνικών τοπικών κοινοτήτων. Στη 13η διοργάνωση του φεστιβάλ, θα προβληθούν παρουσία συντελεστών τρεις από αυτές τις ταινίες οι οποίες καταγράφουν παραδοσιακές τεχνικές παρασκευής του ψωμιού και του τυριού και την τέχνη της καλαθοπλεκτικής στο νησί της Λήμνου. 

12 Επιδιώκοντας την ισότιμη συμμετοχή ατόμων με οπτική και ακουστική βλάβη στην ομορφιά του σινεμά και σε συνεργασία με τη liminal, πέντε ταινίες εκπαιδευτικού περιεχομένου επιλέχθηκαν να πλαισιωθούν με ακουστική περιγραφή για άτομα με οπτική βλάβη και με τιτλισμό για κωφά και βαρήκοα άτομα και να προβληθούν την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, στις 11:00 π.μ. στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος ενώ οι οι σχετικές ταινίες θα είναι διαθέσιμες και διαδικτυακά μέσω της ιστοσελίδας του φεστιβάλ μετά την προβολή*.  

Οι προσβάσιμες ταινίες είναι οι εξής:
“…μόνο το μαντρακά βαστεί…” Η Τηνιακή Μαρμαροτεχνία Σήμερα, (Ελλάδα, 2014, 11΄) των Σίλα Μιχάλακα, Γιάννη Ν. Δρίνη
Βυζαντινή Ψαλτική, (Ελλάδα-Κύπρος, 2018, 11΄), του Σίλα Μιχάλακα
Ο εορτασμός του δεκαπενταύγουστου στα ορεινά χωριά Βλάστη (Κοζάνης) & Συρράκο (Ιωαννίνων), (Ελλάδα, 2020, 12΄), του Σίλα Μιχάλακα
Συριανό λουκούμι. Το πιο «ακριβό» γλυκό, (Ελλάδα, 2022, 12΄), των Σίλα Μιχάλακα, Κωνσταντίνου Αϊβαλιώτη

Μωμοέρια, (Ελλάδα, 2015, 10’), των Σίλα Μιχάλακα, Γιάννη Ν. Δρίνη 

*Το έργο υλοποιήθηκε υπό την αιγίδα και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στο πλαίσιο της ενίσχυσης δράσεων για την ανάδειξη και διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.  

13 Οι ενδόμυχες σκέψεις ενός κοριτσιού, αποτυπωμένες με Kodachrome 40 και κασέτες mini DV, αποκαλύπτονται στα Super-8 Diaries, ενώ ταξιδεύει στη Δυτική Ακτή (Νατάσα Γιανναράκη). Η ταινία προβάλλεται ως μέρος του Panorama Shorts μαζί με άλλες εκλεκτές μικρού μήκους ταινίες Ελληνίδων και Ελλήνων σκηνοθετριών και σκηνοθετών. 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ 

13o ETHNOFEST | Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας
24 Νοεμβρίου έως 4 Δεκεμβρίου 2022 

24 Νοεμβρίου - 27 Νοεμβρίου | Κινηματογράφος Άστορ, Σταδίου 28 (είσοδος εντός στοάς Κοραή) (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο) 

28 Νοεμβρίου - 4 Δεκεμβρίου | Online στο site του Ethnofest 

Τιμές εισιτηρίων για τις προβολές στο ΑΣΤΟΡ
5€ ανά προβολή | 3€ ανά προβολή για φοιτητές και ανέργους  

*Για τα τμήματα Initiations: Σπουδαστικές Ταινίες Στην Ελλάδα & της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς η είσοδος είναι ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας 

Τιμή εισιτηρίων για τις διαδικτυακές προβολές 3€ ανά προβολή 

Η προσβάσιμη προβολή στην Ταινιοθήκη είναι δωρεάν και οι θέσεις εξασφαλίζονται μέσω email στο info@ethnofest.gr 

Οι παράλληλες εκδηλώσεις έχουν δωρεάν είσοδο 

Για περισσότερες πληροφορίες και το αναλυτικό πρόγραμμα:  www.ethnofest.gr