Λίγο πριν το σινε-φαινόμενο Χάρι Πότερ ρίξει την αυλαία στο πιο επιτυχημένο φραντσάιζ της ιστορίας του κινηματογράφου, ανατρέχουμε σε στιγμές, πρόσωπα και γεγονότα που σημάδεψαν τα δέκα χρόνια της κυκλοφορίας του. «Ο Χάρι Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου: Μέρος Β'» κυκλοφορεί στις 13 Ιουλίου από την Village Films. Mέχρι τότε, βουτάμε στο σύμπαν της ποτερο-μανίας συλλέγοντας ό,τι θα μας λείψει περισσότερα. Για περισσότερες πληροφορίες γύρω από το ξόρκι που μάγεψε τα 00s, διαβάστε το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ που κυκλοφορεί, με εξώφυλλο τον μικρό μάγο.
Σήμερα: Οι ήρωες πίσω από την κάμερα
Πέρα από την Τζ.Κ. Ρόουλινγκ, που δικαιωματικά συνεχίζει να είναι σε ζήτηση όταν κυκλοφορούν νέες ταινίες, και τους ηθοποιούς, που έχουν πλήρως ταυτιστεί με τους ρόλους τους και τη σειρά, υπάρχουν και οι λιγότερο γνωστοί αλλά εξίσου ζωτικής σημασίας καλλιτέχνες που καθοδήγησαν την σειρά στα ύψη. Εκτός από τους τέσσερις σκηνοθέτες, όμως, την προσοχή σας αξίζουν τρεις άλλοι συντελεστές που έμειναν με τις ταινίες για δέκα χρόνια – χωρίς αυτούς τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο.
Κρις Κολόμπους: ο διεκπεραιωτικός
Έξι ταινίες και τρεις σκηνοθέτες μετά, λίγοι θυμούνται πια τον σκηνοθέτη που τα άρχισε όλα, τον Κρις Κολόμπους. Αφενός οι δύο ταινίες που υπέγραψε μοιάζουν να κυκλοφόρησαν αιώνες πριν και αφετέρου επειδή θεωρείται, όχι αδίκως, ο λιγότερο κινηματογραφικός από τους σκηνοθέτες. Σίγουρα είχε την πιο άχαρη δουλειά: έπρεπε να συστήσει έναν καινούριο κόσμο στους μη φαν, κρατώντας συνεχώς την πλοκή σε κίνηση, αλλά και να κερδίσει τους φαν που τον περίμεναν στη γωνία για όποια λάθη ή αδικαιολόγητες παρεμβάσεις. Ακόμα κι αν οι ταινίες του είναι οι λιγότερο τολμηρές, πρέπει σίγουρα να του αναγνωριστούν αυτά που έχει προσφέρει: επέβλεψε την δημιουργία των άκρως εντυπωσιακών σκηνικών, διάλεξε σημαντικούς καλλιτεχνικούς συνεργάτες και τους έδωσε ελευθερία να δουλέψουν όπως ήθελαν, ενώ η άκρως πετυχημένη επιλογή των πρώτων ηθοποιών (η επιλογή του Ντάνιελ Ράντκλιφ είναι σχεδόν αποκλειστικά δική του επιτυχία) ήρθε να συμπληρώσει το δεδομένο ταλέντο του να σκηνοθετεί παιδιά.
Στούαρτ Κρεγκ: ο δημιουργός ενός κόσμου
Λίγοι μπορούν να καυχηθούν ότι έμειναν με τον Χάρι περισσότερο καιρό: ο Στούαρτ Κρεγκ χτίζει τον κόσμο του Χάρι εδώ και μια δεκαετία, το ένα τρίτο της επαγγελματικής του ζωής. Ως production designer, το ταξίδι του άρχισε με μία συνάντηση ανάμεσα στον ίδιο, την Ρόουλινγκ και τον παραγωγό Ντέιβιντ Χέιμαν που γέννησε τις πρώτες ιδέες για τον κόσμο του Χάρι. Το σκηνικό για το οποίο δηλώνει περισσότερο περήφανος είναι το γραφείο του Ντάμπλντορ, «το κέντρο του σύμπαντος» όπως το αποκαλεί. Ο Κρεγκ είδε όλους τους συνεργάτες του να αλλάζουν (πλην φυσικά του παραγωγού Χέιμαν) αλλά το είδε σαν μια υγιεινή πρόκληση που ανανέωσε την σειρά. «Έλεγα σε κάθε νέο σκηνοθέτη ότι δεν χρειαζόταν να με προσλάβει. Ίσως νόμιζαν ότι έπρεπε, αισθάνονταν μία σιωπηρή πίεση να συνεχίσουν μαζί μου».
Αλφόνσο Κουαρόν: ο ευφάνταστος
Η τρίτη ταινία του Χάρι Πότερ είναι ταυτόχρονα αυτή με τα λιγότερα εισιτήρια παγκοσμίως αλλά και τις καλύτερες κριτικές, η ταινία που οι περισσότεροι μη-φαν αναφέρουν ως αυτήν που τους προσηλύτισε για τα καλά. Στο τελευταίο συνέβαλε η ιδιαίτερη ματιά του σκηνοθέτη Αλφόνσο Κουαρόν, που άλλαξε για τα καλά την πορεία της σειράς, δίνοντάς της μια απόλυτα κινηματογραφική άποψη. Σίγουρα βοηθήθηκε από την πρώτη ουσιαστικά ώριμη πλοκή, που του έδωσε απλόχερα την ευκαιρία να δημιουργήσει αυθεντικά εφιαλτικές εικόνες. Με άλλα λόγια, η ταινία που έκανε τους φαν των βιβλίων να μην ντρέπονται πια να παραδεχτούν την εμμονή τους.
Στίβεν Κλοβς: ο συγγραφέας πίσω από τη συγγραφέα
Ο Στίβεν Κλοβς μοιάζει καταδικασμένος να είναι για πάντα στη σκιά της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ. Παρά τις όποιες αντιρρήσεις για τις κάποιες επιλογές του (με φανερές δραματουργικές ευκολίες που η Ρόουλινγκ είχε αποφύγει), όμως, στάθηκε αξιοπρεπής μπροστά σε ένα έργο που θα αποθάρρυνε πολλούς – είναι άλλωστε ο συντελεστής που εκτίθεται περισσότερο, κόβοντας αλύπητα σκηνές και υποπλοκές για να μην κλείσουμε εξάωρο μέσα στο σινεμά. Διέσωσε το πνεύμα της βασικής ιστορίας και, όταν μπόρεσε να αυτοσχεδιάσει, κατάφερε να προσθέσει καλοδεχούμενες στιγμές. Η δουλειά που μέχρι τώρα έχει κάνει, του χαρίζει μια θέση στη λίστα μας, παρόλο που στο τελευταίο μισάωρο της τελευταίας ταινίας ακόμα και η Ρόουλινγκ θα παρακολουθούσε με αγωνία να δει τι θα συμβεί μετά – τόσο πολύ απομακρύνθηκε από το βιβλίο.
Μάικ Νιούελ: ο χαμηλού προφίλ
Με ίσως την πιο αβανταδόρικη ιστορία, το πιο χαλαρό σενάριο και την πρώτη πραγματικά τρομακτική τροπή του γενικού μύθου, ο Νιούελ παρέδωσε μια ταινία που είχε την ατυχία να έρθει ανάμεσα στην πετυχημένη τρίτη και την ισοπεδωτική τριπλέτα του τέλους. Είναι κρίμα γιατί χειρίστηκε καλύτερα από όλους τις πιο κωμικές στιγμές, που είχαν ως αφορμή την αναπόφευκτη εφηβεία των ηρώων, ενώ έστησε αξιοπρεπέστατα τις άκρως απαιτητικές σκηνές δράσης.
Ντέιβιντ Χέιμαν: η δύναμη πίσω από τη μαγεία
Ενώ ο Ντάνιελ Ράντκλιφ συμβολίζει ολόκληρο το φράντσαϊζ στα μάτια του κοινού, για αυτούς που δουλεύουν στις ταινίες το όνομα που αντιπροσωπεύει καλύτερα την σειρά είναι του παραγωγού Ντέιβιντ Χέιμαν (κεντρική φωτόγραφία). Έχοντας αναλάβει το πελώριο έργο του να μεταφέρει ένα υπερφιλόδοξο πρότζεκτ στην οθόνη, οργανώνοντας αρμονικά τις τεράστιες αυτές παραγωγές και κρατώντας τόσους επαγγελματίες αφοσιωμένους σε αυτήν…ας πούμε ότι χρειάστηκε κάποιου είδους μαγεία για να το φέρει εις πέρας. Ο χαμηλών τόνων Χέιμαν είναι έτοιμος να προχωρήσει σε άλλα πρότζεκτ έχοντας κερδίσει τον σεβασμό της βιομηχανίας και, το κυριότερο, την συμπάθεια των πιο δύσκολων κριτών – των πραγματικών φαν.
Ντέιβιντ Γέιτς: ο τυχερός
Τυχερός όχι επειδή δεν είναι ένας ικανός σκηνοθέτης – κατάφερε να παραδώσει τις πιο ώριμες ταινίες της σειράς, με μεγάλες απαιτήσεις σε σκηνές δράσης και δραματικές καταστάσεις. Τυχερός επειδή ακριβώς κλήθηκε να πει το πιο δυνατό κομμάτι της ιστορίας, με πρωταγωνιστές που είχαν γίνει ένα με τους ρόλους τους και έδωσαν το 100%, και μία εταιρεία που ήταν έτοιμη να δώσει τα πάντα στο πιο σημαντικό της προϊόν. Όπως και να’χει, μπορεί να είναι περήφανος: ολοκλήρωσε την σειρά με τον καλύτερο τρόπο.
Χριστίνα Λιάπη
Διαβάστε περισσότερα για το αφιέρωμά μας στον Χάρι Πότερ εδώ.