Κινηματογραφικά Πάθη: 10 κινηματογραφικές ενσαρκώσεις της Μαρίας Μαγδαληνής

Το ΣΙΝΕΜΑ ετοιμάζεται για Πάσχα και παρακολουθεί τη Μεγάλη Εβδομάδα στη μεγάλη οθόνη.

Από τον Πάνο Γκένα
Κινηματογραφικά Πάθη: 10 κινηματογραφικές ενσαρκώσεις της Μαρίας Μαγδαληνής

Οι απεικονίσεις του Θεανθρώπου στη μεγάλη οθόνη χρονολογούνται από το 1903, με μια πληθώρα ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους που «ευαγγελίζονται» το Θείο Πάθος. Αν και ο πρωταγωνιστής είναι αδιαμφισβήτητος, ο ρόλος της Μαρίας Μαγδαληνής - ένα σύμβολο πειρασμού και μεταμέλειας - αποτελούσε πρόκληση για κάθε ηθοποιό που επωμιζόταν την αμφιλεγόμενη ποιότητα μιας εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσας γυνής.

Διαβάστε ακόμη
Κινηματογραφικα Πάθη: Βιβλικά trivia για σινεφίλ ευαγγέλια
Κινηματογραφικά Πάθη: Το κινηματογραφικό θαύμα και «Ο Χιτών»

Άλις Χόλλιστερ («From the Manger to the Cross/Jesus of Nazareth», 1912)

Η Άλις Χόλλιστερ, μια από τις πρώτες βαμπ της μεγάλης οθόνης με φιλμογραφία που περιλαμβάνει πάνω από 90 μελοδράματα και ταινίες μυστηρίου, έμεινε τελικά γνωστή μόνο για το ρόλο της ως Μαρία Μαγδαληνή.

Η ταινία του Σίντνεϊ Όλκοτ απέφερε κέρδος το αστρονομικό ποσό του ενός εκατομμυρίου δολαρίων, ενώ το 1998 «ευλογήθηκε» με μια θέση στη βιβλιοθήκη του αμερικανικού Κογκρέσου ως «πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά σημαντική».

Η Χριστίνα Καλογερίκου στην ταινία «Ο Αγαπητικός της Βοσκοπούλας» του Ντίνου Δημόπουλου (1955)

Χριστίνα Καλογερίκου («Ο Ανήφορος του Γολγοθά», 1917)

Η εξαιρετική καρατερίστα Χριστίνα Καλογερίκου, με εμβριθή θεατρική παιδεία, έμμελε να γίνει η πρώτη ελληνίδα Μαγδαληνή στην επεισοδιακή παραγωγή του Δήμου Βρατσάνου «Ο Ανήφορος του Γολγοθά».

Φήμες θέλουν η ταινία να μην ολοκληρώνει γυρίσματα, γιατί αλλόφρονες περαστικοί καταφέρθηκαν εναντίον συνεργείου και ηθοποιών, αφού θεώρησαν πως ο Χριστός ξανασταυρώνεται στο λόφο της Δεξαμενής στα Άνω Πετράλωνα!

Μελίνα Μερκούρη («Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται», 1957)

Η Μελίνα Μερκούρη είναι η Κατερίνα, η πόρνη του μικρού χωριού και γι’ αυτό η αναμενόμενη επιλογή για να υποδυθεί τη Μαρία Μαγδαληνή σε επικείμενο θεατρικό δρώμενο.

Από την οξυδέρκεια της πένας του Καζαντζάκη ως την πολιτική τοποθέτηση του Ντασέν, οι κοινωνικοί ρόλοι αποκτούν θρησκευτικό παράστημα και η Μαγδαληνή της Μερκούρη μετουσιώνεται από σύμβολο πρόκλησης, σε σύμβολο αγώνα.

Ιβόν Έλιμαν («Ιησούς Χριστός Υπέρλαμπρο Άστρο», 1973)

Το μελοποιημένο κατα Ιούδα ευαγγέλιο του Άντριου Λόιντ Γουέμπερ, δέχτηκε σφοδρές κριτικές αλλά σύντομα κατέκτησε περίοπτη θέση στην ιστορία του μιούζικαλ.

Στην κινηματογραφική του εκδοχή, η εξωτική μιγάδα Ιβόν Έλιμαν αποτελεί εμφανισιακά μια ιδιότυπη επιλογή, αλλά αν γνωρίζετε το«I Don’t Know How To Love Him», αυτό οφείλεται στην ερμηνεία της.

Αν Μπάνκροφτ («Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ», 1977)

Τίτλος και σειρά που λειτουργούν στο νεοελληνικό υποσυνείδητο ως απόλυτα συνυφασμένα με την εορταστική περίοδο. Σε ένα έξοχα επιλεγμένο πλήθος ηθοποιών, η προσθήκη της Mrs.Robinson του «Πρωτάρη» ως Μαρία Μαγδαληνή, αποτελεί μια ιδιοφυή στιγμή κάστινγκ.

 

Μπάρμπαρα Χέρσεϊ («Ο Τελευταίος Πειρασμός», 1988)

Η θαρραλέα σπουδή για τη δυαδικότητα του Χριστού από τον Νίκο Καζαντζάκη, μεταφέρεται κινηματογραφικά από τον Μάρτιν Σκορσέζε. Ο βαθιά θρησκευόμενος σκηνοθέτης επιλέγει ένα αμφιλεγόμενο καστ και εμπιστεύεται τη Μαγδαληνή στη Μπάρμπαρα Χέρσεϊ.

Η Χέρσεϊ αποδίδει με τρυφερότητα και αισθησιασμό τον ρόλο, παρά το παράπτωμα μιας περιττής πλαστικής επέμβασης για να γίνει ακόμα πιο επιθυμητή.

Π.Τζ. Χαρβεϊ («Το Βιβλίο της Ζωής», 1998)

Ο Χαλ Χάρτλεϊ εγείρει μεταφυσικές ανησυχίες και ένα ντιμπέιτ ηθικής ανάμεσα στον Χριστό, το διάβολο και τη Μαγδαληνή λίγο πριν την αλλαγή της χιλιετίας. Το «Βιβλίο της Ζωής» αποτελεί σίγουρα μια αντισυμβατική ανάγνωση της Καινής Διαθήκης και η Π.Τζ. Χαρβεϊ την πιο αντισυμβατική κινηματογραφική Μαγδαληνή.

Μόνικα Μπελούτσι («Τα Πάθη του Χριστού», 2004)

Η Μαγδαληνή της Μπελούτσι αποτελεί ιδανική προσθήκη σε αυτή τη φιλμική πινακοθήκη μιας και αποτελούσε για χρόνια την πιο επιθυμητή γυναίκα στον πλανήτη. Η παρουσία της και μόνο μοιάζει ικανή να ταυτίσει ένα πλειοψηφικό σύνολο πληθυσμού (όχι μόνο αντρικό) με τις επιλογές του Κυρίου, περισσότερο κι από ένα κυριακάτικο κύρηγμα!

Ζιλιέτ Μπινός («Τα Πάθη Μιας Γυναίκας», 2005)

Μια ηθοποιός που ενσάρκωσε πρόσφατα τη Μαρία Μαγδαληνή, εγκαταλείπει την καριέρα της για να παραμείνει στους Άγιους Τόπους. Θρησκεία, οικογένεια και πολιτική βρίσκονται στον πυρήνα της βραβευμένης ταινίας του Άμπελ Φεράρα με τη Μπινός να υποδύεται μια ανιδιοτελή σύγχρονη Μαγδαληνή που αναζητά να αποσυμπιέσει την κοινωνική ένταση, μέσα από ένα πνευματικό ταξίδι.

Ρούνι Μάρα («Μαρία Μαγδαληνή», 2018)

Ο Γκαρθ Ντέιβις σκηνοθετεί τη Ρούνι Μάρα ως Μαγδαληνή, μετά την προηγούμενη συνεργασία τους στο οσκαρικό «Lion» με τους Νικόλ Κίντμαν και Ντεβ Πατέλ. Ο Ντέιβις με διαπιστευτήρια την ατμοσφαιρική, επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Top of the Lake» (σε συνεργασία με τη σπουδαία Τζέιν Κάμπιον) είχε δηλώσει για τη Μάρα πως «έχει μια ωμή, γενναία προσέγγιση στις ερμηνείες της, συνδυασμένη με την βαθιά μαγνητική, εσωτερική της δύναμη, η οποία προσφέρει όλες τις διαστάσεις που απαιτούνται για να δώσει υπόσταση σε μια από τις πιο παρεξηγημένες γυναίκες της Ιστορίας - τη Μαρία Μαγδαληνή».