SOS! Ούτε ο Γιώργος Λάνθιμος έφερε τον κόσμο πίσω στα ελληνικά σινεμά (Eλληνικό box-office, Τετραήμερο 01/06/24 - 04/06/24)

Σε ένα τετραήμερο που η αγορά πόνταρε πολλά, τα συνολικά εισιτήρια έπιασαν μόλις τα 58.762, όταν πέρσι με κακό καιρό Πέμπτη και Παρασκευή, αλλά και αργία Αγίου Πνεύματος, το κοντέρ είχε γράψει 85.578. Χρειάζονται γενναίες αποφάσεις και, αν μας ρωτάτε, μια σοβαρή επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής των αιθουσών.

Από τον Γιάννη Βασιλείου
SOS! Ούτε ο Γιώργος Λάνθιμος έφερε τον κόσμο πίσω στα ελληνικά σινεμά (Eλληνικό box-office, Τετραήμερο 01/06/24 - 04/06/24)

Το 2023 το ίδιο τετραήμερο με αργία Αγίου Πνεύματος – άρα και εξορμήσεις εκτός αστικών κέντρων- και πτώση θερμοκρασίας και τοπικές βροχοπτώσεις την Πέμπτη και την Παρασκευή είχαν κοπεί 85.578 εισιτήρια. Φέτος, με ζεστό καιρό και νέο Λάνθιμο στα σινεμά, αλλά και «Furiosa» και ταινία multiplexάδικου τρόμου στο πρόγραμμα κόπηκαν 58.762, τα οποία μάλιστα συνιστούν και σημαντική βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο τετραήμερο. Ειλικρινά, η ανάλυση θα μπορούσε να σταματήσει εδώ.

Είναι εμφανές ότι η ζήτηση για σινεμά είναι μειωμένη αυτή την περίοδο, μα η τιμολογιακή πολιτική των περισσότερων αιθουσών ακολουθεί ανοδική πορεία, θέλοντας να αποσπάσουν όσα περισσότερα γίνεται από αυτούς που θα προτιμήσουν το σινεμά για τη διασκέδαση τους, αντί να προσελκύσουν ακόμα περισσότερους θεατές σ’ αυτά– και να τους ξαναφέρουν, φυσικά, καθώς η τιμή θα είναι ελκυστική. Κακά τα ψέματα, η μέση τιμή του εισιτηρίου στη χώρα μας το 2023 ήταν όμοια με εκείνη της Ισπανίας, για το 2024 θα έχουμε στοιχεία στο τέλος του έτους, αλλά αν επιχειρήσετε μια σύγκριση τιμών ανάμεσα στα δικά μας multiplex και στα δικά τους, θα διαπιστώσετε ότι πλέον έχουμε ακριβότερο εισιτήριο. Ξέρετε πού βρίσκεται ο κατώτατος μισθός εκεί; Στα 1.134 ευρώ. Ο κατώτατος μισθός στη χώρα μας ανέβηκε πρόσφατα στα 830.

Και ναι, όπως ανέβηκε το κόστος για τους πολίτες, ανέβηκε και για τους επιχειρηματίες και τους αιθουσάρχες, το καταλαβαίνουμε. Το πρόβλημα είναι ότι η ζήτηση για σινεμά αποδεδειγμένα δεν είναι ανελαστική ως προς την τιμή του εισιτηρίου - και η τιμή, εκ των πραγμάτων, φαίνεται να είναι απαγορευτική όχι μόνο για την καλλιέργεια της συνήθειας της εξόδου στο σινεμά, αλλά και για μία και μοναδική επίσκεψη. Επίσης, μια πληροφορία που δεν έχει γίνει ευρέως γνωστή, είναι ότι από τον Ιανουάριο του 2023 ο ΦΠΑ στο  κινηματογραφικό εισιτήριο έπεσε στο 6%, μια μείωση που δεν πέρασε ποτέ στον καταναλωτή. Για να γυρίσει ο ήλιος χρειάζονται γενναίες αποφάσεις και συνολική και συλλογική δράση από την αγορά, ώστε να περάσει το μήνυμα και στον κόσμο.

Κατά τα λοιπά, στην πρώτη θέση βρέθηκε αναμενόμενα ο Λάνθιμος, διώχνοντας τον «Γκάρφιλντ» που είχε θρονιαστεί εκεί τις τελευταίες εβδομάδες. Ναι, η ταινία είχε μια προβολή στα περισσότερα θερινά και ναι, σε κάποια δούλεψε καλά, αλλά αν, όπως περιμένουμε λόγω της δύστροπης φύσης της και της διάρκειάς της, κόψει ό,τι είναι να κόψει τις πρώτες 11 μέρες και μετά αρχίσει η κατηφόρα, τότε το ενδεχόμενο της κατοστάρας όχι απλώς απομακρύνθηκε, αλλά μόνο από θαύμα θα πραγματοποιηθεί. Σε συνέχεια των παραπάνω, ναι, το αποτέλεσμα αυτό από μόνο του είναι λόγος για να βαρέσει γενικός συναγερμός.

Άλλες παρατηρήσεις:

-Δεν περιμέναμε πολλά από τη «Furiosa», το «Fury Road» ήταν ειδική περίπτωση και έκοψε περίπου 120 χιλιάδες εισιτήρια σε άλλες εποχές, ωστόσο το άνοιγμά της είναι όμοιο με εκείνο του «Βασιλείου των Πιθήκων», το οποίο είχε συμπέσει με Eurovision Πέμπτη και Σάββατο. Αναμφίβολα, πρόκειται για απογοήτευση.

- Ο Χόπκινς παραμένει εγγύηση για το  ενήλικο κοινό, με την «Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ» να έχει πιάσει τα 11.948 εισιτήρια σε 11 μέρες. Φοβόμαστε ότι αυτά τα νούμερα θα είναι το βαρόμετρο ενήλικης εισπρακτικής επιτυχίας για το φετινό καλοκαίρι.

- Μπήκαμε στον Ιούνιο, ο καιρός είναι ιδανικός για θερινό, αλλά έχουμε όχι μία, αλλά τρεις ταινίες με τριψήφιο αριθμό εισιτηρίων στο top-10. Θα το ξαναγράψουμε, αυτό είναι λόγος για να βαρέσει γενικός συναγερμός.

- Η πρόβλεψή μας για το «Challengers» ήταν ότι θα πιάσει σύνολο με αριθμό 3 μπροστά, φαίνεται ότι θα φτάσει εκεί με αγκομαχητά, εκτός κι αν η εταιρεία του το αποσύρει σύντομα. Αυτή την εβδομάδα έκοψε 608 για ένα σύνολο 28.003 εισιτηρίων. Πέρασε, δηλαδή, το «Αll of us Strangers» που βρίσκεται στα 27.611.

- Η γνώριμη ρήση «το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού» επαληθεύτηκε στην περίπτωση του μοβόρου «Γουίνι» που θα εξαφανιστεί σύντομα από τις αίθουσες με ένα σύνολο 1.640 σε 11 μέρες, όταν η πρώτη ταινία άνοιγε με 2.096 εισιτήρια το πρώτο της τετραήμερο.

- Η πρώτη επανέκδοση της χρονιάς, το «Στην Παγίδα του Νόμου», βρίσκεται στα 3.108 εισιτήρια, ένα ποσό ανέλπιστα ψηλότερο από εκείνο που θα περίμενες, όταν ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά η κυκλοφορία της. Ίσως να είναι ένα σημάδι ότι φέτος οι επανεκδόσεις θα κινηθούν καλύτερα από πέρσι, κάτι που δεν μπορούμε να ισχυριστούμε για τις ελληνικές ταινίες. Υπάρχει σοβαρή πιθανότητα για πρώτη φορά από το 2021 και έπειτα να μην έχουμε ελληνική ταινία με πενταψήφιο σύνολο εισιτηρίων μέσα στη θερινή σεζόν, αλλά ας παραμείνουμε αισιόδοξοι – μπορεί το «Καλοκαίρι με την Κάρμεν» ή ο «Νυχτερινός Ανταποκριτής» να αποδειχτούν crossover hits, για τον «Τελευταίο Ταξιτζή» αμφιβάλλουμε. Για την ιστορία, το «Πολύδροσο» βρίσκεται στα 5.186 εισιτήρια, το «Medium» στα 752, ενώ το ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό έκοψε μόλις 89 εισιτήρια από 3 αίθουσες σε μονές προβολές.

Δείτε αναλυτικά το top-10:

1.«Ιστορίες Καλοσύνης», 21.482 εισιτήρια, 131 οθόνες
2.«Furiosa: A Mad Max Saga», 10.820 εισιτήρια, 115 οθόνες
3.«Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα», 4.496 εισιτήρια, 66 οθόνες (Σύνολο: 61.818)

4.«Τα Ταρώ του Θανάτου», 4.481 εισιτήρια, 39 οθόνες
5. «Η Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ», 3.497 εισιτήρια, 30 οθόνες (Σύνολο: 11.948)
6. «Ο Χάρι Πότερ και ο Ημίαιμος Πρίγκηψ», 3.497 εισιτήρια, 13 οθόνες
7. «Φανταστικοί Φίλοι», 2.761 εισιτηρια, 58 οθόνες (Σύνολο: 8.259)
8.«Ο Κασκαντέρ», 964 εισιτήρια, 12 οθόνες (Σύνολο: 36.996)
9. «Kung Fu Panda 4», 912 εισιτήρια, 31 οθόνες (Σύνολο: 151.284)
10.«Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων», 846 εισιτήρια, 11 οθόνες (Σύνολο: 24.643)

Βίντεο: Η παιδική ηλικία στις ταινίες του Χιροκάζου Κόρε-ΕνταΤζόντι Φόστερ και Ρόμπερτ Ντάουνι Τζρ. εκτοξεύουν το Actors on Actors του Variety