«Ο Τελευταίος Πειρασμός»: Η μουσική Βαβέλ του Πίτερ Γκάμπριελ

Ένα αξεπέραστο μυθιστόρημα, μία αμφιλεγόμενη ταινία, ένα σάουντρακ-ορόσημο. Ο Μάρτιν Σκορσέζε δεν άφησε τίποτα στην τύχη όταν διασκεύασε κινηματογραφικά τον «Τελευταίο Πειρασμό». Και ο Πίτερ Γκάμπριελ παρέδωσε τη μελωδική καταγραφή μιας παγκόσμιας γλώσσας.

Από τον Πάνο Γκένα
«Ο Τελευταίος Πειρασμός»: Η μουσική Βαβέλ του Πίτερ Γκάμπριελ

Η δυαδική υπόσταση του Χριστού και η ανήλεη πάλη ανάμεσα στο πνεύμα και στη σάρκα.

Εν έτει 1988 «Ο Τελευταίος Πειρασμός» του Νίκου Καζαντζάκη εμπνέει τον βαθιά θρησκευόμενο Μάρτιν Σκορσέζε και το σάουντρακ επωμίζεται ο Πίτερ Γκάμπριελ. Θαρραλέος εξερευνητής του μουσικού πλούτου σε παγκόσμια κλίμακα, ο Πίτερ Γκάμπριελ πέρα από τους Genesis και τα σόλο άλμπουμ, αναλαμβάνει να στήσει ένα τολμηρό ηχητικό τοπίο που πατά σε αυθεντικά μουσικά ιδιώματα. Παράλληλα αποφασίζει να διηγηθεί μελωδικά την πιο γνωστή ιστορία του κόσμου, με μία πληθώρα καλλιτεχνών και με τη γνησιότητα των αισθημάτων που υπαγορεύει η αυτοσχεδιαστική διάθεση.

Διόλου τυχαία, ο τίτλος του σάουντρακ δεν δανείζεται τον τίτλο της ταινίας, αλλά ακούει στο όνομα «Passion» και κυκλοφορεί από τη θρυλική εταιρεία Real World Records, δισκογραφικό παρακλάδι του φεστιβάλ παγκόσμιας μουσικής WOMAD του ίδιου του Γκάμπριελ. Πάθος και Πάθη.

Ο Γκάμπριελ δημιουργεί μια πολύγλωσση μουσική παρακαταθήκη, ερευνώντας τα ηχοχρώματα, τη μελωδική φρασεολογία και τη ρυθμολογία των μουσικών ιδιωμάτων της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και των Βαλκανίων. Το αποτέλεσμα είναι μια καίρια καταγραφή της «μουσικής του κόσμου», που αποτινάσσει με δημιουργική κατάνυξη και προαίρεση την καρτ-ποσταλική λογική του όρου «έθνικ».

Με τις βαρυσήμαντες συμμετοχές των Youssou N'Dour, Nusrat Fateh Ali Khan και Baaba Mal στα φωνητικά, εξαιρετικούς σολίστ και ρέοντες αυτοσχεδιασμούς, το «Πάθος» χαίρει από ανάδρομες σκοτεινές και φωτερές δυνάμεις που διαστρώνουν μουσικά έναν Πύργο της Βαβέλ σε απόλυτη αρμονία.

Απολαύστε.