Εξιχνιάζοντας τα μυστήρια
«Glass Onion: Στα Μαχαίρια» (Glass Onion: A Knives Out Mystery, 2022) του Ράιαν Τζόνσον
Τρία χρόνια μετά το πρωτότυπο «Στα Μαχαίρια», μια μεγάλη επιτυχία που 7πλασίασε τον προϋπολογισμό της, έχουμε την συνέχεια. Σ’ έναν κόσμο αλλαγμένο πια, αφού οι δυο ταινίες βάζουν στη μέση μια ιστορική (ενεργή βέβαια) πανδημία, έναν κόσμο που στην θέση της αίθουσας είναι το σαλόνι και στην θέση του μέτρων του πανιού απέμειναν οι ίντσες μιας οθόνης. Μυστηριωδώς δείχνουμε να μας αρέσει. Ο Ράιαν Τζόνσον έχει μπροστάρη τον Κρεγκ στην μετά-007 εποχή του, διαθέτει ένα επιτελείο αξιώσεων, υποστηρίζεται και από τις φυσικές ομορφιές της ωραιότερης χώρας στον κόσμο – τι άλλο να ζητήσει κανείς; Ένα καλό μυστήριο, ζωηρούς, αλλά ει δυνατόν όχι παρδαλούς, χαρακτήρες, χιούμορ και ευρήματα. Τσεκ. Ηλίας Δημόπουλος
Διαθέσιμο στο Netflix
«Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» (Murder on the Orient Express, 1974) του Σίντνεϊ Λουμέτ
Σε πόσες ταινίες θα δείτε την Μάγκι Σμιθ να τραβολογάει την Μπέτι Ντέιβις, την Ίνγκριντ Μπέργκμαν να μοιράζεται πλάνο με την Λορίν Μπακόλ, την Γουέντι Χίλερ να μοιάζει με τον…Δράκουλα του Γκάρι Όλντμαν και τον Τζον Γκίλγκουντ να απαντά απταίστως στην σκανδαλοθηρική ερώτηση «is it about sex?» - «it is about ten thirty»; Σε αυτήν που ο Άλμπερτ Φίνεϊ έφτιαξε έναν τέλεια δυσμορφικό Ηρακλή Πουαρό, με συριστική φωνή και διατρητικό βλέμμα, σε αυτήν που ο Σίντνεϊ Λουμέτ σκηνοθέτησε με αρχοντιά και μπρίο που πιστοποιούν ότι πράγματι μπορούσε να τα κάνει όλα. Σε αυτήν δηλαδή που τώρα πια, μετά και το ανοσιούργημα του Μπράνα, ξέρετε πόσο δύσκολο είναι να συλληφθεί. Α, και λόγω χιονιών και εξαίσια έγχρωμης και θερμής σκηνογραφίας, μια ιδιόμορφη χριστουγεννιάτικη ταινία επίσης. Ηλίας Δημόπουλος
Διαθέσιμο στο Cinobo
Εορταστικοί υπερήρωες
«Guardians of the Galaxy Holiday Special» (2022) του Τζέιμς Γκαν
Εν αναμονή του κλεισίματος της τριλογίας των «Φυλάκων του Γαλαξία» και πριν πάρει οριστική μεταγραφή για το σύμπαν της DC, ο Τζέιμς Γκαν μάζεψε την παλιοπαρέα για ένα εορταστικό special μεσαίου μήκους, όπου ο Ντραξ και η Mάντις θέλουν να φτιάξουν τα Χριστούγεννα του Star Lord και αποφασίζουν να του κάνουν το καλύτερο δώρο (στο κεφάλι τους): να απαγάγουν και να του φέρουν τον μεγαλύτερο ήρωα της Γης, τον…Κέβιν Μπέικον. Ο τελευταίος αποτελεί το αυτοσαρκαστικό highlight ενός χαριτωμένου filler που επισπεύδει τη συναισθηματική του κορύφωση, ελαττώνοντας τον αντίκτυπό της, υστερεί μουσικά σε σχέση με τα mixtape των κινηματογραφικών περιπετειών, μα έχει τον χαβαλέ του. Γιάννης Βασιλείου
Διαθέσιμο στο Disney+
«Andor» (2022) του Τόνι Γκίλροϊ
Σε έναν γαλαξία κοντινό, όπου το τηλεοπτικό ταξίδι των Star Wars ιστοριών εξαντλήθηκε στις Σκαϊγουόκερ αναφορές και στο... Baby Yoda, ο Τόνι Γκίλροϊ θύμησε πως η Δύναμη του franchise είναι ακόμα εδώ, φτάνει κάποιος να ανάψει το φυτίλι της «επανάστασης». Αυτές τις γιορτές, λοιπόν, αν έχετε όρεξη για ένα διαστημικό binge-worthy ταξίδι, τότε αναζητήστε ένα όνομα. Το «Andor» με πρωταγωνιστή τον Ντιέγκο Λούνα και βάση το καλύτερο πρίκουελ του franchise («Rogue One») είναι με διαφορά η καλύτερη σειρά «Star Wars» εκεί έξω. Ενδιαφέροντες χαρακτήρες, πολιτική ίντριγκα (που βγάζει νόημα!), γνήσια σπαρακτικές σκηνές, μουσική από τον ταλαντούχο Νίκολας Μπρίτελ («Moonlight») και γερό καστ (πέρα από τον Λούνα, συμμετέχουν οι Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Ζενεβιέβ Ο'Ράιλι, Φιόνα Σο, Άντι - απίστευτος - Σέρκις) θα σας αποζημιώσουν διαστρικά για την επιλογή. Ειδική μνεία στην θεσπέσια Ντενίζ Γκοφ (ελπίζουμε να τη θυμάστε στο «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου) που χτίζει μία χαρισματική villain περσόνα, ενδεχομένως την πιο αξιομνημόνευτη από τον καιρό του Νταρθ Βέιντερ. Ευχαριστούμε Τόνι Γκίλροϊ, αυτό θα πει δώρο! Πάνος Γκένας
Διαθέσιμο στο Disney+
Ο Ντίκενς και η παρέα του
«Τhe Man who Invented Christmas» (2017) του Μπάρατ Ναλούρι
Στις γιορτές χρειάζεσαι οπωσδήποτε (και) ένα αβαρές θέαμα, κατά προτίμηση εορταστικής θεματολογίας ή έστω background, το οποίο μπορείς να αναζητήσεις κάλλιστα σε αυτό το crowdpleaser που βάζει το λιθαράκι του στον άτυπο κανόνα μυθοπλαστικών εκδοχών πίσω από τη γέννηση λογοτεχνικών και μη αριστουργημάτων – εδώ η «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Ντίκενς. Το Λονδίνο της ταινίας είναι καλλωπισμένο – μην περιμένετε το Λονδίνο του Ντίκενς- ο Κρίστοφερ Πλάμερ ένας έκτακτος Σκρουτζ και ο Νταν Στίβενς επιδεικνύει πρωταγωνιστικές αρετές στον ρόλο του λογοτέχνη που, μεταξύ άλλων, έκανε τα Χριστούγεννα της μόδας. Γιάννης Βασιλείου
Διαθέσιμο στο Ertflix
«The Muppet Christmas Carol» (1992) του Μπράιαν Χένσον
Και αφού μιλάμε για την «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία», γιατί δεν λέτε να σας πει τα κάλαντα για πρώτη ή πολλοστή φορά η πιο ανατρεπτική, λούτρινη και θρυλική ομάδα της μικρής και μεγάλης οθόνης; Για το «The Muppet Christmas Carol», όπως αντιλαμβάνεστε ο λόγος, όπου τα συμπαθή Μάπετ του Μπράιαν Χένσον στήνουν ένα εορταστικό σόου γύρω από τον Μάικλ Κέιν, ο οποίος με τη σειρά του δίνει τα ερμηνευτικά ρέστα του ως σπαγγοραμένος Σκρουτζ. Παραμυθένια και χιουμοριστική, ευφάνταστη και άκρως συγκινητική, η διασκευή των Μάπετ στον Ντίκενς είναι - no strings attached - μία ελεύθερη, ειλικρινής και γενναιόδωρη ανάγνωση. Πάνος Γκένας
Διαθέσιμο στο Disney+
Αη Βασίλης Vs Αη-Τονύχης
«Klaus» (2019) του Σέρτζιο Πάμπλος
Η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων streaming πλατφόρμας που προτάθηκε για Όσκαρ, μπορεί τελικά να το έχασε (νικήτρια εκείνη την χρονιά ήταν το «Toy Story 4»), αλλά κέρδισε τις εντυπώσεις και την καρδιά του κοινού που ανακάλυψε έναν πανέμορφο οπτικά και χειροποίητο τεχνικά κόσμο «όπως παλιά» (δεν είναι τυχαίο πως εδώ εμπλέκονται καλλιτέχνες με παρελθόν στα ντισνεϊκά «Η Πεντάμορφη και το Τέρας», «Η Παναγία των Παρισιων»). Το «Klaus», πνευματικό παιδί του Σέρτζιο Πάμπλος που κάποτε έγραψε το «Despicable Me» (δηλαδή τα Minions), είναι ένα πρωτότυπο origin story για τον Άη Βασίλη και οφείλει να (σας) γίνει χριστουγεννιάτικη συνήθεια. Πάνος Γκένας
Διαθέσιμο στο Netflix
«Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης» (The Nightmare Before Christmas, 1993) του Χένρι Σέλικ
Η πιο ανατρεπτική ταινία της Ντίσνεϊ για τη δεκαετία του '90 είναι ένα αλλόκοτα γοητευτικό, απίστευτα διασκεδαστικό και ταυτόχρονα βαθιά συγκινητικό παραμύθι. Η ιστορία του μοναχικού Βασιλιά της Πόλης του Χάλογουιν, Τζακ Σκέλινγκτον, εξυμνεί την διαφορετικότητα, την αποδοχή του άλλου και ορίζει το πεδίο όπου όλοι μπορούν να είναι ο εαυτός τους απενοχοποιημένα. Σε πλήρη συνάφεια με τους απόκληρους ήρωες της φιλμογραφίας του (παραγωγού) Τιμ Μπέρτον, ο Τζακ επιθυμεί να ζήσει κάτι διαφορετικό, διεκδικεί μία θέση σε κάτι οικουμενικό και αποδέχεται αργά, μα λυτρωτικά, την αλήθεια και τον έρωτα. Ένα κινηματογραφικό όνειρο, αυτός ο «Εφιάλτης» μπολιάζει το σκότος με χρώμα και στέλνει λίγο χιόνι στο μαύρο τοπίο του Χάλογουιν. Με βοηθό τη θεσπέσια μουσική και τραγούδια του Ντάνι Έλφμαν, ο «Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης» κόβει και ράβει κινηματογραφικά είδη, τρόμο και ρομαντισμό, χαρά και θλίψη σε ένα μεταλλαγμένο μα τόσο διαχρονικό παραμύθι. Πάνος Γκένας
Διαθέσιμο στο Disney+
Τα... άλλα πνεύματα
«Απόλυτος Τρόμος» (The Changeling, 1980) του Πίτερ Μέντακ
Στο απώτερο παρελθόν, πριν ακόμα ο εορτασμός των Χριστουγέννων λάβει χαρμόσυνο χαρακτήρα, οι οικογένειες συνήθιζαν να μαζεύονται γύρω από την εστία και να αφηγούνται τρομακτικές ιστορίες. Τα Χριστούγεννά είναι η κατάλληλη περίοδος (και) για ιστορίες φαντασμάτων, μην ξεχνάτε ότι και η «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Ντίκενς είναι μια τέτοια. Το «Changeling» του Πίτερ Μέντακ αφηγείται την ιστορία ενός χήρου μουσικοσυνθέτη που μισθώνει στοιχειωμένη κατοικία, καθόρισε το είδος περισσότερο από όσο του πιστώνεται – επηρέασε από τον Χιντεό Νακάτα ως τον Τζέιμς Γουάν, αλλά και την ταινία που ακολουθεί-, τάσσεται υπέρ της μεταφυσικής δικαιοσύνης, περιλαμβάνει τουλάχιστον τρεις ανατριχιαστικές σεκάνς και έναν αρμοστά εγκρατή (για τα δεδομένα του) Τζορτζ Σ. Σκοτ. Γιάννης Βασιλείου
Διαθέσιμο στο Cinobo
«Οι Άλλοι» (The Others, 2001) του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ
Στην κορυφαία φαντασματική ιστορία του 21ου αιώνα η Νικόλ Κίντμαν πετυχαίνει ερμηνευτικό ζενίθ, ο Χαβιέ Αγκιρεσαρόμπε δανείζεται μερικά τρικ από το εγχειρίδιο του Φρέντι Φράνσις, που έδωσε στο «Innocents» του Τζακ Κλέιτον εκείνη την απόκοσμη όψη, και ο Αλεχάντρο Αμενάμπαρ στήνει ένα ατμοσφαιρικό φιλμ παλιάς κοπής πάνω στην ενδογενή προδιάθεση μετάθεσης της ευθύνης που φωλιάζει μέσα μας ή στην απουσία του Θεού και στην επακόλουθη αφιέρωση του ανθρώπινου γένους στην εξουδετέρωση του όποιου Άλλου, προκειμένου να πληρωθεί το κενό – ο θεατής διαλέγει κι αυτός με τη σειρά του «στρατόπεδο», ανάλογα με τα επίπεδα μισανθρωπισμού του. Γιάννης Βασιλείου
Διαθέσιμο στο Amazon Prime