Τομ Κρουζ: ακόμα στην κορυφή

Με αφορμή την κυκλοφορία της ταινίας Rock of Ages, ανατρέχουμε στους πρώτους σημαντικότερους ρόλους της καριέρας του μεγαλύτερου σταρ (ναι, ακόμα) του αμερικανικού σινεμά.

Τομ Κρουζ: ακόμα στην κορυφή

Νιώθει άνετα στο βαρυσήμαντο ρόλο τού να κρατάς ζωντανό το αμερικανικό όνειρο. Αντιδρά, ακόμα και στην πιο άσχημη στιγμή της ζωής του, με το ίδιο χαμόγελο της σιγουριάς, το χαμόγελο μεγατόνων που είναι πια το σήμα-κατατεθέν του. Δεν επιτρέπει κανένα σχόλιο για την προσωπική του ζωή, αν και ειρωνικά σχόλια για την σεξουαλική του κατεύθυνση είναι πια τόσο διαδεδομένα που κανένα ενθουσιώδες σχόλιό του στον Τύπο για τις συντρόφους του δεν τα σβήνουν. Η αψεγάδιαστη εικόνα που προμοτάρει, ράγισε κάπως το 2005 με δύο αλλόκοτα ξεσπάσματά του στην αμερικανική τηλεόραση, που άφησαν να φανεί μια ελαφρώς ψυχωτική πλευρά του και ενίσχυσαν την δημόσια καχυποψία προς την αγαπημένη του, Σαϊεντολογία, την οποία και υποστηρίζει εμμονικά.

Ο Τομ Κρουζ, όμως, έχει πλέον επιστρέψει για τα καλά: η εμπορική επιτυχία της τέταρτης «Επικίνδυνης Αποστολής» ανέστρεψαν το κακό κλίμα εναντίον του και ο Αμερικανός ηθοποιός συνεχίζει να στρέφει την εργασιομανία του σε πρότζεκτ που συντηρούν το αστέρι του. Στο «Rock of Ages» παίρνει στα πολύ σοβαρά τον ρόλο του μεγαλύτερου σταρ του πλανήτη και, όπως πάντα, μοιάζει να έχει επενδύσει και την τελευταία ρανίδα ενέργειας για να πείσει ως ο θρύλος του ροκ, Στέισι Τζαξ. Με αφορμή την κυκλοφορία της ταινίας, ανατρέχουμε στους πρώτους σημαντικότερους ρόλους της καριέρας του μεγαλύτερου σταρ (ναι, ακόμα) του αμερικανικού σινεμά.

αουτσάιντερς, επαναστάτες δίχως αύριο/ the outsiders (1983)
του Φράνσις Φορντ Κόπολα

Ρόλος: Στιβ (ροκαμπιλάς, λάτρης των μιλκ σέικ, θύμα της ταξικής πάλης)
E, και; Πρώτη συνεργασία του Κρουζ με μεγάλο σκηνοθέτη, πρώτη ευκαιρία για έναν «κανονικό ρόλο», ουσιαστικά το ντεμπούτο του από πλευράς επίδειξης ταλέντου. Από όλη τη γενιά των Αουσάιντερς ήταν ο μόνος που είχε... (κατεξοχήν) Αύριο.
Η ατάκα: «Mε ενθουσίαζε να μοιράζομαι τις ανησυχίες μου με τον Φράνσις. Η ιδέα με το χαλασμένο δόντι ήταν δική μου. Ο Στιβ ήταν ο καλύτερος φίλος των μιλκ σέικ, αλλά δεν έπρεπε να φανερώνει τη φτωχική καταγωγή του. Ήταν ένας αουτσάιντερ μέσα στους αουτσάιντερς.»

οι πονηρές μπίζνες ενός πρωτάρη / risky business (1983)
του Πολ Μπρίκμαν

Ρόλος: Τζόελ (ατίθασος νεαρός που εκμεταλλεύεται την απουσία γονιών του για να οργανώσει το πιο καυτό πάρτι της ζωής του)
E, και; Υποδειγματική νεανική κωμωδία, με έντονο cult status στο πέρασμα των χρόνων. Η σκηνή που ο Τομ τραγουδάει το «Old Time Rock 'n' Roll» μόνο με το πουκάμισό του, θα αρκούσε...
Η ατάκα: «Ο Πολ Μπρίκμαν δεν ήθελε να με δει στην αρχή. Νόμιζε πως ήμουν στην πραγματικότητα ένας ψυχωτικός, επηρρεασμένος από τις «Σάλπιγγες της Ανταρσίας», κι εγώ δεν ήθελα να πάω στο Λος Άντζελες για την οντισιόν. Κατέληξα να απορρίψω τον «Αταίριαστο» του Κόπολα και όλοι νόμιζαν ότι είμαι τρελός».

Το ξέρατε; Άλλη μια ξανθιά προστίθεται στον κατάλογο των σχέσεών του. Για δύο χρόνια θα ζήσει έναν περιπετειώδη έρωτα με τη συμπρωταγωνίστριά του, Ρεμπέκα ντε Μορνέ.

το χρώμα του χρήματος / the color of money (1986)
του Μάρτιν Σκορσέζε

Ρόλος: Βίνσεντ (προστατευόμενος/μαθητευόμενος ενός έμπειρου παίκτη μπιλιάρδου, ο οποίος θα του διδάξει τα μυστικά της... χρηματικής φιλοδοξίας)
E, και; Στο πάνθεον του Κόπολα, του Χάνσον (!), των Σκοτ προστίθεται ο Μάρτιν Σκορσέζε. Συνεπαρμένος φανερά από την παρουσία του Πολ Νιούμαν, κερδίζει το credit και επιδεικνύει αποθέματα άκρατου ενθουσιασμού τη στιγμή που ο Νιούμαν παραλαμβάνει Όσκαρ Α' αντρικού ρόλου.
Η ατάκα: «Ήμουν τόσο νευρικός δίπλα στον Πολ Νιούμαν και τον Μάρτιν Σκορσέζε. Είχα χ... από το φόβο μου. Αλλά και οι δύο το έκαναν τελικά να φαίνεται τόσο απλό.»

Το ξέρατε; Ακριβώς πάνω στην αρχή μίας σεβαστής καριέρας γνωρίζεται με τη μέλλουσα γυναίκα του, Μίμι Ρότζερς, η οποία... εκτός από το ότι δεν ήταν ξανθιά, έγινε γνωστή περισσότερο εξαιτίας του γάμου της με τον Κρουζ.

ο άνθρωπος της βροχής / rain man (1986)
του Μπάρι Λέβινσον

Ρόλος: Tσάρλι (αδερφός του αυτιστικού Ρέιμοντ, μεταμορφώνεται μέχρι το τέλος της ταινίας από στυγνός εκμεταλλευτής σε τρυφερό αισθηματία)

E, και; Δεύτερη φορά σε δεύτερο ρόλο δίπλα σε ένα μεγάλο που θα πάρει Όσκαρ, μόνο που εδώ δίνει μια από τις πιο σεβαστές ερμηνείες του, η οποία επισημάνθηκε και στο νικητήριο λόγο του Χόφμαν τη βραδιά των Όσκαρ.
Η ατάκα: «Πηγαίναμε μαζί με τον Ντάστιν στο γύρισμα και δουλεύαμε μαζί τις σκηνές. Τα περισσότερα πράγματα στην ταινία προέκυψαν από τη μεταξύ μας συνεργασία».
Το ξέρατε; χωρίζει από τη Μίμι Ρότζερς μέσα σε ένα ήσυχο σχετικά κλίμα, για να γίνει ο πλέον περιζήτητος εργένης του Χόλιγουντ.

γεννημένος την 4η ιουλίου / born on the 4th of july (1989)

του Όλιβερ Στόουν

Ρόλος: Ρον Κόβικ (ήρωας του Βιετνάμ και πολέμιος της κυβερνητικής αναλγησίας – βασισμένο σε αληθινή ιστορία)
E, και; Ο σημαντικότερος ρόλος στη καριέρα του τού χάρισε την υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' αντρικού ρόλου και τη Χρυσή Σφαίρα δραματικής ερμηνείας. Κατοπινό άλλοθι για τις μετέπειτα «ελαφρές» επιλογές του. Χωρίς αυτήν την ταινία, όλα θα ήταν διαφορετικά...
Η ατάκα: «Δεν ήθελα να παίξω τον Κόβικ. Ήταν αμφιλεγόμενος και εγώ ήμουν απλά το αγόρι από το «Top Gun». Αλλά ο Όλιβερ πίστεψε σε μένα κι όλα πήγαν κατ' ευχή».
Το ξέρατε; Αυτή είναι η αγαπημένη ταινία του Κρουζ κατά την “ταπεινή” γνώμη της Νικόλ Κίντμαν.

συνέντευξη με έναν βρικόλακα / interview with a vampire (1994)
του Νιλ Τζόρνταν

Ρόλος: Λεστάτ (βρικόλακας παρασύρει έναν άγριο όμοιό του σε ένα παιχνίδι βίας και αίματος)
E, και; Bαρυσήμαντος ρόλος με εξαιρετική υποστήριξη από τον Κρουζ. Εμφανίζεται περίπου στο μισό της ταινίας, αλλά κλέβει εύκολα την παράσταση ακόμα και από το θλιμμένο βλέμμα του Μπραντ Πιτ.
Η ατάκα: «Συνάντησα την Αν Ράις αφού είχε δει την ταινία. Μου είπε ότι της άρεσε πάρα πολύ ο τρόπος που είχα δουλέψει το ρόλο του Λεστάτ. Αυτό ήταν το καλύτερο κομπλιμέντο που θα μπορούσα να ακούσω».

Το ξέρατε; Την ίδια χρονιά που όλοι περίμεναν τον Κρουζ υποψήφιο για Όσκαρ, τουλάχιστον στην κατηγορία του Β' αντρικού ρόλου, η Νικόλ Κίντμαν «έπαιζε» ως αδιαφιλονίκητο φαβορί στην κατηγορία του «Έτοιμη για Όλα» του Γκας βαν Σαντ, αλλά κατέληξε τελικά να μην είναι καν υποψήφια. Άτυχο ζευγάρι (εν γένει)...

jerry maguire (1996)
του Κάμερον Κρόου

Ρόλος: Tζέρι Μαγκουάιρ (απολυμένος ατζέντης προσπαθεί να επιβάλει τους δικούς του όρους διαλέγοντας το δρόμο της ηθικής)

E, και; Από το «you complete me» μέχρι το «show me the money» αυτός είναι ο ρόλος για τον οποίο ο Τομ θα πρέπει να υπερηφανεύεται περισσότερο στην καριέρα του. Ολοκληρωμένος, γραμμένος υποδειγματικά από τον Κρόου, χάρισε στον Κρουζ μια υποψηφιότητα Α΄ αντρικού ρόλου στα Όσκαρ. Ένας άγνωστος μέχρι τότε Αυστραλός ονόματι Τζέφρι Ρας σόλαρε όμως εις βάρος του...
Η ατάκα: «Συνδέθηκα συναισθηματικά με τον Τζέρι. Γνώρισα ανθρώπους του επιχειρηματικού χώρου και ανακάλυψα πως ζουν συνέχεια υπό το κράτος του συμβιβασμού. Ο Τζέρι ήταν ένας τύπος τον οποίο ήθελα πάντα να γνωρίσω».

επικίνδυνες αποστολές / mission impossible (1996)

του Μπράιαν ντε Πάλμα

Ρόλος: Ίθαν Χαντ (πράκτορας νέας τεχνολογίας σε παιχνίδι υποκρισίας και υλικών συμφερόντων)
Ε, και; Εκ των υστέρων, η επιλογή του Κρουζ να αναλάβει χρέη παραγωγού στην ταινία που έκανε το box office να ιδρώνει από αγωνία απεδείχθη σοφή. Από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες του.
Η ατάκα: «Άκουσα ότι μερικοί το βρήκαν αρκετά μπερδεμένο. Έβαλα ένα εντεκάχρονο παιδί να μου εξηγήσει την υπόθεση και το είχε καταλάβει εντελώς».

μάτια ερμητικά κλειστά / eyes wide shut (1999)
του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Ρόλος: Δόκτωρ Γουίλιαμ Χάρφορντ (απατημένος σύζυγος περιπλανάται στη Νέα Υόρκη διαθέτοντας τον εαυτό του ως ερωτικό αντικείμενο του πόθου)

E, και; Ο ρόλος που θα ήθελε κάθε σύγχρονος ηθοποιός δόθηκε μετά από επιθυμία του Κιούμπρικ στον Τομ Κρουζ, για να τον αποσπάσει επί τρία χρόνια από οποιοδήποτε άλλο πρότζεκτ και να τυλίξει τη ζωή του σε ένα σύννεφο νέας φημολογίας για την υποτιθέμενη ομοφυλοφιλία του.
Η ατάκα: «Δουλεύαμε 14 ώρες την ημέρα. Ο Στάνλεϊ κάνει μερικές φορές και είκοσι λήψεις, αλλά αυτό δεν είναι ασυνήθιστο. Δεν υπάρχει περίπτωση να φύγεις αν δεν έχει πάρει αυτό που θέλει».
Το ξέρατε; Λόγω του φόρτου εργασίας για το έπος του Κιούμπρικ, ο Κρουζ απέρριψε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «Μάτριξ» των αδελφών Γουατσόφσκι.

μανόλια / magnolia (1999)
του Πολ Τόμας Άντερσον

Ρόλος: Φρανκ Τι Τζέι (περφόρμερ hardcore ταμπεραμέντου, πληγωμένος γιος ετοιμοθάνατου πατέρα)
E, και; Tόλμη και γοητεία... η θαρραλέα συμμετοχή του Κρουζ σε μια ταινία όπου η λέξη fuck αναφέρεται γύρω στις 190 φορές. Ο εκκεντρικός και άκρως σεξουαλικός ρόλος του («Να σέβεσαι το πέος και να δαμάζεις το μουνί») ήταν ικανός για να «ερεθίσει» και να τον φέρει για άλλη μια φορά στις υποψηφιότητες των Όσκαρ, στην κατηγορία Β΄ αντρικού ρόλου.
Η ατάκα: Πολ Τόμας Άντερσον: «Είναι σαν αχόρταγο ζώο που συλλέγει πληροφορίες. Κάνει συνέχεια ερωτήσεις. Ενδιαφερόταν για το τι φακούς χρησιμοποιούσα, τι ακριβώς σκεφτόμουν σε κάθε σκηνή...»

[Αναδημοσίευση από το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ]

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ